Grile de evaluare pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) au fost publicate de către Inspectoratul Școlar Județean Iași. Documentul „Pași spre independență pentru copiii cu CES” se adresează cadrelor didactice. Acesta „facilitează observarea cu ușurință a nivelului de achiziții a elevului, a progreselor făcute și a ce urmează a se lucra în intervenția individuală, respectându-se ritmul personal de dezvoltare”.
- Ghidul a fost realizat de specialiști de la Școala Gimnazială Specială Pașcani și Fundația Ancora Salvării.
Grilele ating următoarele arii de interes:
- Atitudine față de învățare
- Autonomie
- Citire
- Competență socială
- Dezvoltare emoțională
- Dezvoltarea jocului
- Dezvoltarea senzorială și motorie
- Educație artistică (actorie)
- Educație fizică
- Expresie grafică și plastică
- Limbaj în scris
- Limbaj verbal
- Matematica
- Muzică
- Natura
- Orientare în spațiu
- Orientare temporală
- Pregătire pentru muncă
- Utilizarea mass-media
Fiecare arie de interes este structurată pe competențe, fiecare competență pe nivele de dezvoltare raportate la clasele școlare, fiecare nivel pe itemi – achiziții.
Sursa citată precizează că „o notă aparte a grilelor constă în construirea acestora cu un codaj al culorilor (verde – indică dacă elevul realizează itemul independent; roșu – indică dacă elevul nu realizează itemul sau îl realizează parțial, cu sprijin; galben – indică dacă elevul nu realizează itemul din cauza dizabilității/ domiciliului/ lipsei materialelor adaptate etc) care facilitează identificarea rapidă a punctelor slabe ale elevului”.
„Lipsa itemilor la nivelele de început sau final din unele grile înseamnă că achizițiile încep să se realizeze/acumuleze mai târziu decât clasele de debut sau se finalizează mai devreme decât clasa a X-a”, potrivit ghidului.
Cum pot utiliza profesorii grilele
Conform „Pași spre independență pentru copiii cu CES”, se alege aria de interes în care se dorește a se evalua elevul (Exemplu: Autonomie) și competența generală/ abilitatea de viață. (Exemplu: Se îngrijește de mesele zilnice…)
„Competența generală vizează una sau mai multe competențe specifice (1.1. Autonomie la mâncat și băut, etc). Pentru fiecare competență specifică sunt itemi de atins, distribuiți pe 12 nivele: 1 și 2 sunt echivalentul învățământului preșcolar și respectiv clasei 0, nivelele 3 – 12 sunt echivalente claselor I – X.”
Parcurgând în evaluare, cursiv, fiecare nivel, respectiv fiecare item, se constată la ce nivel este copilul comparativ cu nivelul clasei la care este înscris și pașii care se cer urmați în intervenție, potrivit ghidului.
„Sunt evaluate achizițiile nivelului echivalent clasei în care se află elevul și nivelele anterioare, dacă nu sunt evaluate deja în anii trecuți. Dacă grila este parțial completată, obiectivele de lucru următoare sunt cele scorate cu 0 (nu realizează itemul) și cu X (nu realizează itemul din cauza dizabilității / domiciliului / lipsei materialelor adaptate etc).”
Achizițiile din nivelele superioare pe care le are deja elevul se vor scora cu 1, celelalte se lasă alb fiind obiectivele pentru anii următori, conform documentului.
Documentul „Pași spre independență pentru copiii cu CES” poate fi consultat mai jos:
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Aceste grile se adreseaza copiilor cu CES din invatamantul special si sunt foarte bine facute.
Unele pot fi folosite si in invatamantul integrat. De exemplu doar in scoala speciala exista disciplinele Autonomie personala sau Joc (Ludoterapie la noi). Dar Citire, Scriere, Muzica etc. exista si in scoala normala.
Le poate folosi consilierul si le poate folosi profesorul de sprijin impreuna cu alti profesori si cu parintii. Cu ajutorul lor se pot face planuri de interventie personalizate.
>>materiale de sprijin pentru învățare, adaptate fiecărei tipologii CES.
