Rezolvarea subiectelor de la Limba și literatura română, BAC 2020, realizată de profesoara Ecaterina Stanca

112.383 de vizualizări
Ecaterina Stanca / Foto: Facebook
Bacalaureatul 2020 a început astăzi, cu examenul scris la Limba și literatura română. Absolvenții de liceu au avut la dispoziție 3 ore pentru a rezolva subiectele la Limba și literatura română. Ecaterina Stanca, profesoara de Limba română la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, a rezolvat subiectele pentru Edupedu.ro.

Subiectele de la proba de Limba și literatura Română au fost primite de elevi la ora 9. La subiectul I, absolvenții de liceu au avut un fragment din textul la prima vedere “Amintiri despre G. Călinescu”, de Mircea Bandu.

Cum se rezolvau subiectele de astăzi de la Limba și literatura română, BAC 2020 – soluțiile profesoarei Ecaterina Stanca:
“Subiectul I

A

1. Sensul din text al secvenței “s-au scurs” este “au trecut”.

2. Aspectul vestimentar prin care se distingea G. Călinescu este costumul bleumarin “de un croi ales” și “o bască de modă franțuzească, argument vestimentar care pe atunci nu era încă un lucru banal”.

3. Starea de spirit a elevilor atunci când G. Călinescu îl înlocuia pe profesorul de istorie era de bucurie, de exaltare (etc.), fiind foarte îndrăgit și apreciat pentru nivelul său intelectual, pentru calitățile sale admirabile de dascăl.

4. Profesorul G. Călinescu rămâne în memoria elevilor săi prin “ochii săi scânteietori” ce reflectau inteligență / “vioiciunea contagioasă” / “un optimism șocant” / “o căldură care ne cucerea”.

5. Modul de viață al lui G. Călinescu, în perioada în care acesta locuiește în Timișoara, se caracterizează prin traiul modest (“locuia anonim într-o casă de margine”), decent, dar cu o ținută care nu trecea neobservată (“purtând o bască de modă franțuzească, argument vestimentar care pe atunci nu era încă un lucru banal”).

B

În ceea ce privește textul argumentativ (subiectul I B), trebuia respectată structura specifică, folosindu-se conectorii de rigoare.

În ceea ce privește argumentul din textul lui Mircea Bandu era ușor de identificat.

O sugestie pentru argumentul din experiența culturală ar fi ziarele “Academia Cațavencu” și “Cațavencii”, care au perpetuat spiritul caragialian.

Subiectul al II-lea

La subiectul al II-lea, cerința nu era foarte dificilă, dacă se observau, în primul rând, verbele relatării aflate la persoana a III-a.

Așadar, perspectiva narativă era obiectivă, omniscientă, cu focalizare zero (povestire nonfocalizată) și viziune “din spate”. Naratorul știe totul despre personajele sale (reflecții interioare, trăiri psihoafective). În general, acesta descrie tot ce se întâmplă, oferă informații care depășesc ceea ce știe fiecare personaj în parte. Prin intermediul stilului indirect-liber se transcriu gândurile personajului, trăirile și reflecțiile lui.

Totul trebuia argumentat cu citate din text care să justifice afirmațiile elevului.

Subiectul al III-lea

Subiectul al III-lea nu mi se pare foarte dificil, dar nici foarte ușor. Evidențierea celor două trăsături care fac posibilă încadrarea într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică nu cred că reprezintă o mare problemă pentru niciun elev.

În ceea ce privește cele două scene relevante pentru tema comediei, acestea trebuiau selectate cu grijă, cu atenție la adecvarea la temă.

Cele două componente de structură și de limbaj semnificative pentru comedia studiată erau la libera alegere din cele sugerate în paranteză sau altele adecvate textului dramatic al lui I.L. Caragiale.

Nu în ultimul rând, trebuie menționate cerințele de redactare proprii oricărui eseu și numărul minim de cuvinte (400 de cuvinte).

La Uman,

subiectul al III-lea era de așteptat, având, oarecum, o mai mare dificultate decât cel de la real.

Statutul social, psihologic și moral trebuia selectat cu grijă, având în vedere confuzia dintre trăsăturile psihologice și cele morale.

La cerința evidențierii unei trăsături a personajului ales prin două scene comentate cred că elevii au știut să aleagă pe cele mai revelatoare pentru trăsătura respectivă.

În ceea ce privește analiza a două componente de structură și de limbaj semnificative pentru construcția personajului, elevii aveau o paletă destul de largă de opțiuni.

Încheierea trebuia să cuprindă niște idei pertinente care să sintetizeze eseul.

Urez mult succes elevilor la celelalte probe!”

 

Subiectele de la examenul la Limba și literatura română – 22 iunie, BAC 2020:
Citește și:

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Absolvenții de liceu care au dat Bacalaureatul anul acesta nu vor putea să-și vadă lucrările înainte de contestație, potrivit unui răspuns al Ministerului Educației la o petiție cu aproape 20.000 de semnatari: Vizualizarea lucrărilor înainte de etapa de depunere a contestațiilor ar presupune modificarea legislației aplicabile

Candidații care au susținut examenul național de Bacalaureat 2024, sesiunea iunie-iulie, nu vor putea să-și vadă lucrările înainte de contestații, potrivit unui răspuns al Ministrului Educației către Asociația Federației Părinților…
Vezi articolul

Ce se va întâmpla cu BAC-ul și Evaluarea Națională, dacă sunt mulți elevi care nu au participat la școala online? Cîmpeanu: Nu aș merge până la echivalare cu mediile. Dacă va fi nevoie vom putea avea și o sesiune suplimentară

Ministrul Educației spune că nu ar apela la echivalarea examenelor naționale cu mediile, ci ar face doar “măsuri de flexibilizare a modului de evaluare, în interesul elevilor”. Cîmpeanu a declarat…
Vezi articolul