Comunicarea cu părinții și eforturile susținute pentru ca aceștia și elevii să înțeleagă efectele absențelor sunt măsuri cheie pentru reducerea absenteismului și menținerea unei prezențe ridicate în școli, potrivit unui nou raport al Ofsted, organizația care se ocupă de standardele educaționale din Anglia. Documentul, elaborat pe baza analizei datelor culese din școlile engleze și publicat luna aceasta, încearcă să identifice “rețeta succesului” pentru eforturile de combatere a absenteismului, cu atât mai mult cu cât acesta a crescut în condiții de pandemie.
“Ascultă, înțelege, manifestă empatie și oferă sprijin, dar nu tolera” abaterile – așa sintetizează Ofsted abordările comune ale școlilor care fie au reușit să reducă nivelul absenteismului, fie să mențină o rată ridicată de prezență chiar și în condiții dificile sau să reducă absențele îndelungate. Aceste școli, arată raportul, au avut strategii diferite de acțiune, dar și puncte comune, printre care:
- Așteptări ridicate privind prezența fiecărui elev la școală
- Aceste așteptări au fost comunicate limpede și insistent către părinți și elevi
- Părinților și elevilor li s-a explicat de ce prezența este foarte importantă și cum îi ajută pe elevi să își îmbunătățească rezultatele
- Părinții au fost ascultați pentru a vedea care sunt motivele absenteismului, astfel încât școala să acționeze punctual
- Sprijin pentru părinți, după caz, pentru a asigura că aceștia îi trimit pe copii la școală
- Sistematizarea informațiilor privind prezența, pentru a identifica tendințe și pentru a acționa punctual în funcție de acestea, la nivel individual sau la nivelul întregii școli
- Directorii înțeleg că absenteismul nu este un fenomen izolat, ci poate fi asociat calității curriculumului, eticii educaționale, comportamentelor și incluziunii la nivel de școală
- Efortul pentru a asigura prezența este unul continuu și nu se “termină” în momentul în care este atinsă o țintă de moment.
Potrivit raportului, școlile britanice care au de obicei rezultate bune în combaterea absenteismului au rezultate similare și în condițiile pandemiei, în care mulți părinți tind, de teamă sau din alte motive, să nu își mai trimită elevii la clasă.
Documentul notează că absenteismul este asociat adesea și unui nivel ridicat de anxietate în cazul multor elevi, anxietate cauzată de fenomene legate de pandemie – teama că rude apropiate s-ar putea îmbolnăvi, nivelul ridicat de stres în familie, violență domestică, dificultăți financiare.
Același raport descrie, totodată, pe lângă situații diverse produse de măsurile luate de guvern pentru combaterea pandemiei, o serie de tendințe în percepția elevilor cu privire la școală, după perioade petrecute online, tendințe ce se fac simțite mai ales în cazul elevilor din ciclul secundar. Printre acestea, senzația că situația din timpul perioadelor de izolare decise de guvern, în care s-a lucrat acasă, a arătat că “nu contează” de unde înveți; faptul că multe școli pun lecțiile online, pentru a facilita accesul elevilor bolnavi, lucru de care vor să profite și alți elevi.
Tuturor acestora, arată raportul, responsabilii din școli trebuie să le comunice clar de ce este importantă prezența la școală, pentru că elevilor și părinților nu le este evidentă asocierea între prezență și rezultatele la învățare, responsabilitate cetățenească sau bunăstare emoțională.
Foto © Artur Szczybylo | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.