Religia ar rămâne cu note, potrivit propunerii ministrului Educației de a evalua doar cu „admis/respins” disciplinele muzică, desen și educație fizică, pentru a elimina „goana după note”

7.646 de vizualizări
Foto: basilica.ro
Trei discipline au fost enumerate de Ministrul Educației în propunerea făcută de acesta public, în conferința de presă de joi, de a renunța la note și a le înlocui cu „admis/respins”.

Este vorba despre muzică, desen și educație fizică și sport. Din acest grup nu face parte și religia, singura disciplină din trunchiul comun care are același tratament cu cel al disciplinei limba și literatura română – adică elevii o fac obligatoriu din clasa pregătitoare până la finalul clasei a XII-a/a XIII-a.

Sorin Cîmpeanu a declarat, într-un răspuns care viza o poziționare față de premierea publică a elevilor, la școală, că „una dintre soluțiile pe care vă invit să le luați în calcul ar fi aceea a diminuării goanei pentru note prezentă mult prea mult, din păcate, în școala românească, părinții care vor mult prea mult note mari pentru copiii lor, pot să înțeleg că își doresc premii pentru ei, dar acest lucru s-ar putea rezolva, spre exemplu, dacă în gimnaziu nu am mai acordă note la discipline precum muzica, desen, educație fizică, ci am da calificative. Dând calificative cu „admis/respins”, o mare parte din această competiție, care nu este din spectrul competițiilor benefice, ar putea fi eliminată. Este o provocare pe care o lansez public,” a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu.

În august 2020 problema introducerii de calificative la aceste discipline, între care era inclusă și religia, a fost pusă oficial la nivelul Ministerului Educației. Edupedu a publicat atunci în exclusivitate faptul că se pregăteau schimbări majore la gimnaziu, în noile planuri-cadru, prin eliminarea notelor pentru Religie, Muzică, Desen și Sport.

“Aceste discipline se bazează pe predispoziții native, aptitudini, înclinații, având un caracter vocațional explicit”, spuneau autorii curriculumului. Aminteam la acel moment că au mai existat solicitări din partea părinților ca la aceste materii să nu mai existe note, critica principală fiind distorsionarea evaluării având în vedere că notele contează în prezent la admiterea la liceu (20% din media de admitere la liceu o reprezintă media cu care elevul încheie clasele V-VIII).   

Reacția Patriarhului Daniel a fost vehementă și demersul considerat „un afront”.

„Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca disciplină şcolară. Nota funcţionează ca un stimulent al învăţării atât în sens pozitiv („învăţ ca să iau o notă mare”), cât şi negativ („dacă nu mi se pun note, de ce să mai învăţ?”). Corelat cu acest rol de motivare, nota este apreciată de elevi şi profesori ca un barometru al strădaniei elevilor. Efortul depus de elevi în acumularea de cunoştinţe şi în formarea de atitudini şi conduite moral-religioase se cere răsplătit şi valorizat”, susținea șeful BOR în 2020.

Orice idee de schimbare s-a oprit în acel moment, fiind închisă orice discuție pe subiect.

Reamintim că în ciclul primar toate disciplinele sunt evaluate prin acordarea de calificative.


25 comments
  1. Ar mai trebui sa fie doar materii evaluate prin calificative si educatia tehnologica si materiile alese ca fiind optionalele anuale, alaturi de cele din sfera culturii civice pt gimnaziu (oricum au toti 10 la aceste obiecte). Sa ramana cu note doar romana, limbile straine, mate-fizica-chimie-biologie si geografie-istorie, eventual TIC. Si media la purtare sa isi reintre in drepturi, cu reguli clare comportamentale si de tinuta minima.

  2. Noi nu avem “religie”.. avem “ortodoxie” predata în scoli…Daca copilul meu e de alta religie decât cea ortodoxa ce alternative are? Este vreun alt profesor în școală care sa ii predea catolicismul? Dacă eu vreau sa îl cresc ateu? Ce se întâmplă ? Trebuie sa îl las îndoctrinat numai ca să ia note? Dacă trebuie religie.. Atunci sa abordeze toate religiile lumii… Și să decidă apoi în ce vrea sa creadă… Dacă are o singura opțiune oare ce alege?

