Rezultatele elevilor de la evaluările sumative standardizate vor fi criteriu de evaluare a activității profesionale a personalului didactic, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar, document obținut pe surse de Edupedu.ro. În acest moment, proiectul face referire la evaluările de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.
- Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
- Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
Art. 96 alin. (6) – „Rezultatele evaluărilor sumative standardizate stau la baza elaborării planurilor individualizate de învăţare, reprezentând criteriu de evaluare a activităţii profesionale a personalului didactic de predare, conform metodologiei specifice, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.”
La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii, la limbă și comunicare, matematică și științe. Rezultatele obținute de elevi sunt utilizate pentru realizarea unor planuri individuale de învățare, fiind trecute în portofoliul educațional al elevului. Iată ce prevede art. 96 din proiectul Deca al Legii învățământului preuniversitar:
„(4) La finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, elevii susţin evaluări naţionale scrise, obligatorii, la limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe, în baza unei metodologii adoptată prin ordin al ministrului educaţiei. Aceste evaluări includ şi itemi de literaţie pentru evaluarea nivelului de alfabetizare funcţională a elevilor. Proba de limbă şi comunicare cuprinde, pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, şi limba maternă. Rezultatele acestor evaluări contribuie la monitorizarea calităţii învăţării, cu rol reglator la nivel de sistem.
(5) Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor şi sunt trecute în portofoliul educaţional al elevului.”
Proiectul de lege consultat de EduPedu.ro precizează, la art. 174, că se face anual evaluarea profesorilor, metodologia fiind stabilită prin ordin al ministrului Educației. La art. 174, alin. (2) stabilește că rezultatele evaluării stau la baza deciziei consiliului de administrație în privința acordării calificativului anual și a gradației de merit.
„(1) La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar şi instituţii din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, se realizează anual evaluarea activităţii personalului didactic de predare şi didactic auxiliar. Metodologia de evaluare se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei.
(2) Rezultatele evaluării stau la baza deciziei consiliului de administraţie privind acordarea calificativului anual şi a gradaţiei de merit.”
În acest moment, se mai vorbește că, începând cu anul școlar 2027-2028, evaluările și examenele naționale vor fi în integralitate standardizate și administrate în format digital, conform art. 244 alin. (3) lit. (i).
Și în proiectul de lege Cîmpeanu era prevăzut ca rezultatele elevilor de la evaluările standardizate să fie criteriu pentru activitatea profesorilor, la art. 72 alin. (7):
În Legea Educației Naționale 1/2011 nu apare că rezultatele obținute de elevi să reprezinte criteriu de evaluare a activității cadrelor didactice.
FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Structura și caracteristicile evaluărilor”
Foto: © Photodeti | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
13 comments
Și uite așa se creează și se ruleaza lozinci (“Predați tot după metoda comunistă: dictare sau conspectare din manual, fără să le explicați să înțeleagă și ora următoare le dați lucrare de control…,.”), se aruncă cu noroi (”
Voi, profesorii nu sunteți în stare să vă faceți ora cât mai plăcută posibil….”), se fac promisiuni fără acoperire (Eu, îmi voi susține întotdeauna copilul, când va veni pe lume și îi voi finanța…..). Așa se ocupa și politicienii de învățământ.
Voi, profesorii nu sunteți în stare să vă faceți ora cât mai plăcută posibil, pentru ca elevii să învețe și să vină la școală cu drag. Predați tot după metoda comunistă: dictare sau conspectare din manual, fără să le explicați să înțeleagă și ora următoare le dați lucrare de control și vă mai mirați că vă ignoră și stau pe internet la oră. Vinovații sunteți voi, profesorii. Eu, îmi voi susține întotdeauna copilul, când va veni pe lume și îi voi finanța studiile la privat, că la stat nu are ce și de la cine să învețe ceva util.
O inepție care e marca înregistrată a romanilor! Cu ce sunt eu de vina ca sunt profesor într-o școală obișnuită, fără vârfuri sau chiar cu elevi mai puțin interesați de studiu? Și cu ce e mai presus un cadru didactic ce e titular într-o școală de elită?
