Modul cum au reluat școala mai multe țări, la sfârșitul primăverii și începutul verii, arată că există modalități pentru o revenire în siguranță a elevilor la clase, dar esențială este, înainte de toate, o rată redusă de răspândire a virusului în comunitate, scrie revista Nature într-o sinteză publicată săptămâna aceasta pe tema redeschiderii școlilor în lume. Articolul se bazează atât pe experiența diverselor state, cât și pe unele studii recente, care nu nu sunt încă “peer-reviewed” și nu pot fi folosite ca reper științific, dar oferă indicii despre rolul copiilor și tinerilor în transmiterea Covid-19.
Un număr în creștere de studii arată că există modalități ca școlile să se redeschidă în siguranță, arată Nature. Printre acestea: respectarea strictă a măsurilor de igienă și de distanțare socială, capacitate de răspuns rapid pentru oprirea infecțiilor și, mai presus de toate, o răspândire redusă a virusului în comunitate.
Publicația citează cercetători potrivit cărora, dacă școlile se deschid înainte ca rata de transmisie a virusului în comunitate să scadă masiv, numărul de cazuri va crește.
Este citat un epidemiolog pediatru de la Universitatea Hallym din Coreea de Sud, Young June Choe, potrivit căruia școlile aglomerate, cu ventilație redusă, unde copiii petrec opt ore sau mai mult, pot fi locuri cu un grad ridicat de infectare. Aceasta, și pentru că elevii vin din diverse cartiere, unii folosesc transportul comun și sunt însoțiți de părinți.
- Sunt citate studii preliminare potrivit cărora, deși la începutul pandemiei se credea că cei mici ar prezenta simptome mai blânde de Covid-19 și ar fi mai puțini infecțioși, ei ar avea, totuși, un potențial considerabil de a transmite virusul la adulți, în special în familie. (Articolul Nature include linkuri către astfel de studii, care așteaptă încă finalizarea procesului de peer-review).
Sursa citată arată că în țări unde școlile s-au redeschis într-un moment de răspândire redusă a virusului în comunitate, dar și cu respectarea unor măsuri igienice și de distanțare clare, nu au existat probleme epidemice produse de redeschiderea școlilor. Este dat exemplul școlilor sud-coreene, redeschise în mai, când numărul de cazuri scăzuse la mai puțin de 1 per milion de persoane, dar și cel al țărilor din nordul și vestul Europei care au reluat treptat activitățile de predare la clasă, în mai-iunie.
Pe de altă parte, acolo unde instituțiile de învățământ s-au redeschis într-un moment în care răspândirea virusului în comunitate era încă ridicată, școala a contribuit la apariția unor focare. Sunt date drept exemplu cazul unei tabere din statul american Georgia, unde în iunie au fost testați pozitiv trei sferturi dintre cei aproape 350 de participanți, dar și cel al unei școli din Ierusalim, unde a apărut un focar după redeschidere, într-un moment când țara anunța aproximativ 15 cazuri de Covid-19 la fiecare milion de persoane.
Nature o citează și pe Katherine Auger, cercetător pediatric la un spital pediatric din Cincinnati, Ohio, potrivit căreia respectarea strictă a regulilor igienice și de distanțare, inclusiv purtarea măștilor și reduerea claselor, dar și un număr mare de teste sunt esențiale pentru redeschidere, acolo unde există o transmisie comunitară ridicată. “Dacă ne întoarcem la școală așa cum era înainte, o să fie probleme”, avertizează Auger.