Resurse educaționale gratuite pentru profesori. Grile de evaluare pentru elevii cu CES, publicate de către Inspectoratul Școlar Județean Iași

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com

Grile de evaluare pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) au fost publicate de către Inspectoratul Școlar Județean Iași. Documentul „Pași spre independență pentru copiii cu CES” se adresează cadrelor didactice. Acesta „facilitează observarea cu ușurință a nivelului de achiziții a elevului, a progreselor făcute și a ce urmează a se lucra în intervenția individuală, respectându-se ritmul personal de dezvoltare”.

Grilele ating următoarele arii de interes

  1. Atitudine față de învățare
  2. Autonomie
  3. Citire 
  4. Competență socială
  5. Dezvoltare emoțională
  6. Dezvoltarea jocului
  7. Dezvoltarea senzorială și motorie
  8. Educație artistică (actorie)
  9. Educație fizică 
  10. Expresie grafică și plastică
  11. Limbaj în scris
  12. Limbaj verbal
  13. Matematica 
  14. Muzică
  15. Natura
  16. Orientare în spațiu
  17. Orientare temporală
  18. Pregătire pentru muncă
  19. Utilizarea mass-media 

Fiecare arie de interes este structurată pe competențe, fiecare competență pe nivele de dezvoltare raportate la clasele școlare, fiecare nivel pe itemi – achiziții. 

Foto: Captură „Pași spre independență pentru copiii cu CES” – Inspectoratul Școlar Județean Iași

Sursa citată precizează că „o notă aparte a grilelor constă în construirea acestora cu un codaj al culorilor (verde – indică dacă elevul realizează itemul independent; roșu – indică dacă elevul nu realizează itemul sau îl realizează parțial, cu sprijin; galben – indică dacă elevul nu realizează itemul din cauza dizabilității/ domiciliului/ lipsei materialelor adaptate etc) care facilitează identificarea rapidă a punctelor slabe ale elevului”.

„Lipsa itemilor la nivelele de început sau final din unele grile înseamnă că achizițiile încep să se realizeze/acumuleze mai târziu decât clasele de debut sau se finalizează mai devreme decât clasa a X-a”, potrivit ghidului.

Foto: Captură „Pași spre independență pentru copiii cu CES” – Inspectoratul Școlar Județean Iași
Cum pot utiliza profesorii grilele

Conform „Pași spre independență pentru copiii cu CES”, se alege aria de interes în care se dorește a se evalua elevul (Exemplu: Autonomie) și competența generală/ abilitatea de viață. (Exemplu: Se îngrijește de mesele zilnice…)

Competența generală vizează una sau mai multe competențe specifice (1.1. Autonomie la mâncat și băut, etc). Pentru fiecare competență specifică sunt itemi de atins, distribuiți pe 12 nivele: 1 și 2 sunt echivalentul învățământului preșcolar și respectiv clasei 0, nivelele 3 – 12 sunt echivalente claselor I – X.”

Parcurgând în evaluare, cursiv, fiecare nivel, respectiv fiecare item, se constată la ce nivel este copilul comparativ cu nivelul clasei la care este înscris și pașii care se cer urmați în intervenție, potrivit ghidului.

„Sunt evaluate achizițiile nivelului echivalent clasei în care se află elevul și nivelele anterioare, dacă nu sunt evaluate deja în anii trecuți. Dacă grila este parțial completată, obiectivele de lucru următoare sunt cele scorate cu 0 (nu realizează itemul) și cu X (nu realizează itemul din cauza dizabilității / domiciliului / lipsei materialelor adaptate etc).”

Captură „Pași spre independență pentru copiii cu CES” – Inspectoratul Școlar Județean Iași

Achizițiile din nivelele superioare pe care le are deja elevul se vor scora cu 1, celelalte se lasă alb fiind obiectivele pentru anii următori, conform documentului.

Documentul „Pași spre independență pentru copiii cu CES” poate fi consultat mai jos:

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version