Rezultatele evaluărilor naționale din Franța 2022: Elevii de clasa a V-a au punctaje mai slabe și la franceză, și la matematică, față de 2021. Copiii de clasele pregătitoare și I au rezultate la fel ca anul trecut sau doar puțin mai bune

1.980 de vizualizări
Programa școlară
Foto: © Volodymyr Horyn | Dreamstime.com
Rezultatele evaluărilor naționale din Franța, derulate în luna septembrie 2022, au fost publicate recent într-un raport de Direcția de evaluare specializată franceză – DEPP, similară Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație din România. Elevii de clasa pregătitoare, cei de clasa I și de clasa a V-a au fost evaluați la franceză și matematică pentru a observa unde se situează, unde au nevoie de ajutor, unde se descurcă. Elevii francezi de clasa a V-a nu au progresat față de cei care erau, anul trecut, la fel ca ei, în prima clasă de gimnaziu.

Rapoartele la clasele pregătitoare și I și clasa a V-a (mai jos în articol, în format .pdf) au fost puse la dispoziție de ministerul francez al Educației pe 25 noiembrie 2022. Elevii au avut subiecte unice, ca la orice evaluare de acest tip, pe care le puteți consulta mai jos.

Potrivit informațiilor oficiale, 1,6 milioane de copii de clasa pregătitoare și de clasa I au susținut aceste teste, în 33.000 de școli din țară, între 12 și 23 septembrie. La franceză au fost 3 părți de test a câte 10 minute fiecare; la matematică, 2 părți a câte 10 minute fiecare.

La clasa a V-a (la sixième, notată și 6e – primul an de gimnaziu), peste 810.000 de elevi au susținut aceste teste, în 7.000 de școli publice și private din Franța. Testele se dau pe calculator.

Amintim că Franța testează masiv elevii, în acest fel, din 2017. La clasa pregătitoare și întâi, elevii sunt testați și în septembrie-octombrie, și în luna ianuarie. Profesorii din Republică se folosesc de ghiduri pedagogice, îndrumare, modele de teste și fișe de înregistrare a progresului și infografice pe care le descarcă de pe platformele oficiale ale Ministerului în fiecare an, după cum explică mai mulți profesori francezi pentru EduPedu.ro.

O noutate în acest an este defalcarea rezultatelor pe itemi, comunicată elevilor și părinților, transmite Ministerul Educației de la Paris.

Rezultatele de la clasele mici: stabile, în general, față de ultimii 3 ani

Elevii de la clasa pregătitoare, care au făcut progrese mari în anul școlar precedent, au rezultate în acest an “la același nivel sau mai bune”, atât la franceză, cât și la matematică, comparativ cu cele din 2019 și 2021.

Elevii din clasa I, care au înregistrat progrese importante și în 2021, au rezultate “stabile în general” la matematică față de anul trecut, dar rezultatele lor la franceză sunt în scădere în mai multe domenii, în special la scriere, citire cu voce tare sau înțelegerea propozițiilor și a textelor. Pe de altă parte, în ceea ce privește evaluările din 2019, nivelul lor este în creștere la matematică și comparabil în general la franceză, reiese din raportul consultat de EduPedu.ro.

Raportul pe clasele pregătitoare și I, în format .pdf, mai jos:

Clasa pregătitoare – caietul de pregătire al elevului:

Clasa pregătitoare – caietul de indicații al profesorului:

Clasa I – caietul de pregătire al elevului:

Clasa I – caietul de indicații al profesorului:

Rezultatele celor din primul an de gimnaziu: sunt mai mulți copii încadrați la nivel ‘scăzut’ decât anul trecut

Potrivit raportului, 27% dintre elevii care au intrat în clasa a V-a se încadrează la un nivel “scăzut” la limba franceză, față de 22,5% cât se înregistra în 2021, după cum notează publicația FranceInfo.

La matematică, o treime dintre elevii (32,5%) care intră în gimnaziu au un nivel scăzut sau insuficient, față de 31,4% în 2021, conform aceleiași surse.

Pe de altă parte, elevii din clasa a V-a au rezultate îmbunătățite în ceea ce privește fluența, adică citirea cu voce tare și înțelegerea textului. Aceștia citesc în medie 126 de cuvinte într-un minut, față de 123 cât era notat în 2021. Iar proporția elevilor care prezintă un nivel satisfăcător este în creștere cu trei puncte. 55,6% dintre ei citesc cel puțin 120 de cuvinte pe minut. Pe de altă parte, 15% dintre elevii claselor a V-a au un nivel îngrijorător, reușind să citească mai puțin de 90 de cuvinte pe minut, mai reiese din raport.

Ce înseamnă proba de “fluență în lectură”. Ea constă în numărul de cuvinte citite corect pe minut. Elevii au la dispoziție un test cu un text necunoscut de ei, de 15 rânduri. Profesorul dă drumul cronometrului la primul cuvânt citit și îl oprește după un minut. Când urmărește lectura copilului, cadrul didactic barează cuvintele citite incorect și pe cele sărite, potrivit instrucțiunilor din Franța pentru profesori.

“Clasa a V-a, chiar dacă continuă ciclul primar, este o clasă reper: cea de intrare la gimnaziu. Astfel, evaluarea de la începutul acestei clase se situează într-un moment cheie în parcursul școlar al elevilor și reprezintă o oportunitate de a radiografia competențele acestora”, motivează autoritățile din educația franceză.

