Rezultatele elevilor de la evaluările standardizate vor fi criteriu de evaluare a activității profesorului – surse

15.316 vizualizări
Foto: © Photodeti | Dreamstime.com
Rezultatele elevilor de la evaluările sumative standardizate vor fi criteriu de evaluare a activității profesionale a personalului didactic, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar, document obținut pe surse de Edupedu.ro. În acest moment, proiectul face referire la evaluările de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.
  • Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
  • Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.

Art. 96 alin. (6) – „Rezultatele evaluărilor sumative standardizate stau la baza elaborării planurilor individualizate de învăţare, reprezentând criteriu de evaluare a activităţii profesionale a personalului didactic de predare, conform metodologiei specifice, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.”

La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii, la limbă și comunicare, matematică și științe. Rezultatele obținute de elevi sunt utilizate pentru realizarea unor planuri individuale de învățare, fiind trecute în portofoliul educațional al elevului. Iată ce prevede art. 96 din proiectul Deca al Legii învățământului preuniversitar:

„(4) La finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, elevii susţin evaluări naţionale scrise, obligatorii, la limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe, în baza unei metodologii adoptată prin ordin al ministrului educaţiei. Aceste evaluări includ şi itemi de literaţie pentru evaluarea nivelului de alfabetizare funcţională a elevilor. Proba de limbă şi comunicare cuprinde, pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, şi limba maternă. Rezultatele acestor evaluări contribuie la monitorizarea calităţii învăţării, cu rol reglator la nivel de sistem.

(5) Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor şi sunt trecute în portofoliul educaţional al elevului.”

Proiectul de lege consultat de EduPedu.ro precizează, la art. 174, că se face anual evaluarea profesorilor, metodologia fiind stabilită prin ordin al ministrului Educației. La art. 174, alin. (2) stabilește că rezultatele evaluării stau la baza deciziei consiliului de administrație în privința acordării calificativului anual și a gradației de merit.

„(1) La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar şi instituţii din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, se realizează anual evaluarea activităţii personalului didactic de predare şi didactic auxiliar. Metodologia de evaluare se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei.

(2) Rezultatele evaluării stau la baza deciziei consiliului de administraţie privind acordarea calificativului anual şi a gradaţiei de merit.”

În acest moment, se mai vorbește că, începând cu anul școlar 2027-2028, evaluările și examenele naționale vor fi în integralitate standardizate și administrate în format digital, conform art. 244 alin. (3) lit. (i).

Și în proiectul de lege Cîmpeanu era prevăzut ca rezultatele elevilor de la evaluările standardizate să fie criteriu pentru activitatea profesorilor, la art. 72 alin. (7):

Foto: Captură Proiectul Legii învățământului preuniversitar lansat în dezbatere publică pe 13.07.2022

În Legea Educației Naționale 1/2011 nu apare că rezultatele obținute de elevi să reprezinte criteriu de evaluare a activității cadrelor didactice.

FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Structura și caracteristicile evaluărilor”

