Restructurarea sistemului de acces sau admitere la programele de formare inițială pentru cariera didactică și propunerea a 2.000 de locuri bugetate, la nivel de licență, pentru cei care vor să fie profesori, potrivit unui proiect privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul școlar/universitar 2022-2023, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
- În nota de fundamentare a proiectului, pasajul referitor la această reformă este marcat cu text roșu.
„Ministerul Educației regândește sistemul formării profesionale pentru cariera didactică, prin restructurarea sistemului de acces/admitere la programele de formare inițială pentru cariera didactică și propune alocarea unui număr de 62.000 de locuri/granturi de studii pentru studii universitare de licență, din care 2.000 de locuri să fie alocate pentru cariera în didactică în învățământul preuniversitar”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Tot aici este menționat că formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar se realizează prin universități, în cadrul unor programe acreditate, potrivit art. 236 din Legea educației naționale.
Nota de fundamentare
Proiectul de Hotărâre de Guvern privind privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul școlar/universitar 2022-2023
Alineatul (1) al articolul 236 din Legea educației naționale stabilește următoarele:
„Formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde:
a) formarea inițială, teoretică, în specialitate, realizată prin universități, în cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
b) finalizarea masterului didactic cu durata de 2 ani sau pregătirea în cadrul programelor de formare psihopedagogică de nivel I și II realizată prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior;
c) stagiul practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, de regulă sub coordonarea unui profesor mentor”.
În schimb, „formarea personalului din educația antepreșcolară pentru funcția de educator-puericultor, a celui din învățământul preșcolar și primar pentru funcțiile de educatoare/educator și învățătoare/învățător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiștrilor-instructori și a antrenorilor prin unități de învățământ terțiar nonuniversitar”, potrivit alineatului (2) din cadrul aceluiași articol.
„Pentru a obține altă specializare, absolvenții studiilor de licență pot urma un modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diploma de licență. Acest modul poate fi urmat în paralel cu masterul didactic sau după finalizarea acestuia”, conform articolului 236 alin. (3) din legea menționată anterior.
În documentul de mai sus apare precizarea că 62.000 de locuri finanțate de la bugetul de stat pentru studiile de licență sunt propuse de Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învațământului Superior (CNSPIS) pentru cifra de școlarizare a anului universitar 2022-2023.
Cu toate acestea, în propunerea CNSPIS sunt 61.000 de locuri bugetate la nivel de licență.
- Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învațământului Superior (CNSPIS) este un organism consultativ de nivel național, fără personalitate juridică, potrivit cnspis.ro. Acesta are ca „atribuții principale elaborarea și actualizarea permanentă a indicatorilor de monitorizare a învățământului superior și prognoza evoluției acestuia, în raport cu dinamica pieței muncii”.
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.