Ministrul Educației din Moldova, Dan Perciun, anunță, după ce rezultatele de la testarea internațională PISA 2022 au fost publicate, măsurile care vor fi aplicate, iar printre ele se numără și alocație de 50 de euro pe lună pentru părinții care își transferă copiii din școlile cu mai puțin de 50 de elevi în instituțiile mari. Alte măsuri se referă la crearea unei rețele de Școli Model, precum și instruirea a 3 mii de cadre didactice pentru metodele noi de predare
Dan Perciun precizează despre faptul că elevii din școlile din mediul rural au rezultate mult sub nivelul celor care învață în școli din mediul urban, vorbind de diferențe cu cel puțin 70 de puncte:
„Datele PISA denotă o situație complicată care există, în special, în școlile mici din mediul rural. Elevii din aceste instituții au rezultate mult sub nivelul celor care învață în școlile mari din mediul urban. Astfel, elevii de 15 ani din instituțiile cu un număr mic de copii (sub 400 de elevi) au obținut rezultate semnificativ mai mici decât semenii lor din instituțiile cu un număr mare de elevi (peste 900). Rezultatele medii obținute de elevii din instituțiile mici sunt cu cel puțin 70 de puncte mai mici, decât cele ale elevilor din instituțiile de învățământ cu un număr total de elevi de peste 900. 70 de puncte este echivalentul unei diferențe de 2 ani în școlarizare.”
Pentru îmbunătățirea performanței copiilor din mediul rural, o soluție identificată este „ca acești copii să meargă la instituții de învățământ mai mari, din apropierea locului de trai”, potrivit ministrului Educației.
„Totodată, am inițiat modificarea Codului Educației, astfel încât să oferim o alocație pentru toți părinții care, în mod voluntar, își vor transfera copiii din școlile cu mai puțin de 50 de elevi în instituțiile mari. Planificăm ca alocația să ajungă la 50 de euro pe lună.
Pentru că un învățământ de calitate nu este posibil în lipsa unor cadre didactice bine pregătite, vom continua să investim, pe diferite căi, în proiecte de sprijin social și creștere profesională pentru pedagogi. În cadrul proiectului „Investim în profesori”, până la finele anului curent, vom instrui 3 mii de cadre didactice cu privire la metodele noi de predare, educație incluzivă și alte domenii importante. Proiectul va continua și în anul viitor, astfel ca să ajungem cu aceste formări într-un număr cât mai mare de instituții”, mai scrie acesta.
Despre rezultatele elevilor din Republica Moldova la testarea PISA 2022:
Potrivit Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Republica Moldova și-a îmbunătățit performanța comparativ cu media OECD la testarea PISA.
„La prima participare a Republicii Moldova în testarea PISA 2009, diferențele dintre media OECD și punctajul mediu al Republicii Moldova a fost de 99 de puncte la domeniul matematică, 105 puncte la domeniul citire/lectură, 88 de puncte la domeniul științe. Diferențele respective s-au micșorat semnificativ pe parcursul următoarelor cicluri de testare PISA. Astfel, în testarea PISA 2022, diferențele dintre media OECD și punctajul mediu al Republicii Moldova este de 58 de puncte la domeniul matematică (diferența s-a diminuat cu 41 de puncte comparativ cu testarea PISA 2009), 65 de puncte la domeniul citire/lectură (s-a diminuat cu 40 de puncte comparativ cu testarea PISA 2009), 68 de puncte la domeniul științe (s-a diminuat cu 20 puncte comparativ cu testarea PISA 2009). Comparativ cu diferențele înregistrate în testarea PISA 2018, se constată că în PISA 2022, la matematică diferența dintre media OECD și punctajul mediu al Republicii Moldova s-a diminuat cu 10 puncte, la citire/lectură nu s-a schimbat semnificativ (o creștere cu 2 puncte), iar la științe diferența a crescut cu 7 puncte”, potrivit Ministerului.
Redăm mesajul ministrului Educației din Moldova:
„Republica Moldova a prezentat astăzi, alături de alte 80 de state ale lumii, rezultatele obținute la testarea PISA 2022 (Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor). Avem noutăți bune, dar și aspecte asupra cărora trebuie să lucrăm în continuare. Este încurajator că țara noastră a reușit să își îmbunătățească performanța, comparativ cu media statelor membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).
Totodată, datele PISA denotă o situație complicată care există, în special, în școlile mici din mediul rural. Elevii din aceste instituții au rezultate mult sub nivelul celor care învață în școlile mari din mediul urban. Astfel, elevii de 15 ani din instituțiile cu un număr mic de copii (sub 400 de elevi) au obținut rezultate semnificativ mai mici decât semenii lor din instituțiile cu un număr mare de elevi (peste 900). Rezultatele medii obținute de elevii din instituțiile mici sunt cu cel puțin 70 de puncte mai mici, decât cele ale elevilor din instituțiile de învățământ cu un număr total de elevi de peste 900. 70 de puncte este echivalentul unei diferențe de 2 ani în școlarizare.
Îmbunătățirea performanței copiilor din mediul rural, din medii social vulnerabile, din școli mici reprezintă cea mai scurtă cale pentru a asigura un salt în performanța școlară a elevilor noștri.
Cea mai bună soluție pe care am identificat-o este ca acești copii să meargă la instituții de învățământ mai mari, din apropierea locului de trai. În acest sens, ministerul vine cu o abordare stimulativă, asigurând posibilitatea părinților de a accesa o școală mai bună. Totodată, intenționăm să creăm o Rețea de Școli Model, care va include 35 de instituții raionale mari, puternice, bine dotate. În fiecare dintre acestea urmează să se investească până la 2 milioane de euro. Vom procura pentru început 70 de autobuze școlare pentru a crește accesul tuturor copiilor la instituțiile de învățământ.
Totodată, am inițiat modificarea Codului Educației, astfel încât să oferim o alocație pentru toți părinții care, în mod voluntar, își vor transfera copiii din școlile cu mai puțin de 50 de elevi în instituțiile mari. Planificăm ca alocația să ajungă la 50 de euro pe lună.
Pentru că un învățământ de calitate nu este posibil în lipsa unor cadre didactice bine pregătite, vom continua să investim, pe diferite căi, în proiecte de sprijin social și creștere profesională pentru pedagogi. În cadrul proiectului „Investim în profesori”, până la finele anului curent, vom instrui 3 mii de cadre didactice cu privire la metodele noi de predare, educație incluzivă și alte domenii importante. Proiectul va continua și în anul viitor, astfel ca să ajungem cu aceste formări într-un număr cât mai mare de instituții.
Ne punem speranțe mari și în activitatea Institutului Național pentru Educație și Leadership, instituție care va deveni funcțională din septembrie 2024, și va include o rețea de o mie de mentori, care vor sprijini cadrele didactice în demersul lor profesional.
Reformele în educație se fac treptat, iar rezultatele se fac vizibile peste ani. Testarea PISA ne confirmă încă o dată că trebuie să continuăm să investim în profesori și în infrastructura școlară și să asigurăm cele mai bune condiții de instruire pentru fiecare elev.”
Foto: © Miszaqq | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.