Foto: © Photodeti | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cum vor fi ajutați copiii cu CES, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar. Părinții trebuie să aleagă una dintre formele de sprijin: Vouchere educaţionale nou introduse sau alocația de hrană și cazarmament – surse
Centrele județene de excelență vor fi păstrate și selecția elevilor poate începe de la clasa a III-a, potrivit proiectului Legii Educației – surse / Se renunță la clasele „de excelență” din colegiile naționale, propuse în legile Cîmpeanu din vară
SURSE Admiterea la clasa a V-a nu mai este interzisă în noul proiect de lege, varianta Deca. Abia din 2028, înscrierile se vor face în baza portofoliului educațional
Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse
CJRAE și CMBRAE nu se desființează. Centrele pentru resurse și asistență educațională trec de la inspectorate la noul Centru Național pentru Educație Incluzivă, potrivit proiectului Legii Educației preuniversitare – surse
Desființarea inspectoratelor școlare și transformarea lor în direcții județene de învățământ, păstrate în proiectul Legii Educației – surse / Directorii acestora nu vor mai fi legați de mandatul ministrului
SURSE Bacalaureatul va avea o nouă structură, cu Matematică susținută și de elevii de la uman, o probă nouă de competențe „complementare” și alte două examene scrise la limbi străine, toate de-a lungul clasei a XII-a. În sesiunea propriu-zisă de BAC rămân trei probe scrise și română-oral – proiectul legii Educației
SURSE Toate liceele vor putea organiza examen de admitere la clasa a IX-a, acolo unde există concurență, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar / Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a va fi înaintea admiterii și susținută de către toți elevii
SURSE Excepția prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, a fost eliminată din proiectului Legii învățământului superior
SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior
SURSE Rectori timp de 20 de ani. Legea Deca le deschide rectorilor calea pentru încă 2 mandate în fruntea universităților, indiferent de câte au avut până acum: Proiectul resetează numărătoarea mandatelor pentru actualii rectori
Posibilitatea de a renunța unilateral la titlul de doctor și înlăturarea răspunderii pentru plagiate după 3 ani, forme de amnistiere a plagiatorilor în proiectul Legii învățământului superior propus de Cîmpeanu, nu mai apar în versiunea Ligia Deca
SURSE Universitățile cu domenii de licență în științe și inginerie vor primi cu 33% mai mulți bani pentru burse și protecție socială, prevede proiectul Legii Deca, în care apare și un „Program Național” de sprijin pentru educație în științe exacte și inginerie / Cîmpeanu anunța „susținere privilegiată” pentru domeniile STIM
SURSE Universitățile vor da titlurile de doctor și tot ele vor verifica plagiatele. Instanțele capătă rol-cheie în cazurile de plagiat, în timp ce CNATDCU e retrogradat și transformat în comisie controlată de o direcție din Minister condusă de 6 ani de o apropiată a lui Sorin Cîmpeanu – Proiectul Deca al Legii învățământului superior
BREAKING Surse: Mandatele nelimitate pentru rectorii care se suspendă din funcție, deși teoretic limitate la 2, sunt menținute în proiectul Legii învățământului superior care va fi prezentat de Ligia Deca, prin prevederea legală că mandatele trebuie să fie „complete” pentru a fi limitate
SURSE: UDMR a cerut ca Legile educației Deca să treacă prin asumarea răspunderii Guvernului, propunere respinsă de premierul Nicolae Ciucă / Calendarul adoptării noilor proiecte ale educației

13 comments
  1. Și uite așa se creează și se ruleaza lozinci (“Predați tot după metoda comunistă: dictare sau conspectare din manual, fără să le explicați să înțeleagă și ora următoare le dați lucrare de control…,.”), se aruncă cu noroi (”
    Voi, profesorii nu sunteți în stare să vă faceți ora cât mai plăcută posibil….”), se fac promisiuni fără acoperire (Eu, îmi voi susține întotdeauna copilul, când va veni pe lume și îi voi finanța…..). Așa se ocupa și politicienii de învățământ.

  2. Voi, profesorii nu sunteți în stare să vă faceți ora cât mai plăcută posibil, pentru ca elevii să învețe și să vină la școală cu drag. Predați tot după metoda comunistă: dictare sau conspectare din manual, fără să le explicați să înțeleagă și ora următoare le dați lucrare de control și vă mai mirați că vă ignoră și stau pe internet la oră. Vinovații sunteți voi, profesorii. Eu, îmi voi susține întotdeauna copilul, când va veni pe lume și îi voi finanța studiile la privat, că la stat nu are ce și de la cine să învețe ceva util.

  3. O inepție care e marca înregistrată a romanilor! Cu ce sunt eu de vina ca sunt profesor într-o școală obișnuită, fără vârfuri sau chiar cu elevi mai puțin interesați de studiu? Și cu ce e mai presus un cadru didactic ce e titular într-o școală de elită?
    Vi se pare corect sa fiți evaluați asa?
    Ce nu înțelege societatea asta în care trăim e ca noi profesorii lucram cu materialul clientului, și ca peste tot acest material nu e first class peste tot!

  4. sunt profesor de matematica. Doresc evaluare standardizată și la muzica, desen și educație fizică. La educație fizică și sport sunt unii elevi care au scutire medicala. Foarte multi elevi ar avea nevoie de ,,scutire la matematica”. După ce se termina cu aritmetica și unii părinți nu mai pot să-i ajute la teme, atunci incep problemele cu matematica.

