Reprezentanții elevilor, despre proiectul modificării ARACIP: Interesele unora primează în fața siguranței copiilor și în fața educației de calitate / Solicităm ministrului educației să retragă, de urgență, proiectul de hotărâre de guvern

3.846 de vizualizări
Silviu Morcan / Foto: CNE
Consiliul Național al Elevilor dezaprobă ferm reorganizarea aberantă a ARACIP și susține că activitatea agenției trebuie să rămână independentă față de factorul politic sau de interesele obscure” și cer retragerea „de urgență” a proiectului de Hotărâre de Guvern care va schimba radical modul de funcționare al instituției care acreditează toate școlile din România – Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar. Mesajul din comunicatul de presă al elevilor vine după ce luni, 27 decembrie, a avut loc o dezbatere organizată de Ministerul Educației de la 8 dimineața pe tema proiectului de Hotărâre de Guvern.
  • Proiectul de HG a fost deja trimis în varianta propusă de Ministerul Educației către ministerele avizatoare și către Consiliul Economic și Social. Acest organism ar urma să-l dezbată luni în comisiile de specialitate și marți în plen. Mai multe detalii aici.
  • În cadrul dezbaterii, directorul executiv al Centrului pentru Inovație Publică, Ovidiu Voicu, a explicat că proiectul pus în dezbatere de Ministerul Educației va politiza puternic instituția și o va subordona complet politicienilor aflați la guvernare care vor putea da ușor afară membri ai Consiliului ARACIP și chiar pe președintele acestuia prin noile reguli, dacă acestea vor fi aprobate. Mai multe detalii aici.

Interesele unora primează în fața siguranței copiilor și în fața educației de calitate, lucru pe care nu îl putem accepta! Deprofesionalizarea grosolană a ARACIP și politizarea deciziilor de autorizare/acreditare vor duce la o scădere drastică a calității și a echității educației. Solicităm ministrului educației să fie responsabil și să retragă, de urgență, proiectul de hotărâre de guvern! Suntem de acord că evaluarea calității în învățământul preuniversitar are nevoie de o reformă, însă forma actuală a proiectului de Hotărâre de Guvern este o aberație”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Mai jos, comunicatul integral al CNE:

„În urmă cu câteva zile, Ministerul Educației a publicat proiectul de hotărâre de guvern privind organizarea și funcționarea ARACIP și, în cursul zilei de luni, s-a derulat și o dezbatere publică ad-hoc pe această temă.

Consiliul Național al Elevilor dezaprobă ferm reorganizarea aberantă a ARACIP și susține că activitatea agenției trebuie să rămână independentă față de factorul politic sau de interesele obscure.

Din nefericire, proiectul nu este unul „reformator” pentru instituția care ar trebui să asigure și să evalueze calitatea în învățământul preuniversitar. Varianta actuală a proiectului de hotărâre de guvern reprezintă o vădită înlăturare a profesioniștilor din educație, prin deprofesionalizarea ARACIP și popularea conducerii agenției cu reprezentanți ai ministerelor și ai școlilor private. Arătăm că, spre exemplu, la acest moment, au fost identificate multiple unități de învățământ preuniversitar care au probleme cu securitatea la incendiu și nu numai, pentru că au fost înființate în clădiri care, anterior, nu au fost proiectate pentru a fi școli.

Atragem atenția asupra faptului că, din Consiliul ARACIP, ar trebui să facă parte doar experți în educație și în evaluarea calității din învățământ, fără amestecarea factorului politic într-un organism care nu ar trebui să aibă astfel de ingerințe. Mai mult, arătăm faptul că un membru al Consiliului ARACIP are un mandat de 4 ani, iar reprezentanții ministerelor delegați în acest for nu vor putea rămâne pe toată durata mandatului, având în vedere modificările vertiginoase din configurația politică de la nivel național. În același timp, nu își poate asuma nimeni ca ARACIP să fie acaparată de interese personale ale unor persoane care vor putea acredita unități de învățământ în timp ce ignoră total rapoartele evaluatorilor externi din teritoriu.

Astfel, Consiliul Național al Elevilor solicită cu fermitate următoarele: integrarea, în Consiliul ARACIP, strict a experților evaluatori, cu o experiență relevantă în domeniu, selectați în mod transparent; integrarea, în comisiile consultative ale ARACIP sau ca observatori permanenți în Consiliul ARACIP, a organizațiilor, a structurilor și a instituțiilor implicate în domeniul învățământului preuniversitar; axarea evaluării calității pe criterii de performanță obiective, nu pe munți de hârtii inutile.

Este absolut necesar ca ARACIP să fie condus de către oameni pregătiți în domeniu, școlile să fie evaluate pe baza unor standarde reale, iar ministerele propuse a fi membre în Consiliu să se asigure că atât ele, cât și serviciile lor deconcentrate, se subordonează legii, nu intereselor politice!”

