Repartizarea la liceu 2024, exemplul dat de Inspectoratul Școlar Județean Iași: Dacă vei nota în fişa de înscriere un număr mic de opţiuni, există pericolul să nu fii repartizat

9.504 vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Volumul I al broșurii de admitere la liceu 2024 a fost publicat de Inspectoratul Școlar Județean Iași. Documentul conține atât recomandări pentru elevii care vor susține Evaluarea Națională 2024, cât și sfaturi privind completarea fișei de admitere la liceu. Tot aici, broșura de admitere include structura învățământului liceal, liceal, profesional și dual, precum și în ce contau probele de aptitudini. Vezi mai jos, în articol, cum se face repartizarea la liceu 2024.
  • „Volumul I constituie un reper esențial pentru introspecție, pentru identificarea propriilor valori, interese, aptitudini, o resursă utilă pentru dezvoltarea unor strategii eficiente de învățare și de pregătire psihologică pentru evaluarea națională precum și pentru analiza rețelei educaționale a județului Iași. Aceasta pune la dispoziția absolvenților ciclului gimnazial atât șansa de a se dezvolta prin domeniul liceal (filiera teoretică, tehnologic sau vocațional) precum și prin ruta profesională sau învățământ profesional dual”, se arată în document.

Cu o zi înainte de Evaluarea Națională, Inspectoratul Școlar Iași recomandă elevilor să evite să se compare acum cu ceilalți colegi: „Comparându-te cu ceilalți colegi, doar îți crește nivelul de stres. Gândește-te doar la ce poți controla tu și nu la ce este în afara ta.”

O altă recomandare este odihna suficientă: „Un somn bun te va ajuta să fii mâine mai odihnit, mai creativ, concentrat și atent în a rezolva cerințele. Culcă-te devreme, dormi suficiente ore. Dacă ești obosit, poți face unele greșeli pe care în mod normal nu le-ai face.”

În ziua examenului, sfatul este ca elevii să aibă instrumentele de scris și actele personale, precum și gânduri pozitive: „Ia cu tine instrumente de scris de culoare albastră, actele personale, o sticlă cu apă, dar, mai important decât atât, lasă casă „bagajele” mentale care te pot încurca, cum ar fi nesiguranța sau gânduri precum: „nu am studiat suficient”, „nu mai știu nimic”. În schimb, ia cu tine gânduri pozitive, spune-ți „pot face acest lucru” sau „știu ce fac” și nu uita încrederea, curajul, inspirația și concentrarea de care vei avea nevoie în orele de evaluare.”

Când ajung candidații în sala de examen, este indicat să evite să discute despre examen cu ceilalți candidați, în special cu cei care spun: „să vezi ce greu ne dă anul ăsta!”, potrivit sursei citate.

Recomandările în timpul probei de examen, conform ISJ Iași:

  • „Inspiră profund și expiră lent înainte de a citi subiectele. Atunci când inspiri, gândește-te că preiei din jur încredere, cunoașterea; iar când expiri, elimini frica și stresul.
  • Asigură-te că înțelegi ce îți cere fiecare subiect. Cel mai des se greșește pentru că nu s-a înțeles cerința. De aceea, citește în întregime, cu mare atenție, subiectele. Pentru a evita să te blochezi, citește fiecare subiect de mai multe ori, începe cu cel pe care-l știi cel mai bine.
  • Dacă, totuși, un subiect îți pune probleme, lasă-l și întoarce-te la el ulterior. Scrie tot ce știi, tot ce poate fi punctat!
  • Planifică-ți răspunsurile și urmărește să te încadrezi în timp. Să-ți faci un plan este extrem de important, deoarece te ajută să te organizezi, să răspunzi la subiecte în funcție de timpul pe care ți l-ai propus, păstrând o rezervă și pentru verificare. Citește și revizuiește de cel puțin 3 ori. Cu cât vei citi subiectele mai mult, cu atât vor crește șansele de a identifica unele greșeli.
  • Rămâi în sala de examen până la expirarea timpului de lucru. Evită să te grăbești inutil, cu ce te ajută dacă predai primul lucrarea? Când ai terminat, folosește timpul rămas pentrua o recite și verifica. Gândește-te la ce ai putea omite, citind încă o dată subiectele și comparâdu-le cu răspunsurile tale. Verifică ciorna și asigură-te că ai transcris toate informațiile importante pe foaia de examen.”
Repartizarea la liceu 2024

În documentul publicat de ISJ Iași se arată că, în momentul în care elevii completează fișa de admitere la liceu, împreună cu părintele și în prezența dirigintelui, recomandările sunt următoarele:

Evaluează-te!: „Gândește-te foarte bine la ceea ce vrei să faci mai departe în viață. Ce domeniu de activitate te atrage mai mult. Care sunt disciplinele școlare care îți plac, pe care le înțelegi cel mai bine.”

Alege conștient!: „Fă diferența între ceea de îți dorești și ceea ce poți. Compară media ta de absolvire cu mediile cu care s-a intrat anul trecut la licee.”

Completează cât mai multe opțiuni!: „Un număr cât mai mare de opțiuni completate în fișa de înscriere îți vor garanta un loc prin repartiția computerizată. Reține că repartizarea la liceele teoretice și cele tehnologice se face, în primul rând, în funcție de medie. Alege cu prioritate acele clase cu specializările care te atrag, unde ultimele medii cu care s-a intrat în anul școlar trecut sunt apropiate de media ta.”

Consultă-te!: „Stai de vorbă cu părinții tăi despre viitorul pe care te pregătești să-l urmezi. Părerea lor contează, chiar dacă nu corespunde întotdeauna cu a ta. Cere o părere și de la profesorii tăi care te cunosc mai bine și își dau seama de posibilitățile tale. Ia legătura cu alte persoane care urmează sau au urmat liceul sau școala la care intenționezi să te înscrii.”