    1. Nu părinții trebuie să îi ajute.Voi ar trebui să vă faceți treaba,nu să veniți la jumătatea orei ,să lucrați cu ei în clasă 2 exerciții ușoare iar la temă și la lucrări să le dați foarte greu.Nu toți părinții au bani de meditații. Eu pe voi v-as penaliza

  5. Un mare pedagog spunea că dacă un singur copil dintr- o clasă dă un răspuns corect la o întrebare înseamnă că acele lucruri s – au făcut. Oana, o zi are 24 de ore, copiii petrec 1/ 4 din acest timp la școală. Ce facem? Decadem părinții din drepturi că nu își pun copiii sa învețe? Nu așa se evaluează profesorii.

  6. Ce înseamnă plan individual de învățare în învățământul de masă? Știe cineva cât durează și ce implică să elaborezi un plan individual de învățare? Trosc încă una în legea educației!
    Să luăm evaluarea din clasa a IV-a – cine face planul? Profesorul de română și cel de matematică din clasa a V-a? Un elev va avea un plan de învățare la fiecare materie?
    Profesorii de la materiile necuprinse în evaluările standard nu sunt evaluați? Sau poate profesorii de materii evaluate vor avea salarii diferențiate?
    Un profesor de geografie sau istorie, fizică sau chimie va face 150 – 200 de planuri individuale de învățare? Pe baza evaluării standardizate la română și matematică?
    Profesorii fac planificarea anuală a materiei, planificarea unității de învățare, TREBUIE să participe la toate activitățile propuse de ISJ/ISMB (expoziții, ziua nu știu care, sărbătoarea nu știu care, concursuri care mai de care propuse de diferite entități care încheie colaborări cu ISJ/ISMB sau, și mai bine, cu ministerul direct) trebuie să mai facă și serbări, ceva ieșiri, săptămâna altfel, săptămâna verde, niște consultații extra școlare cu elevii care nu țin pasul, alte consultații cu elevii de performanță, educație financiară mai nou, ș.a.m.d. și acum planuri individuale. Serios? Mai predă cineva în țara asta?
    Să mai vorbim și despre mizeriile de documente din comisii: planuri, rapoarte, proceduri, minunatele anexe ale procedurilor, ședințe de catedră, întâlniri de microcercuri, poate mai participă pe la câte un curs …
    Vă plângeți că nu se face carte? Păi nu se face, se fac hârtii, hârtii, hârtii … ziua are 24 de ore pentru toată lumea.

  7. Foarte bine ar fi. La evaluare se va vedea dacă acel profesor merită să mai predea sau ar trebui dat afară din învățământ

    1. La fel de bine se va vedea si daca elevul mai merita ”finantarea” studiilor sale sau trebuie dat afara din scoala. Profesorul preda… dar daca elevul nu invata, ce poate sa faca?

      1. Voi, profesorii nu sunteți în stare să vă faceți ora cât mai plăcută posibil, pentru ca elevii să învețe și să vină la școală cu drag. Predați tot după metoda comunistă: dictare sau conspectare din manual, fără să le explicați să înțeleagă și ora următoare le dați lucrare de control și vă mai mirați că vă ignoră și stau pe internet la oră. Vinovații sunteți voi, profesorii. Eu, îmi voi susține întotdeauna copilul, când va veni pe lume și îi voi finanța studiile la privat, că la stat nu are ce și de la cine să învețe ceva util.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Semnal de alarmă cu doar 3 săptămâni înainte să înceapă școala, de la șefa Institutului Național de Sănătate Publică: Deja se vede efectul litoralului românesc, unde nu sunt aplicate și respectate măsurile. Acolo este cu predilecție populație nevaccinată

Deja se simt efectele epidemiologice de pe litoralul românesc, unde s-au înghesuit în general români nevaccinați, a avertizat astăzi Adriana Pistol, șefa Institutului Național de Sănătate Publică (INSP), la conferința…
Vezi articolul

Planul de Redresare, publicat de Guvern: Adaptarea curriculumului pentru învățarea în mediul virtual și digitalizarea proceselor și conținuturilor în educație, două dintre măsurile pentru care România educată primește 4 mld. euro până în 2026

Guvernul a publicat astăzi Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care prevede pentru Educație adaptarea curriculumului pentru învățarea în mediul virtual și digitalizarea proceselor și conținuturilor din programele școlare,…
Vezi articolul