Profesoara Adelina Beldugan a rezolvat, pentru Edupedu.ro, subiectele pe care le-au primit elevii la simularea examenului național de Bacalaureat 2025. Luni, 24 martie, a avut loc proba scrisă la Limba și literatura română. Vezi mai jos, în articol, rezolvarea subiectelor.
- Adelina Beldugan este doctor în Filologie și profesoară la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel.
Cadrul didactic este de părere că subiectele de la simulare îi vor determina pe cei mai mulți dintre elevi să conștientizeze seriozitatea examenului ce urmează în mai puțin de 3 luni:
„Subiectul de astăzi a avut un grad de dificultate excelent ales pentru a-i determina pe cei mai mulți dintre elevi să conștientizeze seriozitatea examenului ce urmează în mai puțin de 3 luni. Uneori, cu toții avem nevoie de un stimul pentru a ne trezi la realitate, a vedea unde ne situăm, a evalua situația și a ne mobiliza pentru a ajunge la rezultatele pe care le dorim. Vreau să cred că subiectele de la simularea de astăzi și notele ce vor urma să constituie un punct serios de plecare spre o pregătire intensă, necesară reușitei la deja clișeicul «examen al maturității»”, a transmis Adelina Beldugan.
Iată rezolvarea profesoarei Adelina Beldugan:
„1. Sensul din text al secveței reală este veritabilă/autentică, iar al secvenței dădea la o parte este îndepărta.
2. Localitatea în care a funcționat în timpul războiului Universitatea „Regele Ferdinand” din Cluj este Sibiu.
3. Domeniul artistic în care se manifestă spiritul competitiv al studenților de la Medicină și Litere este cel al artei dramatice/ scenice/ teatrale, așa cum reiese din secvența: „Arena” întrecerii culturale între studenții la Medicină și cei de la Litere a fost teatrul amator universitar”. (De asemenea, aici mai puteau fi valorificate și alte fraze din același paragraf.)
4. Motivul pentru care spectacolul regizat de Liviu Rusu a atras atenția îl constituie modul inedit în care profesorul de Estetică l-a pus în scenă. Acesta găsise o ingenioasă soluție artistică, actorii se ridicau din rândurile spectatorilor și înaintau spre scenă spre încântarea publicului.
5. Un efect pe care îl are muzica simfonică asupra tânărului Ștefan Aug. Doinaș îl reprezintă calitatea sa de a-l iniția pe student într-un domeniu total necunoscut lui până atunci, care îi oferea un moment intens de delectare.
La subiectul I, B, textul argumentativ propus este cotat cu 20 de puncte și dezvoltă un subiect care ar trebui să aducă bucurie și emoție fiecărui profesor, căci este momentul să vedem negru pe alb cu ce a contribuit fiecare dintre noi la „îmbogățirea experinței culturale” a elevilor. Vom vedea acum în ce manieră au primit și elevii această cerință, căci, din păcate, unii dintre aceștia nu sunt mereu interesați de îmbogățirea experienței culturale.
Subiectul al II-lea este cel care îi sperie, nefondat după părerea mea, pe cei mai mulți dintre elevi. Poezia Iarnă, de Adrian Maniu, este de o sensibilitate aparte și relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice este destul de evidentă. Pe scurt, poemul surprinde o atmosferă feerică de iarnă pe fundalul căreia se conturează stări de visare și melancolie ale unui eu liric singuratic.
La subiectul al III-lea sunt convinsă că vor exista confuzii pentru că mulți elevi s-au îndreptat și spre nuvela psihologică Moara cu noroc. De fapt, romanele vizate spre analiză erau, printre altele, Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, de Camil Petrescu; Patul lui Procust, de același autor, Maitreyi și Nuntă în cer de Mircea Eliade, Ioana sau O moarte care nu dovedește nimic de Anton Holban etc.”
Calendar Simulare Bacalaureat 2025:
24 martie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă- 25 martie 2025: Proba obligatorie a profilului – probă scrisă
- 26 martie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – probă scrisă
- 27 martie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 8 aprilie 2025: Comunicarea rezultatelor
Rezultatele elevilor nu sunt făcute publice. Vor fi comunicate prin profesori
Rezultatele de la simulare, pe 8 aprilie, nu vor fi făcute publice, dar vor fi comunicate prin profesorii elevilor. La simularea Evaluării Naționale 2025 pentru elevii de clasa a VIII-a, rezultatele urmează să fie comunicate pe 31 martie.
7 comments
Frumos , in 2025 sunt foile de examen tipărite de acum 20 de anii :))) nici nu va-ți dat silința sa faceți scrisul citeț , le ați tipărit cu urme de cerneala , si mai aveți pretenția ,ca tineri sa “conștientizeze seriozitatea examenului” , la sub. 2 “Adrian Maniu, Iama” , “r” ul e mut , e lipit si mai jos nu se prea intelege nimica (un rand mai jos )
La subiectul 3 era bine Ion de Liviu Rebreanu?
Si “Enigma Otiliei”, de ce nu e buna de mentionat pentru subiectul 3? Nu e tot o experienta ce a trait Felix in iubirea lui? Ati zapacit cu acest subiect 3 o generatie de elevi. Aveti un sadism mascat in a-i umili si aduce in situatia sa va judece pentru asta.
În romanu „Enigma Otiliei” Felix trăiește o experiență de iubire marcată de idealizare, deziluzie și maturizare, iar psihologia personajului său poate fi analizată în contextul evoluției acestuia. Totuși, subiectul cere clar un roman psihologic, nu unul interbelic sau realist-obiectiv.
Subiectul 3 a fost la alegere. Roman psihologic sau al experientei. Si este “romanul”, nu “romanu”. Daca tot va spuneti parerea la un subiect legat de limba romana.
Copilul meu a văzut pe planeta asta ce nu au văzut sute de mii de profesori. Cultura ma refer. După experienta asta cu simularea unde a scris 14 pagini și apoi a plâns o ora, inteleg de ce multi profesorii de romana sunt considerati la granita patologicului.
Si citeste-ti comentariul. Adica e psihologie dar nu e ce trebuie. Nu? Dar O EXPERIENTA este ? Si asta a fost o cerere în subiect !
În fine, baremul nu face referire la un șablon, adica autor/opera clar indicata, dar mințile semidocte sigur vor depuncta lucrari de 9.
Ar fi indicat ca Ministerul sa dea o circulara clara privind corectarea altfel nu terminați nici pana în 18 aprilie ca vor fi diferențe de nota intre corectori.
Vor doar sa ” arate” inca o data “cat de slab e sistemul” si sa aiba din nou motive sa blameze profesorii. Ptr a justifica faptul ca nu trebuie finantata mai mult educatia iar ” profesorii nu merita nici salariile de acum”. Elevii sunt doar victime colaterale…