Ce înseamnă repartizarea computerizată

În document apare că „repartizarea computerizată urmează algoritmul prin care sunt analizate opţiunile exprimate de elev parcurgând opțiunile de la primul elev din ierarhia judeţeană (elev cu media de admitere = 10) descrescător până la ultimul elev din listă. La fiecare elev se face analiza opţiunilor, exprimate prin codurile înscrise în fişa de înscriere, de la 101 la n, cu oprire la prima poziţie unde există un loc liber (neocupat de elevii din faţă, cu medii mai mari).”

Exemplul oferit de Inspectoratul Școlar Județean Iași este următoarul:

Elevul XY, aflat pe poziţia 179 în ierarhia judeţeană, cu o medie de 8,63, a trecut în fişa de înscriere, la poziţia 1 codul 109, corespunzător unei anumite clase de la liceul A, care are 26 de locuri. Dacă dintre ceilalţi 178 de elevi cu medii mai mari, au optat mai puţin de 26 de absolvenţi pentru respectiva clasă, respectiv a/au rămas locuri libere, atunci elevul XY va fi înscris la acea clasă. Dacă, din contra, nu au mai rămas locuri libere la clasa pe care elevul XY a trecut-o la poziţia 1 din fişă, programul va trece la cea de a doua opţiune înscrisă în fişă, repartizarea elevului făcându-se în funcţie de locurile libere rămase şi aşa în continuare, până când i se va găsi un loc liber, în funcţie de media de admitere şi de opţiunile exprimate.

Ce se întâmplă dacă elevul trece un număr mic de opțiuni în fișa de înscriere la liceu 2024

Inspectoratul școlar atenționează că, dacă elevul va nota în fişa de înscriere un număr mic de opţiuni, există pericolul să nu fie repartizat, ca urmare a faptului că, până la media lui de admitere, elevii cu medii mai mari să fi ocupat toate locurile de la clasele pentru care acesta a optat. Astfel va rămâne nerepartizat în prima etapă de repartizare computerizată de admitere în învăţământul liceal şi profesional de stat, urmând a participa la a doua etapă, pe locurile rămase libere.

„De aceea, îți recomandăm să treci în fişa de înscriere un număr cât mai mare de opţiuni pentru a fi sigur că vei fi repartizat”, potrivit ISJ Iași.

Volumul I de admitere la liceu 2024 poate fi consultat mai jos:

Informații de context

Înscrierile pentru admiterea la liceu, în 2024, vor începe pe 11 iulie, iar repartizarea candidaților are loc pe 24 iulie, potrivit calendarului oficial. Același ordin stabilește – fără ca schimbarea să fie anunțată de Ministerul Educației – că media gimnazială va fi primul criteriu de departajare pentru elevii cu medii egale de admitere.

Pentru repartizarea computerizată, în cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine, următoarele criterii, conform ordinului nr. 6.154 din 31 august 2023 (art. 2 alin. (8)):

a) media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a;

b) nota obţinută la proba de limba şi literatura română din cadrul evaluării naţionale;

c) nota obţinută la proba de matematică din cadrul evaluării naţionale;

d) nota obţinută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naţionale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă, susţinută conform prevederilor art. 10 din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale;

(9) În cazul în care la o unitate de învăţământ, pe ultimul loc, există candidaţi cu opţiunea exprimată pentru acea unitate şcolară şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la alin. (8) lit. a) – d) egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitată.”

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2024. Primul criteriu de departajare va fi, anul viitor, media de gimnaziu

4 comments
  1. “Dacă vei nota în fișa de înscriere un număr mic de opțiuni, există pericolul să nu fii repartizat”????
    Greșit!
    Daca nu ești bine consiliat există pericolul să nu fii repartizat unde trebuie!
    Daca nu ești bine consiliat există pericolul să fii repartizat unde nu te aștepți cu tot cu numărul mare de opțiuni!
    Vai mama noastră cu așa sfaturi!

  2. S-a trezit ISJ Iași după atâția ani de repartizare computerizată să dea indicații.
    Domnilor de la ISJ, de lucru nu aveți? Aveți curajul să transmiteți la minister ce e în școala românească, veniti cu măsuri remediale clare si aplicabile la noi. Dacă nu, ieșiți din partid (că vă pierdeti si postul de inspector 😀) și
    treceți la catedră.

  3. Iasiul-paduchele din fruntea ISJ-urilor din regiunea Moldovei. Facatorul de minuni si de experimente anuale. Terorizatorul si santajistul de serviciu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca: Guvernele trebuie să investească în profesori prin salarii competitive și stimulente, programe de formare, asigurarea unor condiții decente la locul de muncă – recomandările ONU pentru întărirea educației, prezentate în avanpremieră de ministrul român la UNESCO

Guvernele trebuie să investească în “salarii competitive și stimulente pentru profesori”, în “programe accesibile de formare” pentru cadrele didactice și în asigurarea unor “condiții decente la locul de muncă”, drept…
Vezi articolul

100.000 de elevi nu vor mai primi tichete educaționale în acest an. Programul nu e gata nici acum, deși fostul ministru al Fondurilor europene, Marcel Boloș, promitea un mecanism mai simplu din timp, pentru vouchere la începutul anului școlar

Pentru anul școlar 2023-2024, tichetele educaționale de 500 de lei vor fi acordate pentru 300.000 de copii de grădiniță și elevi din medii vulnerabile, după cum se arată într-un răspuns…
Vezi articolul