  • Participanții la dezbaterea publică online, desfășurată luni, 27 decembrie 2021, pot transmite și alte observații scrise/propuneri privind proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), până marți, 28 decembrie 2021, ora 20:00, pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro, anunță Ministerul Educației.

1 comment
  1. CONSILIUL ELEVILOR A SESIZAT CORECT CA, IN ARACIP – ASA CUM A FOST CONCEPUT SI ORGANIZAT – SE CONFRUNTA INTERESELE POLITICIENILOR CU CELE ALE LOR, PRIMELE FIIND DE DEPARTE MULT MAI SUSTINUTE SI NUMEROASE…. “ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI” ESTE DOAR UN CONCEPT EXOTIC UZURPAT DIN DOMENIUL DE AFACERI, FARA NICIO OBLIGATIE IMPUSA DE CE/ UE DAR INTRODUS IN OG75-2005 DOAR PENTRU A MAI PUTEA SIMULA O PREOCUPARE IN FOLOSUL EDUCATIEI NATIONALE…
    De fapt, ARACIP are grave si multiple deficiente de conceptie si integrare in mediul nostru educational… De exemplu numeroasele paralelisme introduse si mentinute de 16 ani in ceea ce priveste INSPECTIA!! ARACIP, Inspectoratele scolare si chiar Ministerul Educatiei au responsabilitati legale privind INSPECTIA (prin care doar se constata conformitatile si neconformitatile)… In continuare, conform Managementului calitatii, daca se doreste nerepetarea neconformitatlor identificate prin INSPECTIE sunt necesare ACTIUNI CORECTIVE ajungand astfel in CONTROLUL CALITATII (concept inexistent in educatia noastra)…. Daca se doreste si prevenirea unor noi neconformitati posibile sunt necesare ACTIUNI PREVENTIVE ajungand abia acum in ASIGURAREA CALITATII (care nu inseamna “a face ca (!!) calitatea sa fie sigura!” asa cum au explicat uneori ignorantilor mai marii ARACIP si ARACIS!)…. De fapt, practic, ASIGURAREA CALITATII este doar o componenta a MANAGEMENTULUI CALITATII…
    La noi, ARACIP si ARACIS (cu ROF-urile lor aprobate prin HGR) functioneaza pe baza OG 75-2005 (privind asigurarea calitatii educatiei) aprobata prin Legea 87/2006, care – datorita diletantismului autorilor ei – este departe de-a fi ceea ce trebuia!!! … Oricine este lucid si onest, are gandire carteziana/ logica si nu se preteaza la mimetisme, simulacre, uzurpari si inselatorii ar fi putut sa vada (dincolo de cauzele “vanturate” in massmedia si social media dupa controalele efectuate de CCR la ARACIS si mesajele ministrului Sorin Campeanu privind situatia institutiei) cateva REALITATI DURE generate de OG 75-2005 (L87/2006) privind asigurarea calitatii educatiei, o lege plina de erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune (dar care a fost promulgata de fostul presedinte Traian Basescu desi a fost avertizat sa nu o faca!):
    1.UE/ CE nu a solicitat/ impus infiintarea ARACIP (ca in cazul ARACIS – prin conferintele ministrilor educatiei din statele membre, pana in 2003) – deci ARACIP NU TREBUIA SA EXISTE, ea fiind doar initiativa si ambitia autorilor OG 75-2005, atat pentru a putea controla ce se intampla in scolile noastre (mai ales private) cat si pentru … a da lectii (!!!) decidentilor si scolilor din UE/ CE…
    2.ARACIP nu are echivalent in alte state membre ale UE/ CE intrucat asigurarea calitatii educatiei este necesara doar in universitati, conform ministrilor educatiei din E16.
    3.Recomandarile conferintelor ministrilor educatiei din E16 au inclus preluarea unor standarde si modele de asigurare a calitatii aplicate de decenii in mediul de afaceri (PDCA, ISO 9000, EFQM, etc.) dar care la noi au fost respinse ab initio de autorii OG75-2005 pe considerentul ca mediul de afaceri este preocupat doar de vanzari, cifra de afaceri si profit, iar in educatie acestea nu …. conteaza! Fara comentarii!
    4.”Modelul bazat pe Leviathan” introdus de autorii OG 75-2005 (din Stiintele politice ale sec.XIX !!!) ca model de asigurare a calitatii educatiei (!!) in Romania este depasit, irelevant, ineficace si inutil – situatie recunoscuta, dar abia dupa un deceniu, chiar de unii autori ai OG 75-2005 care au cerut, alaturi de multi altii, abrogarea L87-2006 de aprobare a OG 75-2005… Dar decidentii actuali din Parlament si Executiv habar nu au ce inseamna toate acestea si se bazeaza pe frecventele justificari FALSE ale sefilor din ARACIP si ARACIS conform carora “Asa vrea Comisia Europeana (CE)!!!!”
    5.”Asigurarea calitatii” este doar o componenta a Managementului calitatii (si nu un slogan politicianist exotic, ignorat de utilizatori si destinat doar ..impresionarii auditoriului !!!) – care, la randul lui, nu poate fi obtinut de facto fara un Sistem de management al calitatii (SMC) conform standardelor internationale aferente. Atat Managementul calitatii si SMC cat si actiunile corective si preventive au fost complet ignorate de autorii OUG 75-2005, ceea ce se explica partial prin diletantismul lor…
    6. In 16 ani de aplicare a OG 75-2005, ARACIP si ARACIS au generat doar un AMPLU SIMULACRU de asigurare a calitatii educatiei (uzurpand conceptul si declansand o monstruoasa, costisitoare dar inutila birocratie, pe baza vechiului principiu scump birocratilor din lumea intreaga “ORICE DOCUMENT ESTE O DOVADA/ PROBA A UNUI FAPT”! Dar sumele cheltuite de scoli si universitati pentru plata functionarilor ARACIP si ARACIS (aparent din bugetele scolilor si universitatilor, pentru …. calmarea unor spirite, dar de fapt din finantarile Ministerului Educatiei) nu au determinat generarea si cresterea INCREDERII in capacitatea lor de-a satisface cerintele beneficiarilor lor (angajatori, absolventi, studenti, elevi, parinti) – care initial nici nu au fost acceptati ca atare!!! – acesta fiind de fapt SCOPUL asigurarii calitatii educatiei. Oricine poate constata ca acesta nu a fost realizat…

