Peste 8 din 10 elevi care au susținut simularea la Biologie vegetală și animală – Bacalaureat 2025 nu au reușit să rezolve cerințele care presupuneau reformularea unor afirmații false sau redactarea unor răspunsuri proprii cu termeni științifici, arată datele pe itemi publicate de ministerul Educației și Cercetării (MEC).
- Analiza completă pe itemii fiecărui subiect, subiectele primite de elevi și baremele de corectare pot fi consultate mai jos în articol.
Itemii care au cerut elevilor să formuleze cerințe proprii, să modifice afirmații greșite sau să construiască minieseuri științifice au avut cele mai ridicate procente de nereușită. La exercițiul care solicita reformularea unei afirmații științifice pentru a deveni corectă, 82,27% dintre elevi au fost notați cu punctaj zero.
În mod similar, peste 84% dintre respondenți nu au putut redacta patru enunțuri corecte despre ciclul celular și meioză, iar peste 69% nu au reușit să formuleze și să rezolve o cerință proprie în cadrul unei probleme de genetică.
Subiectul I
La itemul A, elevii trebuiau să completeze spațiile libere dintr-o afirmație științifică astfel încât aceasta să fie corectă. Cerința era: „Cariopsa, samara, … sunt fructe uscate… întâlnite la angiosperme”. 81,67% dintre respondenți au obținut punctaj zero, 13,01% au obținut punctaj maxim, iar 5,31% au primit punctaj parțial.
La itemul B, li s-a cerut să numească două componente structurale ale ochiului mamiferelor și să precizeze pentru fiecare componentă un rol. 65,03% dintre elevi au obținut punctaj parțial, 26,81% au primit punctaj zero, iar 8,16% au reușit să obțină punctaj maxim.
Itemii C1 până la C5 au fost de tip alegere unică, fiecare cu patru variante de răspuns, iar elevii trebuiau să bifeze litera corespunzătoare variantei corecte. La C1, unde se cerea identificarea grupului din care fac parte cordatele, 69,16% dintre elevi au obținut punctaj zero, iar 30,84% au obținut punctaj maxim. La C2, referitor la regnul din care fac parte bazidiomicetele, 55,64% au avut punctaj zero, iar 44,36% punctaj maxim. La C3, unde trebuia identificată o componentă a tubului digestiv la om, 53,08% dintre elevi au luat punctaj zero, în timp ce 46,92% au bifat răspunsul corect. La C4, unde era testată cunoașterea caracteristicilor testiculelor, 90,92% au avut punctaj zero, iar doar 9,08% au obținut punctaj maxim. La C5, legat de epitelii de acoperire, 65,68% au avut punctaj zero, iar 34,32% au oferit răspunsul corect.
La itemii D1 până la D3, elevii aveau de analizat câte o afirmație științifică și de stabilit dacă este adevărată sau falsă, iar în cazul în care era falsă, să o modifice pentru a deveni corectă, fără a folosi negația. La D1, afirmația a fost „Fotosinteza constă în eliminarea apei din corpul plantelor sub formă de vapori”. 74,73% dintre elevi au oferit răspunsul corect, iar 25,27% au avut punctaj zero. La D2, afirmația analizată a fost „Trunchiul cerebral este sediul activității nervoase superioare a mamiferelor”. 63,52% dintre respondenți au obținut punctaj maxim, iar 36,48% punctaj zero. La D3, afirmația era „Rinichii mamiferelor au rol în procesul de excreție”. 52,04% au răspuns corect, iar 47,96% nu au reușit să obțină niciun punct.
În final, la cerința care le solicita elevilor să modifice o afirmație falsă astfel încât să devină științific adevărată, doar 3,56% au reușit să formuleze corect și complet răspunsul. 14,17% au obținut punctaj parțial, iar 82,27% au avut punctaj zero.
Subiectul al II-lea
La Subiectul II A a), candidații au fost solicitați să caracterizeze infarctul miocardic, precizând două cauze, două manifestări și o măsură de prevenire. Din totalul răspunsurilor, 30,61% au fost notate cu punctaj zero, 50,32% au obținut punctaj parțial, iar 19,07% au fost încadrate la punctaj maxim.
La Subiectul II A b), elevii trebuiau să explice rolul inimii. 48,32% au obținut punctaj zero, în timp ce 51,68% au reușit să răspundă complet și corect, obținând punctaj maxim.
La Subiectul II A c), cerința solicita calcularea masei apei din plasma sângelui unui tânăr, folosind patru date furnizate: procentul de sânge din masa corporală, procentul plasmei în sânge, procentul de apă din plasmă și masa corporală a subiectului. Elevii trebuiau să scrie toate etapele parcurse pentru rezolvare. 42,47% au avut punctaj zero, 27,94% au primit punctaj parțial, iar 29,59% au fost notați cu punctaj maxim.
La Subiectul II A d), candidații trebuiau să înlocuiască problema de la punctul c) cu o cerință proprie, pe care să o formuleze și să o rezolve, folosind informații științifice specifice biologiei. 63,21% dintre elevi nu au răspuns deloc sau au greșit, fiind notați cu punctaj zero. 10,52% au primit punctaj parțial, iar 26,27% au reușit să formuleze și să rezolve corect cerința propusă, obținând punctaj maxim.
La Subiectul II B a), li s-a cerut să stabilească tipurile de gameți formați de cei doi părinți în contextul unei probleme de genetică pe două caractere. 63,11% au avut punctaj zero, 1,74% au primit punctaj parțial, iar 35,15% au obținut punctaj maxim.
La Subiectul II B b), elevii trebuiau să determine raportul de segregare, după fenotip, din generația F2. 80,08% nu au reușit să rezolve corect cerința și au obținut punctaj zero. 19,92% au rezolvat complet corect problema, fiind notați cu punctaj maxim.
La Subiectul II B c), se solicita determinarea genotipului descendenților din F2 care au fructe mari și galbene. 63,94% au avut punctaj zero, 15,69% punctaj parțial, iar 20,36% au primit punctaj maxim.
La Subiectul II B d), candidații trebuiau să înlocuiască problema de la punctul c) cu o cerință proprie, formulată și rezolvată de ei în baza informațiilor științifice din biologie. 69,04% dintre elevi nu au răspuns sau au greșit, fiind notați cu punctaj zero. 6,54% au primit punctaj parțial, iar 24,42% au reușit să obțină punctaj maxim.
FOTO DOCUMENT Subiect simulare BAC 2025 – Biologie vegetală și animală (sursa) – articolul continuă după imagini:



