Trei discipline au fost enumerate de Ministrul Educației în propunerea făcută de acesta public, în conferința de presă de joi, de a renunța la note și a le înlocui cu „admis/respins”.
Este vorba despre muzică, desen și educație fizică și sport. Din acest grup nu face parte și religia, singura disciplină din trunchiul comun care are același tratament cu cel al disciplinei limba și literatura română – adică elevii o fac obligatoriu din clasa pregătitoare până la finalul clasei a XII-a/a XIII-a.
Sorin Cîmpeanu a declarat, într-un răspuns care viza o poziționare față de premierea publică a elevilor, la școală, că „una dintre soluțiile pe care vă invit să le luați în calcul ar fi aceea a diminuării goanei pentru note prezentă mult prea mult, din păcate, în școala românească, părinții care vor mult prea mult note mari pentru copiii lor, pot să înțeleg că își doresc premii pentru ei, dar acest lucru s-ar putea rezolva, spre exemplu, dacă în gimnaziu nu am mai acordă note la discipline precum muzica, desen, educație fizică, ci am da calificative. Dând calificative cu „admis/respins”, o mare parte din această competiție, care nu este din spectrul competițiilor benefice, ar putea fi eliminată. Este o provocare pe care o lansez public,” a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu.
În august 2020 problema introducerii de calificative la aceste discipline, între care era inclusă și religia, a fost pusă oficial la nivelul Ministerului Educației. Edupedu a publicat atunci în exclusivitate faptul că se pregăteau schimbări majore la gimnaziu, în noile planuri-cadru, prin eliminarea notelor pentru Religie, Muzică, Desen și Sport.
“Aceste discipline se bazează pe predispoziții native, aptitudini, înclinații, având un caracter vocațional explicit”, spuneau autorii curriculumului. Aminteam la acel moment că au mai existat solicitări din partea părinților ca la aceste materii să nu mai existe note, critica principală fiind distorsionarea evaluării având în vedere că notele contează în prezent la admiterea la liceu (20% din media de admitere la liceu o reprezintă media cu care elevul încheie clasele V-VIII).
Reacția Patriarhului Daniel a fost vehementă și demersul considerat „un afront”.
„Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca disciplină şcolară. Nota funcţionează ca un stimulent al învăţării atât în sens pozitiv („învăţ ca să iau o notă mare”), cât şi negativ („dacă nu mi se pun note, de ce să mai învăţ?”). Corelat cu acest rol de motivare, nota este apreciată de elevi şi profesori ca un barometru al strădaniei elevilor. Efortul depus de elevi în acumularea de cunoştinţe şi în formarea de atitudini şi conduite moral-religioase se cere răsplătit şi valorizat”, susținea șeful BOR în 2020.
Orice idee de schimbare s-a oprit în acel moment, fiind închisă orice discuție pe subiect.
Reamintim că în ciclul primar toate disciplinele sunt evaluate prin acordarea de calificative.