    Cu SIMULACRE, IGNORANTA, SUFICIENTA, AROGANTA – unde vom ajunge oare??
    Solutia este deci chiar DESFIINTAREA ARACIP daca niciun decident actual din Parlament si Executiv nu este in stare sa aprecieze cat de nociva este OG 75-2005 pentru a o modifica RADICAL, cu abrogarea L87/2006!…”

    Cu sperante, totusi, pentru o reala/ nesimulata asigurare a calitatii educatiei in Romania, cu sau fara programul Romania Educata,

    prof.univ.dr.ing.Nicolae-George DRAGULANESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Încep înscrierile pentru DataMathLab 2024-2025, program gratuit pentru profesorii de matematică dornici să crească „motivația, implicarea și înțelegerea elevilor” la orele lor

Asociația Aspire Teachers anunță începerea înscrierilor pentru DataMathLab 2024-2025, program gratuit destinat profesorilor de matematică dornici să-i ajute pe elevii lor să înțeleagă mai bine matematica. Programul, ce continuă o…
Vezi articolul

Șerban Iosifescu, agenția care acreditează școlile: After school-urile organizate în regim privat nu sunt supuse vreunui proces de autorizare sau acreditare / Președintele ARACIP, în septembrie: Sute de grădinițe ilegale în București, mascate în centre pre/after school

Autoritățile au închis toate școlile și grădinițele din cauza pandemiei, dar au lăsat deschise creșele și after school-urile. Cele mai multe after school-uri funcționează în sistem privat, însă numărul exact…
Vezi articolul

Surse: Salarizarea profesorilor la plata cu ora pentru încă o normă întreagă, pentru a preda pe grupe la clasele primare, a VIII-a și a XII-a, plus renunțarea la laboratoare și la sporturile cu mingea – printre soluțiile pentru începerea școlii

Revenirea fizică la grădiniță și la școală a elevilor de clasele pregătitoare – a IV-a, a VIII-a și a XII-a, cu respectarea distanței de minimum 1 metru între bănci, este…
Vezi articolul

Protocol de colaborare între Ministerul Educației și Institutul Aspen, condus de Mircea Geoană, fost candidat la președinție din partea PSD. Ciolacu nu exclude susținerea lui Geoană la alegerile din 2024

Ministrul Educaţiei, Sorin Mihai Cîmpeanu şi Florin Pogonaru, Co-Preşedinte în exerciţiu al Institutului Aspen România, au semnat un protocol de colaborare între cele două instituţii. Șeful Institutului Aspen este Mircea Geoană, adjunct al secretarului…
Vezi articolul

Numărul prea mare de elevi la clasă afectează progresul și comportamentul elevilor, avertizează profesorii britanici / O problemă în plus: copiii de astăzi sunt mai mari decât cei din generațiile anterioare

Numărul mare de elevi în clasă afectează progresul acestora, deoarece profesorii nu pot să răspundă nevoilor tuturor copiilor, consideră majoritatea cadrelor didactice din Marea Britanie, care se află în topul…
Vezi articolul