Institutul de Științe ale Educației a publicat cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii, mai multe resurse pentru profesori, exerciții bazate pe modul de testare al PISA și PIRLS. Pe site-ul Institutului sunt publicate rezultatele unui proiect și câteva sfaturi în format audio pentru profesori despre cum pot fi interpretați anumiți itemi din exerciții pentru clasele primare și gimnaziu pentru materii ca istorie și engleză. Amintim, la testarea PISA 2022 România a fost penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire.
- “Lectura este definită ca acea capacitatea elevilor de a înțelege, de a utiliza, de a evalua, de a reflecta și de a interacționa cu textele în vederea atingerii scopurilor, a dezvoltării orizontului de cunoaștere și a propriului potențial, precum și în vederea participării în viața socială (Cadru de referință PISA 2018)”.
- “Abilitatea de a înțelege și de a folosi acele forme ale limbajului scris și cerute de societate și sau valorizate de individ. Tinerii cititori pot construi înțelesul dintr-o varietate de texte. Citesc pentru a învăța, pentru a fi participanți într-o comunitate de cititori sau pentru propria plăcere (Cadru de referință PIRLS – Progress in International Reading Literacy Study- 2011).
Specialiștii Institutului de Științe ale Educației (IȘE) subliniază că “lectura nu mai poate să fie una școlărească. Nu poate să aibă ca scop doar îmbogățirea vocabularului. Acei elevi care devin cititori atenți, avizați, aceia vor avea și o fluența a limbii mare. Modele de bună practică se interiorizează prin textul citit. Vocabularul e static, lectura e dinamică, e interacțiune cu textul și ajungem să ne cunoaștem mai bine. Lectura nu este doar despre cărți, ci e un set de procese dinamice. Cititorul avizat se formează în școală, nu acasă, nu de pe net. E acel cititor care va tria sursele, va confrunta textele și va alege doar ce e relevant și pertinent. El nu va difuza fake news, va sti ce înseamnă și nu va cădea capcanelor propagandiste. Și va face asta chiar dacă folosește preponderent ecranul și mai puțin cartea”, spun specialiștii IȘE.
Exercițiile prezentate sunt sub forma unor întrebări folosite la testările PISA și PIRLS, care evaluează capacitatea elevului de înțelege a unui text în mai multe feluri. PIRLS vizează:
- Lectura în scop literar
- Lectura în scopul achiziţionării şi utilizării informaţiei
Extragerea informaţiilor explicit formulate
- Elevii trebuie să recunoască relevanţa informaţiei sau a ideilor prezentate în text prin căutarea informaţiilor specifice sau a ideilor implicate şi să le localizeze.
Formularea unor concluzii directe
- Bazându-se în principal pe informaţiile conţinute de text, elevii trebuie sa conecteze două idei prezente în propoziţii adiacente.
Interpretarea şi integrarea ideilor şi informaţiilor
- Elevii trebuie să proceseze textul dincolo de nivelul frazei sau al propoziţiei
Examinarea şi evaluarea conţinutului, a limbajului şi a elementelor textuale
- Elevii elaborează judecăţi legate de stilul şi structura textului; demonstrează înțelegerea convenţiilor de limbaj şi a mijloacelor utilizate.
Unitatea de Cercetare în Educație a prezentat rezultatele proiectului ce vizează lectura ca o competență transversală, prin intermediul unor prezentări audio:
– O introducere cuprinzând opțiunile de bază ale proiectului
– Exemple de sarcini de lectură selectate dintre itemii publici PISA
– Exemple de explorare a textului multiplu la istorie
– Exemple de lectură pentru limbi moderne
– Exemple de sarcini de lectură selectate dintre itemii publici PIRLS (învățământ primar)
– Perspective pentru dezvoltarea competenței de lectură în cadrul oricărei discipline școlare
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.