Rezultatele elevilor să devină indicator de calitate pentru școli, să fie introduse standarde pentru managementul educațional și evaluarea școlilor să se concentreze pe zonele care au cea mai mare nevoie – printre măsurile propuse de OCDE pentru reforma evaluării unităților de învățământ

OECD / Photo © Piotr Swat | Dreamstime.com

Rezultatele elevilor ca indicator de calitate al școlii, standarde pentru practici de predare incluzive, descriptori pentru calitatea practicilor de predare, manuale pentru evaluatori și sprijin pentru directori: toate acestea se numără printre măsurile propuse OCDE pentru îmbunătățirea procedurilor de evaluare în școli, în recentul raport-diagnostic al organizației internaționale privind învățământul preuniversitar din România. Analiza apreciază o serie de reforme recente sau în curs de desfășurare, în ceea ce privește activitățile inspectoratelor și ARACIP, dar propune o serie largă de completări atât pentru modul cum aceste instituții își desfășoară activitatea în prezent, cât și pentru reformele prevăzute în noua Lege a învățământului superior, dar neaplicate încă.

Raportul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OCDE) include, în ceea ce privește evaluarea și sprijinirea școlilor, atât recomandări privind activitățile efective de evaluare, cât și pentru reforma organizațională a principalei agenții responsabile în domeniu (ARACIP – viitoare ARACIIP), și a inspectoratelor (ce vor fi înlocuite pe viitor cu Directii judetene). Amintim că legislația privind organizarea ARACIIP, a birourilor sale județene și a Direcțiilor Județene trebuia să fie introdusă începând de la finalul anului trecut, dar a fost amânată până în 2025-2026

Recomandările și măsurile înaintate de OCDE în ceea ce privește evaluarea unităților de învățământ pleacă de la un tablou sumbru al rezultatelor școlare și al problemelor actuale din procedurile de evaluare. Drept urmare, perspectiva analizei-diagnostic este îndreptată spre rezolvarea acestor probleme. 

Constatările analizei OCDE privind sistemul educațional românesc și evaluarea acestuia:
Comentariile experților OCDE pe marginea schimbărilor aplicate sau propuse în cazul evaluărilor școlare

Reformele în domeniul evaluării și susținerii școlilor atrag un număr foarte mare de recomandări (5 din totalul de 18) și de măsuri propuse de OCDE în analiza sa de diagnostic, atât prin prisma măsurilor efective în relația cu unitățile de învățământ, cât și cea a structurilor organizaționale. 

Despre noul cadru de evaluare introdus de ARACIP, prin indicatori de calitate, în 2021-2022, OCDE apreciază că acesta este „mai puțin birocratic și orientat mai puțin pe conformitate și mai mult pe obținerea de dovezi care pot ajuta unitățile de învățământ să se perfecționeze”. Cu toate acestea, experții organizației au o serie lungă de completări și comentarii. Între altele:

Raportul OCDE subliniază că „evaluările ARACIP oferă informații care pot fi utilizate pentru a direcționa sprijinul acordat școlilor și pentru a monitoriza implementarea politicilor naționale”. Dar spune că „România trebuie să stabilească așteptări mai clare în ceea ce privește utilizarea dovezilor” obținute astfel, „dacă dorește ca sprijinul acordat școlilor să devină mai eficient”. În acest sens, analiza propune:

Totodată, documentul arată că e nevoie ca în evaluări să fie acordată prioritate „unităților de învățământ cu cele mai mari nevoi”, în condițiile în care evaluările periodice se desfășoară cu dificultate, ar ARACIIP „intenționează să continue să evalueze unitățile de învățământ la cerere (din partea școlilor și/sau a județelor), mai degrabă decât pe baza unor criterii obiective menite să îmbunătățească calitatea la nivel național”. Potrivit experților OCDE, „acest lucru aduce riscul ca ARACIIP să își desfășoare activitatea mai mult în școlile și localitățile favorizate decât în cele care au cea mai mare nevoie de sprijin”. 

Recomandările și măsurile propuse de OCDE în privința evaluării școlilor

Măsuri propuse autorităților române în vederea reformei:

„Să introducă un domeniu dedicat rezultatelor elevilor în cadrul indicatorilor de calitate a școlii, cu standarde privind rezultatele învățării, participarea și echitatea” 

„Să adauge standarde pentru conducerea unității de învățământ și să continue să dezvolte standardele privind practicile de predare incluzive” 

„Să elaboreze descriptori ce definesc o scară de progres care să permită vizualizarea bunelor practici de către evaluatori și unitățile de învățământ”

„Să continue să dezvolte și să publice manuale pentru evaluatori care să explice cum pot fi aplicate standardele generale la diferite niveluri și în diferite contexte educaționale” 

„Să îndrume evaluatorii cu privire la modul în care trebuie să ofere feedback școlilor” 

„Să revizuiască formularele de raportare a evaluărilor ARACIIP, astfel încât să evidențieze componentele de echitate și incluziune și să fie un instrument de dezvoltare pentru școli” 

„Să sporească sprijinul acordat directorilor pentru a-i ajuta să înțeleagă și să utilizeze cadrul de evaluare” 

„Să elaboreze tablouri de bord pentru a ajuta unitățile de învățământ preuniversitar să își monitorizeze și să își evalueze performanțele” 

„Să elaboreze și să se încarce pe platforma online a ARACIIP resurse pentru a sprijini școlile în autoevaluare și planificarea îmbunătățirilor” 

Măsuri propuse autorităților române în vederea reformei:

Dezvoltarea unui model de asistență la nivel de județ pentru școli bazat pe îndrumare, legături strânse și colaborare”: 

„Școlile cu performanțele cele mai slabe vor trebui să primească asistență intensivă pentru a se îmbunătăți”

Autoritățile școlare județene pot juca rolul de intermediari în cazul școlilor care au nevoie de asistență de specialitate în domenii în care aceste autorități școlare nu au competențe, cum e cazul elevilor cu cerințe speciale. Acest rol de intermediar s-ar realiza „conectând școlile la resurse specializate, cum ar fi rețeaua de școli de aplicație pentru practica pedagogică, noul corp de mentorat și licențiere în cariera didactică sau centrele județene pentru resurse educaționale”

„Ministerul Educației va trebui să ofere județelor dezavantajate mai mult sprijin sub formă de investiții și resurse adecvate. Definirea domeniilor prioritare de investiții este un pas pozitiv, deoarece va permite României să aloce resurse școlilor defavorizate (…) Pentru ca aceste investiții să conducă la îmbunătățirea calității învățământului, nu doar a infrastructurii, Ministerul Educației ar trebui să direcționeze o parte substanțială a fondurilor către consolidarea echipelor de experți din direcțiile județene care lucrează cu școlile în aceste domenii”

Photo 166209968 © Piotr Swat | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Remunerare mai bună pentru evaluatorii școlilor, eliminarea suprapunerilor de raportare, evaluări separate pentru școli și cadre didactice – propunerile OCDE pentru reforma organizării și funcționării ARACIP/ARACIIP și ale autorităților județene din educație
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor
Mentoratul cadrelor didactice – prezentat insistent ca instrument esențial pentru școală, în raportul-diagnostic al OCDE / Propuneri: Profil de competențe și criterii pentru selecția mentorilor, care să beneficieze de formare continuă și de finanțare
Practica didactică în România nu reflectă obiectivele de învățare din curriculumul național, carierei didactice îi lipsesc trăsături-cheie ale unei profesii cu înaltă calificare, evaluarea competențelor profesionale nu se bazează suficient pe dovezi – raport-diagnostic al OCDE
Exit mobile version