FOTO DOCUMENT Barem simulare BAC 2025 – Biologie vegetală și animală (sursa):


Subiectul al III-lea
În Subiectul al III-lea, elevii au avut de rezolvat două cerințe, fiecare cu câte trei subpuncte, totalizând 30 de puncte. Itemii au vizat cunoștințe despre structura și funcțiile celulei eucariote, precum și despre respirația celulară și bolile sistemului respirator.
La Subiectul III.1 a), candidații au fost solicitați să caracterizeze un alt component al celulei eucariote, precizând numele acestuia, o particularitate structurală și rolul componentului respectiv. 72,94% dintre elevi au avut punctaj zero, 19,12% au obținut punctaj parțial, iar 7,94% au reușit să formuleze un răspuns complet și corect, primind punctaj maxim.
La Subiectul III.1 b), cerința a fost să precizeze un argument în favoarea afirmației „Celulele cu activitate intensă, ca de exemplu celulele musculare striate, conțin un număr mare de mitocondrii”. 89,35% dintre respondenți nu au reușit să formuleze un argument corect, fiind notați cu punctaj zero. 10,65% au obținut punctaj maxim.
La Subiectul III.1 c), elevii trebuiau să construiască patru enunțuri afirmative, câte două pentru fiecare dintre conținuturile „Ciclul celular” și „Importanța meiozei”, utilizând limbaj științific adecvat. 84,62% au obținut punctaj zero, 13,20% au avut punctaj parțial, iar 2,17% au obținut punctaj maxim.
La Subiectul III.2 a), li s-a cerut să scrie ecuația chimică a respirației anaerobe. 94,80% dintre candidați au avut punctaj zero, 5,20% au reușit să răspundă corect și complet.
La Subiectul III.2 b), elevii trebuiau să explice afirmația „Spre deosebire de alte tipuri de fermentație, fermentația acetică este atipică”. 94,57% au avut punctaj zero, iar 5,43% au oferit explicații corecte.
La Subiectul III.2 c), cerința a fost de redactare a unui minieseu intitulat „Boli ale sistemului respirator la om”, cu respectarea etapelor menționate: enumerarea a șase noțiuni specifice temei și construirea unui text coerent cu acestea. 60,75% dintre elevi au fost notați cu punctaj zero, 35,99% au primit punctaj parțial, iar 3,26% au obținut punctaj maxim.
FOTO DOCUMENT Analiza gradului de reușită pe itemi la proba obligatorie – Biologie vegetală și animală, simulare BAC 2025:


DOCUMENT DESCARCĂ Analiza gradului de reușită pe itemi la proba la alegere – simulare BAC 2025:
Foto: © Dmytro Zinkevych | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.