„Pentru a evita riscurile în stabilirea unui CDEOȘ neadecvat, generat de deteriorarea și demotivarea resursei umane din învățământ, dar și de alți factori, este necesară pilotarea în vederea aplicării ulterioare a noului plan-cadru”, apreciază Alianța Colegiilor Centenare într-o poziție oficială privind planurile-cadru pentru liceu, transmisă redacției Edupedu.ro. Alianța propune, totodată, o serie de schimbări la nivelul acestui proiect, inclusiv includerea disciplinelor impuse de lege – „Istoria evreilor. Holocaustul” și „Istoria comunismului din România” – în disciplina Istorie, dar și în ceea ce privește Religia.
Alianța Colegiilor Centenare arată, în poziția Consiliului său Director privind proiectul planurilor-cadru pentru liceu, că o componentă descentralizată este importantă pentru sistemul de învățământ, dar că „se impune prudență în acordarea diverselor libertăți educaționale în cazul unui învățământ aproape nefuncțional, într-un sistem social dezechilibrat, așa cum stau lucrurile la noi în această perioadă”.
De aceea, alianța cere pilotarea schimbărilor ce țin de descentralizare, afirmând că „pilotarea este esențială pentru eliminarea riscurilor sistemice la adoptarea oricăror schimbări majore în învățământ”. Iar ACC „se oferă să experimenteze, prin pilotare, orice măsură care are în vedere descentralizarea, inclusiv proiectul planurilor-cadru supus acum dezbaterii publice”.
Consiliul Director al ACC înaintează o serie de schimbări, inclusiv la nivelul unor discipline impuse de lege, iar în cazul Religiei propune menținerea ei în trunchiul comun doar la clasa a IX-a și trecerea în curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) în celelalte clase:
Propunerile de modificări formulate de Alianța Colegiilor Centenare, la nivelul proiectului de planuri cadru pentru liceu:
- „Trunchiul Comun, să cuprindă, la orice profil și într-un procent eficient, discipline identitare (Limba latină, Limba română, Istoria României, Geografia României), precum și discipline formatoare (matematică, logică), respectiv discipline comprehensive (biologie,chimie, fizică pentru cunoașterea critică, experimentală a lumii), care să fie distribuite, în cursul anilor de studiu, conform principiilor psiho-pedagogice pentru o asimilare optimă.
- disciplinele Istoria evreilor. Holocaustul și Istoria comunismului din România trebuie să fie părți ale disciplinei Istorie (eventual să se numească ”Istoria secolului XX”);
- disciplina Religie, pentru respectarea legii, ar trebui să apară în TC doar în clasa a IX-a (pentru care elevii nu pot decide), apoi să apară în lista CDEOȘ, la clasele X-XII;
- proiectul planului cadru pentru liceu trebuie să fie însoțit de o strategie care să prezinte viziunea ministerului în privința conținuturilor programelor școlare, a formării pentru carieră a viitoarelor cadre didactice și descentralizării selecției acestora în licee, respectiv a debirocratizării sistemului.”
Potrivit legislației în vigoare (vezi Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar):
- „Planurile-cadru ale învățământului liceal includ „Istoria evreilor. Holocaustul“ și „Istoria comunismului din România“, ca discipline școlare, parte a trunchiului comun.”
- „Planurile-cadru ale învățământului primar, gimnazial, liceal includ religia ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun. Elevilor aparținând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor la nivelul unei unități de învățământ, li se asigură dreptul constituțional de a participa la ora de religie, conform confesiunii proprii.”