Structura sistemului școlar din Franța, pe scurt:

  • După 3 ani de grădiniță (école maternelle), în Franța, un copil de 6 ani intră la clasa pregătitoare (CP – Cours Préparatoire). După aceasta, urmează 4 ani de școală primară (CE1, CE2, CM1, CM2 – Cours Elémentaire 1 și 2, Cours Moyen 1 și 2).
  • Urmează gimnaziul și liceul, 7 ani de studiu numerotați descrescător. La 11 ani, elevul intră în gimnaziu (Collège) în echivalentul clasei a V-a de la noi (sixième – 6e), în școala generală. Apoi parcurge clasa a VI-a (cinquième), a VII-a (quatrième) și a VIII-a (troisième), care se termină cu o serie de examene naționale pentru a intra la liceu – Le diplôme national du brevet. La liceu, pe care îl termină de regulă la 18 ani, sunt trei clase care continuă numărătoarea descrescătoare începută la gimnaziu: La seconde (“a doua”), La première (“prima”) și Anul terminal la finalul căreia susțin examenul de Bacalaureat. În total, 12 ani de studiu.
Raportul pe clasa a V-a, în format .pdf, mai jos:

Subiectul de la franceză – înțelegerea textului:

Baremul de la franceză – înțelegerea textului:

Subiectul la franceză – Vocabular:

Baremul la franceză – Vocabular:

Subiectul la franceză – Lectură cu voce tare:

Indicații la franceză – Lectură cu voce tare:

Subiectul la matematică – Rezolvare de probleme:

Baremul la matematică – Rezolvare de probleme:

Subiectul la matematică – Calcule:

Baremul la matematică – Calcule:

Ministerul Educației de la Paris pune rezultatele pe seama situației pandemice de la începutul anului

“Asistăm la o scădere a rezultatelor la franceză în clasa I și a V-a, cel mai probabil legată de criza sanitară, lunile de pregătire ianuarie și februarie 2022 fiind foarte afectate în școli, cu absențe ale elevilor și profesorilor”, a explicat Edouard Geffray, director al Direcției generale a învățământului preuniversitar (DGESCO), într-o conferință de presă, citat de publicația TF1.

Într-un comunicat de presă, Ministerul Educației Naționale a recunoscut “evoluții inegale în funcție de competențele evaluate și de niveluri”, dar a salutat totuși, în ansamblu, “o îmbunătățire, pe parcursul mai multor ani, a nivelului elevilor”, mai scrie TF1.

Evaluările din Franța, la începutul anului – pentru “a determina cel mai bun mod de a sprijini un elev pe tot parcursul anului”

Evaluările Naționale din Franța au loc la începutul anului școlar. De ce? “Scopul [testărilor] este de a oferi repere care să le permită profesorilor să aprecieze pe deplin realizările din procesul de învățare din clasele CP și CE1, încă de la începutul anului. Obiectivul principal al acestui proces este ca profesorii să poată identifica cât mai repede nevoile fiecărui elev și astfel să ofere cea mai adecvată și mai timpurie asistență posibilă. Evaluările se desfășoară așadar la începutul anului și nu la sfârșitul anului, obiectivul fiind acela de a determina cel mai bun mod de a sprijini un elev pe tot parcursul anului (…)”, se arată într-o informare oficială din 2021, într-o rubrică de întrebări și răspunsuri pentru elevi și părinți, legate de testele naționale.

În România, probele Evaluărilor Naționale se desfășoară în semestrul al doilea al anului școlar, pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, fiind formative. Evaluările Naționale de la clasa a VIII-a au loc la finalul anului școlar, însă nu intră în această categorie întrucât au caracter sumativ și rezultatele sunt un criteriu de selecție pentru intrarea la liceu. În total, elevii români trec prin 3 testări – 2 în școala primară și una în gimnaziu – care au rolul de a constata care este nivelul fiecăruia, raportat la nivelul colegilor de generație din întreaga țară.

Foto: © Volodymyr Horyn | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
2021 – Rezultatele evaluărilor naționale în primul an de gimnaziu, în Franța. Elevii au progresat la matematică și franceză, față de 2020, arată rezultatele. Totuși, aproape 50% dintre ei “nu citesc cursiv”, potrivit ministerului francez al Educației
2021 – Rezultatele Evaluărilor Naționale din Franța de la clasa pregătitoare și clasa I. Elevii francezi au mers la școală în pandemie și au rezultate asemănătoare cu cele din 2019, ori chiar mai bune

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Croația pilotează școala primară pe tot parcursul zilei, într-un proiect pe care dorește să-l aplice la nivel național peste doar patru ani / Reforma – introdusă în pofida dificultăților existente: programul în două schimburi, dezechilibre în alocarea resurselor, pregătirea profesorilor

Croația a lansat, anul acesta, o reformă majoră a sistemului său de învățământ primar, prin pilotarea școlii cu program lung în câteva zeci de unități de învățământ. Iar țara intenționează…
Vezi articolul

Programe urgente de recuperare a școlii pierdute și protejarea bugetelor educației – măsuri propuse guvernelor de doi experți ai Băncii Mondiale: “Pierderile de învățare sunt reale” în pandemie

Pierderile de învățare asociate închiderii școlilor sunt reale, iar impactul lor este substanțial mai ales asupra mediilor defavorizate, arată studii realizate până acum în țări bogate, ceea ve sugerează că…
Vezi articolul

Peste 11.400 de candidați la concursul de angajare în Învățământ se pot titulariza dacă găsesc post disponibil, alți aproape 8 mii pot fi doar profesori suplinitori și peste 4.400 nu au reușit să ia nici măcar nota 5

Rezultatele de la Titularizare 2023 au fost publicate marți la ora 11:00 de Ministerul Educației, iar acestea arată că 11.448 de lucrări scrise au fost peste media 7. În acest…
Vezi articolul