Vi se pare corect sa fiți evaluați asa?
Ce nu înțelege societatea asta în care trăim e ca noi profesorii lucram cu materialul clientului, și ca peste tot acest material nu e first class peste tot!
sunt profesor de matematica. Doresc evaluare standardizată și la muzica, desen și educație fizică. La educație fizică și sport sunt unii elevi care au scutire medicala. Foarte multi elevi ar avea nevoie de ,,scutire la matematica”. După ce se termina cu aritmetica și unii părinți nu mai pot să-i ajute la teme, atunci incep problemele cu matematica.
Nu părinții trebuie să îi ajute.Voi ar trebui să vă faceți treaba,nu să veniți la jumătatea orei ,să lucrați cu ei în clasă 2 exerciții ușoare iar la temă și la lucrări să le dați foarte greu.Nu toți părinții au bani de meditații. Eu pe voi v-as penaliza
Fii serioasă! Vorbești în dodii!
Da! Eu zic să le tăiem și capul!
Un mare pedagog spunea că dacă un singur copil dintr- o clasă dă un răspuns corect la o întrebare înseamnă că acele lucruri s – au făcut. Oana, o zi are 24 de ore, copiii petrec 1/ 4 din acest timp la școală. Ce facem? Decadem părinții din drepturi că nu își pun copiii sa învețe? Nu așa se evaluează profesorii.
Cum vor fi evaluați profesorii care nu au legătură cu disciplinele de evaluare pentru clasa a VI-a ?
Ce înseamnă plan individual de învățare în învățământul de masă? Știe cineva cât durează și ce implică să elaborezi un plan individual de învățare? Trosc încă una în legea educației!
Să luăm evaluarea din clasa a IV-a – cine face planul? Profesorul de română și cel de matematică din clasa a V-a? Un elev va avea un plan de învățare la fiecare materie?
Profesorii de la materiile necuprinse în evaluările standard nu sunt evaluați? Sau poate profesorii de materii evaluate vor avea salarii diferențiate?
Un profesor de geografie sau istorie, fizică sau chimie va face 150 – 200 de planuri individuale de învățare? Pe baza evaluării standardizate la română și matematică?
Profesorii fac planificarea anuală a materiei, planificarea unității de învățare, TREBUIE să participe la toate activitățile propuse de ISJ/ISMB (expoziții, ziua nu știu care, sărbătoarea nu știu care, concursuri care mai de care propuse de diferite entități care încheie colaborări cu ISJ/ISMB sau, și mai bine, cu ministerul direct) trebuie să mai facă și serbări, ceva ieșiri, săptămâna altfel, săptămâna verde, niște consultații extra școlare cu elevii care nu țin pasul, alte consultații cu elevii de performanță, educație financiară mai nou, ș.a.m.d. și acum planuri individuale. Serios? Mai predă cineva în țara asta?
Să mai vorbim și despre mizeriile de documente din comisii: planuri, rapoarte, proceduri, minunatele anexe ale procedurilor, ședințe de catedră, întâlniri de microcercuri, poate mai participă pe la câte un curs …
Vă plângeți că nu se face carte? Păi nu se face, se fac hârtii, hârtii, hârtii … ziua are 24 de ore pentru toată lumea.
Foarte bine ar fi. La evaluare se va vedea dacă acel profesor merită să mai predea sau ar trebui dat afară din învățământ
La fel de bine se va vedea si daca elevul mai merita ”finantarea” studiilor sale sau trebuie dat afara din scoala. Profesorul preda… dar daca elevul nu invata, ce poate sa faca?
Voi, profesorii nu sunteți în stare să vă faceți ora cât mai plăcută posibil, pentru ca elevii să învețe și să vină la școală cu drag. Predați tot după metoda comunistă: dictare sau conspectare din manual, fără să le explicați să înțeleagă și ora următoare le dați lucrare de control și vă mai mirați că vă ignoră și stau pe internet la oră. Vinovații sunteți voi, profesorii. Eu, îmi voi susține întotdeauna copilul, când va veni pe lume și îi voi finanța studiile la privat, că la stat nu are ce și de la cine să învețe ceva util.