Reprezentanții elevilor nu sunt de acord cu modificarea atribuțiilor Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), modificări cerute recent de Asociația Școlilor Particulare, spunând că „ar crea un precedent foarte periculos cu precădere în ceea ce priveşte înfiinţarea şcolilor private”. Având în vedere că asaltul asupra ARACIP a venit din partea unor școli private, „ne punem reale semne de întrebare cu privire la calitatea educaţiei pe care acestea sunt dispuse să o furnizeze, precum şi cu privire la conformarea acestora la standardele sanitare şi cele PSI. ARACIP trebuie să fie eficientizat, însă e foarte periculos să vorbim despre eliminarea acestei instituţii”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
„Există aspecte în activitatea ARACIP care necesită îmbunătăţire şi perfecţionare, însă considerăm că desfiinţarea acestei instituţii/reducerea atribuţiilor sale în domeniul acreditării unităţilor de învăţământ şi a monitorizării calităţii ar crea un precedent foarte periculos, cu precădere în ceea ce priveşte înfiinţarea şcolilor private”, se arată într-un comunicat de presă al elevilor.
Mai jos, comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor:
„În ultimele zile, una dintre temele intens dezbătute pe scena educaţională a fost reformarea şi reorganizarea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), pe fondul ineficienţei evaluărilor externe realizate în cadrul unităţilor de învăţământ. Printre propunerile formulate se numără şi modificarea atribuţiilor ARACIP, astfel încât rolul pe care această instituţie îl joacă în procesul de acreditare, respectiv evaluare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, să fie cu mult redus.
Consiliul Naţional al Elevilor dezaprobă ferm această propunere. Considerăm că, la acest moment, componenta privind asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar este cras neglijată.
La nivelul unităţilor de învăţământ, acest proces se oglindeşte prin CEAC (Comisia de evaluare şi asigurare a calităţii), care, în ciuda faptului că ar trebui să reprezinte un actor relevant şi proactiv în procesul de asigurare a calităţii educaţiei, de multe ori îşi îndeplineşte atribuţiile minime, doar pentru a asigura funcţionarea, din punct de vedere birocratic, a comisiei.
În ceea ce priveşte competenţele evaluatorilor acreditaţi de către ARACIP, aceştia sunt, de cele mai multe ori, cadre didactice fără experienţă managerială/de evaluare a calităţii actului educaţional şi a proceselor manageriale de la nivelul unităţilor de învăţământ. Mai mult, evaluările ARACIP vizează în mod aproape exclusiv componenta birocratică a activităţii unităţii de învăţământ, fără a acorda atenţia necesară evaluării satisfacţiei beneficiarilor primari ai educaţiei, elevii.
Există, aşadar, aspecte în activitatea ARACIP care necesită îmbunătăţire şi perfecţionare, însă considerăm că desfiinţarea acestei instituţii/reducerea atribuţiilor sale în domeniul acreditării unităţilor de învăţământ şi a monitorizării calităţii ar crea un precedent foarte periculos, cu precădere în ceea ce priveşte înfiinţarea şcolilor private.
„ARACIP este o instituţie care are nevoie de perfecţionare, cu siguranţă, pentru a putea să ţină pasul cu nevoia uriaşă din sistem de monitorizare atentă şi constantă a calităţii actului educaţional. Asaltul venit, însă, din partea unor şcoli private asupra acestei instituţii ne face să ne punem reale semne de întrebare cu privire la calitatea educaţiei pe care acestea sunt dispuse să o furnizeze, precum şi cu privire la conformarea acestora la standardele sanitare şi cele PSI. ARACIP trebuie să fie eficientizat, însă e foarte periculos să vorbim despre eliminarea acestei instituţii”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.”
Amintim că Asociația Școlilor Particulare a cerut, printr-o scrisoare deschisă, ministrului Educației Sorin Cîmpeanu, reorganizarea agenției care oferă acreditările și face evaluarea externă a unităților de învățământ din preuniversitar.
Reprezentanții școlilor private acuză ARACIP că a “dispus”, într-o “manieră lipsită de predictibilitate și responsabilitate”, o obligație de numire a directorilor școlilor private prin concurs. Asociația vorbește în acest context de “modificarea condițiilor de acreditare din mers”, arată că organizarea concursurilor s-a făcut în ultimii 10 ani în virtutea autonomiei interne și spune că ARACIP “lovește fără drept de apel toate cele peste 1.200 de unități particulare de învățământ din România”.
Contactat de Edupedu.ro, Șerban Iosifescu, președintele ARACIP, declară că “noi am reafirmat niște prevederi legale, nu am introdus acum obligația concursului”, instituția urmărind “aplicarea unitară” a prevederilor legale.