Din pacate la noi exista foarte putine materiale utile pentru invatamantul integrat. Cand nu o sa mai avem incompetenti la conducerea ministerului poate se va dezvolta si invatamantul integrat.
un profesor are salariu ,mare/mic nu are importanță, dar să spui că lor le trebuie gratuități și pe partea cealaltă nu mai acorzi burse celor de la țară, că sunt țărani ,… asta este mare cretinatate ….
Ați citit articolul? Nu primesc nimic gratis profesorii, doar au acces la un set de grile de evaluare pentru copiii cu CES. Și nu din partea ministerului, pe ei nu ii prea interesează, ci din partea unui alt grup de profesori.
Nu ma intereseaza aceste resurse. Elevii cu CES mintal si de comportament nu au ce cauta in invatamantul de masa. Evaluarile nu sunt diferentiate, eu nu primesc spor de speciala si munca mea este inzecit mai grea cand am asemenea personaje intr-o clasa deja cu 30-35 de elevi. Profesorul de sprijin il invata literele si sa socoteasca. DACA REUSESTE. Ce sa fac eu cu el mai departe? Sa evaluez la matematica la clasa a VIII-a adunarea si scaderea? La limba romana sa evaluez Ana are mere? La limbi straine la gramatica sa mieun sau sa latru prin clasa? La fizica din nou adunari si scaderi?? Ca atata cam se poate ajunge …la acest maxim… Condamnati o clasa de elevi pentru cei cu CES care oricum sunt niste compromisi social si pe piata muncii?? Lasati-i sa invete in scoli speciale cu ajutor competent, in ritm adaptat, materie adaptata, evaluare asemenea. Veti vedea ca mai multe sanse au in viata. Pot invata o meserie fara prea multa minte sau carte, se pog face utili societatii ca zugravi, maturatori, spalatori, croitori poate. Pe cand asa, nu faceti decat sa-i condamnati la pensie mizera de invaliditate platita din banii nostri, cei ce ne-am chinuit deja cu el in invatamant de masa.
Sa va fie rușine de un asemenea răspuns ! Mai sunteți și cadru didactic .( unde va este spiritul de dascăl ? dacă înțelegeți ce înseamnă?) . Daca nu aveți în familie un astfel de copil ,, cu handicap ,, nu știți ce înseamnă recuperarea , munca lui a terapeutilor , și cât se sacrifica familia . Din fericire nu toate cadrele gândesc ca dumneavoastră ,am întâlnit doamne educatoare și învățătoare care mi-au ajutat și înțeles copilul . Rușine sa va fie ca puneți eticheta înainte de a cunoaște situația și copilul . Sper sa va gândiți de doua ori înainte de a critica asemenea copii . Uni dintre ei au făcut și fac eforturi sa fie elevi model la clasa . Și chiar au reușit ( pentru cultura dumneavoastră) Nu trebuie nimeni alungat, trebuie doar înțeles ! Contează mult omul care sta în fata clasei și preda copiilor , nu frustrați ! PS. mama unui minunat copil cu CES .
Aveți mare dreptate. Un copil cu handicap ușor poate fi recuperat dar un copil cu autism grav, nonverbal va distruge o clasa întreaga pt ca el nu sta locului și atenția cadrului didactic va fi întrebata exclusiv asupra lui, mai ales ca acesta este singur la o clasa de 30 copii. Asa cum copilul cu CES are drepturi, la fel și ceilalți copii au drepturi. Cadrele didactice din învățământul de masa nu au studii specifice pt a lucra cu copiii cu CES, de aceea nici nu sunt primiți pt a lucra într-o școală specială. Aceste studii în domeniu presupun mai mulți ani lucru cu acești copii, nu cursuri care țin 1-2 săptămâni și în care se învață doar teorie, nu se face și practică. S-a distrus cu totul învățământul cu atâtea idei luate din Occident unde cadrele didactice au în incinta scolii terapeuți, consilieri suficienți, copii mai putini la clasă etc. Copiem din Occident multe lucruri care la noi nu au aplicabilitate.
Atâta vreme cât, în cadrul evaluărilor de final de ciclu (gimnazial și liceal), itemii nu sunt diferențiați, in sensul că elevii cu CES trebuie să rezolve exact aceleași cerinte ca toți ceilalți, grilele nu ne ajută. Nici timpul suplimentar nu face vreo diferența. Avem nevoie de materiale de sprijin pentru învățare, adaptate fiecărei tipologii CES.