Reprezentanții elevilor, despre reorganizarea agenției care acreditează și evaluează extern toate școlile: Desființarea acestei instituții sau reducerea atribuțiilor sale ar crea un precedent foarte periculos

2.051 de vizualizări
Ordinul privind organizarea cursurilor pe timp de pandemie
Sursă foto: Facebook.com / Rareș Voicu
Reprezentanții elevilor nu sunt de acord cu modificarea atribuțiilor Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), modificări cerute recent de Asociația Școlilor Particulare, spunând că „ar crea un precedent foarte periculos cu precădere în ceea ce priveşte înfiinţarea şcolilor private”. Având în vedere că asaltul asupra ARACIP a venit din partea unor școli private, „ne punem reale semne de întrebare cu privire la calitatea educaţiei pe care acestea sunt dispuse să o furnizeze, precum şi cu privire la conformarea acestora la standardele sanitare şi cele PSI. ARACIP trebuie să fie eficientizat, însă e foarte periculos să vorbim despre eliminarea acestei instituţii”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Există aspecte în activitatea ARACIP care necesită îmbunătăţire şi perfecţionare, însă considerăm că desfiinţarea acestei instituţii/reducerea atribuţiilor sale în domeniul acreditării unităţilor de învăţământ şi a monitorizării calităţii ar crea un precedent foarte periculos, cu precădere în ceea ce priveşte înfiinţarea şcolilor private”, se arată într-un comunicat de presă al elevilor.

Mai jos, comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor:

„În ultimele zile, una dintre temele intens dezbătute pe scena educaţională a fost reformarea şi reorganizarea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), pe fondul ineficienţei evaluărilor externe realizate în cadrul unităţilor de învăţământ. Printre propunerile formulate se numără şi modificarea atribuţiilor ARACIP, astfel încât rolul pe care această instituţie îl joacă în procesul de acreditare, respectiv evaluare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, să fie cu mult redus.

Consiliul Naţional al Elevilor dezaprobă ferm această propunere. Considerăm că, la acest moment, componenta privind asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar este cras neglijată.

La nivelul unităţilor de învăţământ, acest proces se oglindeşte prin CEAC (Comisia de evaluare şi asigurare a calităţii), care, în ciuda faptului că ar trebui să reprezinte un actor relevant şi proactiv în procesul de asigurare a calităţii educaţiei, de multe ori îşi îndeplineşte atribuţiile minime, doar pentru a asigura funcţionarea, din punct de vedere birocratic, a comisiei.

În ceea ce priveşte competenţele evaluatorilor acreditaţi de către ARACIP, aceştia sunt, de cele mai multe ori, cadre didactice fără experienţă managerială/de evaluare a calităţii actului educaţional şi a proceselor manageriale de la nivelul unităţilor de învăţământ. Mai mult, evaluările ARACIP vizează în mod aproape exclusiv componenta birocratică a activităţii unităţii de învăţământ, fără a acorda atenţia necesară evaluării satisfacţiei beneficiarilor primari ai educaţiei, elevii.

Există, aşadar, aspecte în activitatea ARACIP care necesită îmbunătăţire şi perfecţionare, însă considerăm că desfiinţarea acestei instituţii/reducerea atribuţiilor sale în domeniul acreditării unităţilor de învăţământ şi a monitorizării calităţii ar crea un precedent foarte periculos, cu precădere în ceea ce priveşte înfiinţarea şcolilor private.

„ARACIP este o instituţie care are nevoie de perfecţionare, cu siguranţă, pentru a putea să ţină pasul cu nevoia uriaşă din sistem de monitorizare atentă şi constantă a calităţii actului educaţional. Asaltul venit, însă, din partea unor şcoli private asupra acestei instituţii ne face să ne punem reale semne de întrebare cu privire la calitatea educaţiei pe care acestea sunt dispuse să o furnizeze, precum şi cu privire la conformarea acestora la standardele sanitare şi cele PSI. ARACIP trebuie să fie eficientizat, însă e foarte periculos să vorbim despre eliminarea acestei instituţii”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.”

Amintim că Asociația Școlilor Particulare a cerut, printr-o scrisoare deschisă, ministrului Educației Sorin Cîmpeanu, reorganizarea agenției care oferă acreditările și face evaluarea externă a unităților de învățământ din preuniversitar.

Reprezentanții școlilor private acuză ARACIP că a “dispus”, într-o “manieră lipsită de predictibilitate și responsabilitate”, o obligație de numire a directorilor școlilor private prin concurs. Asociația vorbește în acest context de “modificarea condițiilor de acreditare din mers”, arată că organizarea concursurilor s-a făcut în ultimii 10 ani în virtutea autonomiei interne și spune că ARACIP “lovește fără drept de apel toate cele peste 1.200 de unități particulare de învățământ din România”.

Contactat de Edupedu.ro, Șerban Iosifescu, președintele ARACIP, declară că “noi am reafirmat niște prevederi legale, nu am introdus acum obligația concursului”, instituția urmărind “aplicarea unitară” a prevederilor legale.

Citește și:
Reorganizarea și reformarea ARACIP, agenția care asigură calitatea în învățământ, cerută ministrului Educației de Asociația Școlilor Particulare: Conducerea agenției are mandat pe viață / După sute de milioane de lei cheltuite în 15 ani, nu există un impact semnificativ în creșterea calității educației
Asociația Școlilor Particulare acuză ARACIP, agenția care asigură calitatea în învățământ, că “lovește” școlile private obligându-le din nou să numească directori prin concurs / Iosifescu, președintele agenției: Obligația nu e “reintrodusă”, este în lege
UPDATE Inspecțiile școlare nu vor mai putea fi făcute de Inspectoratele școlare, ci de noul ARACIP – prevedere a proiectului “România Educată” care va fi adoptat de Guvern

1 comment
  1. Ciudat, f ciudat ! Acum și elevii se pricep la asigurarea calității?!! Nu au înțeles acest demers (destul de complex) cei de la ARACIP și nici ”evaluatorii” formați de ”specialiștii” din ARACIP și l-au înțeles elevii?! Nu credem!
    Așa de jos a ajuns ”aracip”? Să folosească organizațiile de elevi în susținerea lor?
    Ce păcat…….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pentru prima dată ministrul Educației, Ligia Deca, apelează public la cercetătorii de la Unitatea de Cercetare în Educație, pentru o analiză calitativă și cantitativă, ca să vadă „de ce nu se înscriu unii elevi de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională” și liceenii la Bacalaureat

Apelul public la specialiștii din actuala Unitate de Cercetare în Educație, fostul Institut de Științe ale Educației, făcut în premieră de ministrul Ligia Deca, de la preluarea mandatului, din octormbrie…
Vezi articolul

Problemele probei de interviu pentru concursul de directori de școli, în opinia lui Andrei Ion, doctor în psihologie organizațională și managerul regional al unei companii internaționale de recrutare

Cele mai mari probleme ale concursului național pentru angajarea directorilor de școli „cred că sunt legate de etapa de interviu”, spune Andrei Ion într-o analiză făcută pe metodologia și organizarea…
Vezi articolul