Reprezentanții studenților sunt de părere că prevederile legale introduse prin Ordonanță de Urgență nr. 94/2014, prin care „titularul unui titlu științific poate solicita Ministerului Educației renunțarea la titlul în cauză”, „reprezintă exclusiv o potențială formă de eludare a răspunderii pentru plagiat, care nu poate fi permisă” și cer să fie eliminate, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
- Amintim că propunerea legislativă a USR de modificare a Legii educaţiei naţionale prin care să fie interzisă renunţarea voluntară la titlul de doctor a primit, ieri, raport de respingere în Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor.
„Având în vedere avizul nefavorabil al Comisiei de învățământ din Camera Deputaților
privind o inițiativă legislativă care ar abroga aceste texte de lege, considerăm important să
subliniem că indiferent de instrumentul legislativ folosit, decidenții de la nivelul
Parlamentului și Guvernului trebuie să elimine aceste prevederi controversate”, potrivit comunicatului.
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) consideră că „procedura renunțării la un titlu academic (mai exact, titlul de doctor) poate fi și a fost utilizată pentru a bloca din punct de vedere procedural o decizie prin care se constată plagiatul și, implicit, aplicarea sancțiunilor aferente”.
„Odată acordat, titlul științific produce efecte juridice (de exemplu salariale) iar renunțarea la titlu nu oferă soluții privind soarta acestor efecte în cazul unei decizii de renunțare la un titlu academic, de exemplu privind restituirea sumelor de bani primite”, conform ANOSR.
Informații de context
Ordonanța de Urgență 94 din 2014, dată în timpul Guvernului Ponta, în timp ce Sorin Cîmpeanu era ministru al Educației, prevede că „titularul unui titlu ştiinţific poate solicita Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice renunţarea la titlul în cauză. În acest caz Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice ia act de renunţare printr-un ordin de revocare emis în acest scop”. De amintit este că, la acea vreme, Victor Ponta era implicat într-un scandal de plagiat.
Aceeași ordonanță stabilește că procedura de renunțare la titlu se aprobă prin ordin al ministrului Educației: „Actul administrativ constatator al titlului ştiinţific se anulează de la data emiterii ordinului de revocare. Procedura de renunţare la titlu, precum şi cea privind anularea actului administrativ constatator al titlului ştiinţific se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice”.
Pe de altă parte, decizia Curții Constituționale 624 din 2016 stabilește la punctul 15 că „Posibilitatea ca autorul unei încălcări a unui drept de proprietate intelectuală să scape nesancţionat este şi inacceptabilă din punct de vedere social, încurajând astfel de fapte şi neasigurând efectul preventiv care rezultă din retragerea titlului de doctor ca şi sancţiune pentru fapta săvârşită. Or, în condiţiile în care legea care face obiect al sesizării de neconstituţionalitate prevede retragerea titlului de doctor ca sancţiune pentru nerespectarea standardelor prevăzute pentru elaborarea ei, inclusiv pentru plagiat, sancţiunea nu îşi va atinge vreodată efectul dacă o eventuală acţiune întreprinsă pentru sancţionarea unui plagiat va fi lăsată fără obiect prin renunţarea celui care a plagiat la titlul obţinut prin astfel de metode”.
Prim-adjunctul procurorului general, Bogdan Licu, a avut câștig de cauză la Înalta Curte de Casație și Justiție. Instanța supremă i-a dat dreptate și a obligat Ministerul Educației să ia act de renunțarea la titlul de doctor în urma unei teze plagiate parțial, potrivit deciziei instanței.
Redăm comunicatul integral al ANOSR:
„Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) consideră că prevederile legale introduse prin Ordonanță de Urgență nr. 94/2014, prin care „titularul unui titlu științific poate solicita Ministerului Educației renunțarea la titlul în cauză”, criticate de federație și în momentul adoptării acestora, reprezintă exclusiv o potențială formă de eludare a răspunderii pentru plagiat, care nu poate fi permisă.
Aplicabilitatea acestui text de lege a fost discutată în special cu privire la titlul de doctor și în contextul acuzațiilor de plagiat ale unor doctori.
Pe de-o parte, nu identificăm niciun motiv pentru care un doctor care a obținut un titlu academic ar solicita retragerea acestuia, în contextul în care titlul a fost acordat cu respectarea rigorilor academice.
Un titlu științific presupune o activitate de cercetare intensă și efort din partea persoanei care se bucură de o asemenea distincție. În acest context, este mai mult decât îndoielnică ipoteza în care o persoană care a obținut cu bună credință un titlu academic ar decide, intempestiv, renunțarea la acesta. În schimb, procedura renunțării la un titlu academic (mai exact, titlul de doctor) poate fi și a fost utilizată pentru a bloca din punct de vedere procedural o decizie prin care se constată plagiatul și, implicit, aplicarea sancțiunilor aferente. Așa cum returnarea unui bun furat nu reprezintă o cauză care să înlăture caracterul infracțional al furtului, nici renunțarea la titlul de doctor nu ar trebui să poată reprezenta o soluție pentru ocolirea constatării și sancționării plagiatului, cu atât mai mult cu cât nici măcar nu reprezintă o recunoaștere a faptei.
Odată acordat, titlul științific produce efecte juridice (de exemplu salariale) iar renunțarea la titlu nu oferă soluții privind soarta acestor efecte în cazul unei decizii de renunțare la un titlu academic, de exemplu privind restituirea sumelor de bani primite.
Ne întrebăm, de asemenea, dacă, prin analogie cu aceste dispoziții, ar trebui să fie posibil ca un cetățean să decidă că renunță la calitatea de absolvent de Bacalaureat sau de calitatea de absolvent al învățământului obligatoriu și care ar fi consecințele acestor decizii.
În contextul în care nu doar la nivel național, ci și în Spațiul European al Educației, importanța integrității academice este tot mai des menționată, existența unor mecanisme de ocolire a consecințelor încălcării acesteia nu pot fi promovate de un stat membru.
Având în vedere avizul nefavorabil al Comisiei de învățământ din Camera Deputaților privind o inițiativă legislativă care ar abroga aceste texte de lege, considerăm important să subliniem că indiferent de instrumentul legislativ folosit, decidenții de la nivelul Parlamentului și Guvernului trebuie să elimine aceste prevederi controversate.
„Uneori este dificil să identifici impactul efectiv al unor prevederi legale, însă acest caz este foarte clar: nimeni care și-a obținut cu seriozitate un titlu academic nu ar renunța la el. În concret, dispoziția care dă posibilitatea renunțării la un titlu academic oferă un argument procedural de care se pot lega plagiatorii pentru a ocoli dovedirea și sancționarea plagiatului. În 2014 am criticat introducerea acestei prevederi, iar în 2021 s-a făcut și prima aplicare a acesteia. Trebuie să ne asigurăm că nu vor fi și alții care să profite de acest context, iar din păcate susținerea Comisiei de învățământ din Camera Deputaților pentru aceste dispoziții este dezamăgitoare” a declarat Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR.”
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.