La simularea Bacalaureatului 2025 la Sociologie, mai mult de 70% dintre elevi nu au reușit să redacteze corect un text scurt despre relația dintre conceptele sociologice prezentate într-un enunț teoretic, potrivit analizei oficiale a Ministerului Educației și Cercetării (MEC) publicate luni, 28 aprilie. În schimb, la cerințe de bază, precum identificarea celor două concepte sociologice principale dintr-un fragment, 78,49% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar doar 6% au fost notați cu punctaj zero.
- Analiza completă pe itemii fiecărui subiect, subiectele primite de elevi și baremele de corectare pot fi consultate mai jos în articol.
De asemenea, aproape două treimi dintre elevi au greșit definiția noțiunii de „ipoteză de cercetare”, iar peste 47% nu au reușit să menționeze corect caracteristicile termenului de „status prescris”.
Totodată, mai puțin de o treime dintre candidați au reușit să ilustreze, printr-un exemplu concret, modul în care relațiile interpersonale pot determina schimbarea rolului social.
Amintim că rezultatele de la simularea bacalaureatului 2025 au arătat că unul din trei elevi de clasa a XII-a nu a luat nota 5 la limba română. Cei mai mulți elevi cu note sub 5 sunt la disciplina obligatorie a profilului, Istorie sau Matematică – mai precis 36%. Detalii aici.
Subiectul I, cu întrebări grilă – Rezultate simulare BAC 2025
La primul item din Subiectul I, unde elevii trebuiau să definească familia monoparentală, 91,04% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar 8,96% au fost notați cu punctaj zero.
La al doilea item, privind identificarea componentelor procesului de secularizare/desacralizare, 70,69% dintre elevi au reușit să ia punctaj maxim, însă 29,31% au fost notați cu punctaj zero, indicând o dificultate mai mare față de alte itemi din subiect.
La al treilea item, referitor la funcțiile partidelor politice, 81,30% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce 18,70% au avut punctaj zero.
La al patrulea item, care solicita identificarea cauzelor discriminării sociale, 94,31% dintre elevi au răspuns corect, iar doar 5,69% au greșit, aceasta fiind una dintre cele mai bine rezolvate cerințe din subiect.
La al cincilea item, legat de identificarea corupției ca formă de evitare a controalelor administrative sau financiare, 91,63% dintre candidați au obținut punctaj maxim, iar 8,37% au avut punctaj zero.
La al șaselea item, despre aspectele comportamentului prosocial, doar 59,50% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce 40,50% au fost notați cu punctaj zero, semnalând o dificultate importantă în recunoașterea corectă a componentelor.
La al șaptelea item, unde se cerea o modalitate de diminuare a sărăciei, 54,75% dintre elevi au reușit să răspundă corect, iar 45,25% au avut punctaj zero, aproape o împărțire egală între reușită și eșec.
La al optulea item, privind principiul suveranității naționale într-o societate democratică, 64,14% dintre elevi au obținut punctaj maxim, însă 35,86% au fost notați cu punctaj zero.
La al nouălea item, despre organizațiile non-guvernamentale ca formă a societății civile, 89,50% dintre elevi au răspuns corect, în timp ce 10,50% au greșit.
La al zecelea item, privind definirea delincvenței juvenile, 84,21% dintre elevi au obținut punctaj maxim, iar 15,79% au fost notați cu punctaj zero.
Subiectul al II-lea – Rezultate simulare BAC 2025
La primul item din Subiectul II (a), unde elevii trebuiau să formuleze într-un singur enunț ideea principală a textului dat, 73,76% dintre candidați au obținut punctaj maxim, în timp ce 26,24% au fost notați cu punctaj zero, ceea ce arată o bună capacitate generală de sintetizare a informației.
La al doilea item (b), care cerea menționarea a două concepte sociologice din text, 78,49% dintre elevi au reușit să răspundă complet corect, doar 6% fiind notați cu punctaj zero, iar 15,51% cu punctaj parțial, aceasta fiind una dintre cele mai bune performanțe din subiect.
La al treilea item (c), unde se solicita precizarea înțelesului celor două concepte sociologice, doar 39,81% dintre elevi au obținut punctaj maxim, 24,99% au fost notați cu punctaj zero, iar 35,20% au obținut punctaj parțial, semn că mulți elevi au avut dificultăți în explicarea noțiunilor.
La al patrulea item (d), unde elevii trebuiau să explice într-o pagină modul de interacțiune a componentelor vieții sociale, doar 25,18% au obținut punctaj maxim, în timp ce 26,66% au fost notați cu punctaj zero și 48,15% cu punctaj parțial. Acesta este exercițiul unde ponderea răspunsurilor parțiale a fost cea mai mare, ceea ce indică probleme serioase de coerență în răspunsuri extinse.
La al cincilea item (e), privind formularea unei ipoteze de cercetare pe baza textului, doar 28,74% dintre elevi au luat punctaj maxim, în timp ce 47,04% au fost notați cu punctaj zero, semn că abilitatea de formulare a unei ipoteze a pus mari dificultăți.
La al șaselea item (f), unde se cerea argumentarea ideii că educația este un mijloc de reproducere a culturii, 43,08% dintre candidați au obținut punctaj maxim, însă 41,29% au avut punctaj parțial și 15,62% au fost notați cu punctaj zero.
FOTO DOCUMENT Subiect simulare BAC 2025 – Sociologie (sursa) – articolul continuă după imagini:
FOTO DOCUMENT Barem simulare BAC 2025 – Sociologie (sursa):
Subiectul al III-lea
La primul item din Subiectul III, unde elevii trebuiau să precizeze înțelesul noțiunii de ipoteză de cercetare, doar 36,25% dintre candidați au obținut punctaj maxim, în timp ce 63,75% au fost notați cu punctaj zero, ceea ce indică o dificultate foarte mare în această sarcină teoretică de bază.
La al doilea item, privind menționarea a două caracteristici ale statusului prescris, 25,92% dintre elevi au obținut punctaj maxim, 47,72% au avut punctaj zero și 26,35% punctaj parțial.
La itemul III.3.a, unde se cerea evidențierea corelației între termeni într-un text scurt, 79,08% dintre candidați au avut punctaj zero, iar doar 20,43% au reușit să obțină punctaj maxim, iar la III.3.b, privind utilizarea corectă a termenilor în sens sociologic, situația a fost similară: 72,45% punctaj zero și doar 20,92% punctaj maxim.
La itemul III.3.c (coerența textului redactat), doar 27,55% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim, în timp ce 72,45% nu au reușit să realizeze o redactare coerentă.
La itemul III.3.d (încadrarea în limita de spațiu precizată), doar 28,29% au primit punctaj maxim, restul fiind depunctați.
La itemul 4, care solicita ilustrări concrete privind relațiile interpersonale și schimbarea rolului social, doar 28,46% dintre elevi au obținut punctaj maxim, în timp ce 34,92% au avut punctaj zero și 36,62% punctaj parțial.
La ultimul item (5), unde elevii trebuiau să argumenteze rolul sentimentului de apartenență într-un grup, 28,83% au obținut punctaj maxim, în timp ce 36,08% au avut punctaj parțial și 35,09% punctaj zero.
FOTO DOCUMENT Analiza gradului de reușită pe itemi la proba obligatorie – Sociologie, simulare BAC 2025:
