28% dintre elevii din România nu ascultă ce spune profesorul, potrivit datelor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pentru ediția din 2022 a testării internaționale PISA. Aceleași date mai arată că 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE: 30%) și 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%).
- PISA – Programme for International Student Assessment – este un studiu comparativ internațional organizat de către OCDE. El măsoară competențele de bază ale elevilor în vârstă de 15 ani în trei domenii principale – citire, matematică și științe. OCDE amintește, în anunțul privind data lansării rezultatelor, că ultima ediție, cea din 2022, a pus accentul pe matematică, existând un test suplimentar de gândire creativă.
În 2022, 83% dintre elevii din România au declarat că își fac prieteni cu ușurință la școală (media OCDE: 76%) și 50% au simțit că aparțin școlii (media OCDE: 75%). Între timp, 17% au raportat că se simt singuri la școală. Comparativ cu 2018, datele nu s-au schimbat semnificativ în România.
Tot în 2022, 11% dintre elevii Români au spus că nu sunt mulțumiți de viața lor. În 2018, mai puțini studenți nu erau mulțumiți de viață (9%). În medie, în țările OCDE, proporția celor care nu sunt mulțumiți de viață a crescut de la 11% în 2015 la 16% în 2018 și 18% în 2022.
Sprijinul pe care îl oferă profesorii la matematică
În România, 57% dintre elevi sunt de părere că, în majoritatea lecțiilor de matematică, profesorul se arată interesat pentru procesul de învățare al fiecărui elev (media OECD: 63%) și 61% din elevi spun că profesorul oferă ajutor extra când aceștia au nevoie (media OECD 70%).
În 2012, procentele corespunzătoare au fost de 69% și 63%. În sistemele de învățământ în care mai mulți elevi au raportat că profesorii acordă ajutor suplimentar atunci când elevii au nevoie, performanța medie la matematică în 2022 a tins să scadă mai puțin față de cea înregistrată cu zece ani în urmă.
Mulți elevi studiază matematica într-un climat disciplinar care nu este favorabil învățării: în 2022, aproximativ 21% dintre elevii din România au declarat că nu pot lucra bine în majoritatea sau în toate lecțiile (media OCDE: 23%); 28% dintre elevi nu ascultă ce spune profesorul (media OCDE: 30%); 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE: 30%); și 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%). În medie, în toate țările OCDE, elevii au fost mai puțin predispuși să declare că sunt distrași folosind dispozitive digitale atunci când este interzisă utilizarea telefoanelor mobile în incinta școlii.
- Testările efective PISA 2022 s-au desfășurat în primăvara anului 2022, la finalul pandemiei Covid-19, iar în România au participat peste 7.000 de elevi din 180 de școli. A fost pentru prima dată când România a susținut testul digitalizat, în edițiile anterioare, inclusiv 2018, el desfășurându-se cu pixul pe hârtie.
Siguranța la școală
Datele PISA 2022 arată că, în sistemele de educație unde performanța a rămas ridicată și sentimentul de apartenență s-a îmbunătățit, elevii au avut tendința de a se simți mai în siguranță și mai puțin expuși la hărțuire și la alte riscuri în școala lor.
În România, 13% dintre elevi au declarat că nu se simt în siguranță în drum spre școală (media OECD: 8%); 8% dintre elevi au declarat că nu se simt în siguranță în clasele lor la școală (media OECD: 7%); 13% au spus că nu se simt în siguranță în alte locuri din școală (de exemplu, hol, cantină, toaletă) (media OCDE: 10%).
Aproximativ 24% dintre fete și 26% dintre băieți au declarat că au fost victimele unor acte de hărțuire cel puțin de câteva ori pe lună (media OCDE: 20% dintre fete și 21% dintre băieți). În medie, în țările OCDE, mai puțini elevi au fost expuși la acte de intimidare în 2022, comparativ cu 2018: de exemplu, doar 7% dintre elevi au declarat că alți elevi au răspândit zvonuri urâte despre ei în 2022, față de 11% în 2018. Și în România, proporțiile corespunzătoare s-au redus (11% în 2022, față de 16% în 2018).
DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul I):
DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul II):
Informații de context
Rezultatele PISA 2018 au arătat că România a obținut cel mai slab punctaj din ultimii 9 ani, cea mai mare cădere fiind la Matematică. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012. Citește mai multe detalii aici.
- “Șocant!” – Așa a calificat profesorul Mircea Miclea rezultatele testelor PISA 2018: Am știut de acum 7 ani că așa vor fi, uitându-ne la performanța elevilor de clasa a II-a de la acel moment
Foto: © Dary423 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.