    1. Dacă copilul este de alta religie, atunci va frecventa orele de religie de la cultul respectiv. Toate cultele au programe catehetice cu copiii. Intr-adevăr, exista scoli unde sunt și profesori de religie pentru cultul catolic sau pentru cel evanghelic – dacă un număr suficient de elevi sunt înscriși la ora.

      Dacă parintele optează sa își crească copilul ateu, atunci nu il înscrie la orele de religie – cu toate ca orele de religie nu îndoctrinarea pe nimeni, ci doar prezintă învățătura de credință vie a lui Hristos.

  3. Religia nu are ce cauta in scoli! Religia se invata in familie! Cine vrea sa isi invete copilul vreo religie ar fi mult mai indicat sa o faca acasa. De prea multe ori se intampla ca notele de la religie sa demoralizeze elevi care au in general note bune!

    1. Mă întreb dacă cei care își exprimă punctul de vedere în această privință , au copii la școală . Dacă au, ar trebui să știe că materia Religie se studiază pe bază de cerere. Și dacă nu au copii în școală care este motivul pe baza căruia își fundamentează opiniile? Au asistat la astfel de ore, au dovezi să dovedească că sunt îndoctrinați copiii?

      1. Da domnul Totan, am copii la scoala, doi chiar! Si pe fata mi-a luat-o “domnul de religie” la 11 metri si a umilit-o in fata clasei pt ca cica purta crucea de la bratara cu susul in jos si a facut-o satanista! Stau si ma intreb oare cum poate cineva sa decida in ce directie se poarta o cruce la bratara! Si daca un copil merita asa ceva din partea unui dascal! Mai ales de religie! De asta am si scos-o de la religie! Sunt o groaza de imbuibati care predau religia in scoli! Prea putini sunt cei care merita postul de profesor de religie!

  4. Religia nu are ce cauta in scoala in un stat laic, scrie in Constitutie. Trebuie fara note, optionala si axata pe cele 10 porunci. Calitatea de bun crestin se vede dupa cum ne purtam in familie si societate, nu dupa note date de popi si pupat moaste.

    1. Un stat laic este un stat democrat. Dacă elevii doresc sa participe la ora de religie cu note, este libertatea lor, așa cum este și libertatea celor care doresc sa participe la ore de educație sexuală, de exemplu. Legat de moralitate, și un ateu poate fi moral si face fapte bune pana la o limita – aceasta nu înseamnă ca el crede in Dumnezeu si înțelege cu adevărat ce înseamnă sa fii creștin.

  5. Religia în şcoli n-ar trebui să fie o “materie” predată şi ingurgitată sub amenințarea catalogului, cât o predică vie despre iubire, compasiune şi caritate.

  6. Nici cu calificative nu e bine. Muzica, desenul, religia și sportul ar trebui sa fie strict opționale. Nu toată lumea are talent de pictor, muzician, preot sau sportiv. A face aceste materii obligatoriu și a fi evaluat după cum te descurci la ele e Pura Discriminare

      1. Nu poti baga in aceeasi oala religia cu muzica, desenul si sportul! Deoarece copiii au nevoie de miscarea de la orele de sport si de dezvoltarea imaginatiei de la muzica si desen! Ceea ce NU au nevoie este stresul unei religii impuse cu reguli aberante cum sunt in scoli! Opriti distrugerea viitorului copiilor prin indobitocirea predata la orele de religie! Ei au nevoie de realitate pentru a se descurca in viata, nu de fantezii deziluzorii!

    1. Subțirel argumentul! Hai sa fie toate materiile opționale! Ca doar nu toți elevii au înclinații spre matematică, biologie, etc!

    2. Nu poti baga religia in aceeasi oala cu sportul, desenul si muzica! Copiii au nevoie sa faca miscare si sa isi dezvolte imaginatia (sport, desen si muzica), dar NU au nevoie sa fie indoctrinati in scoli cu o anumita religie! Religia se invata in sanul familiei! Nu are ce cauta in scoli!

      1. Scoateți religia din școli și deschideți larg porțile pușcăriilor! Credința nu este a,, popilor ” pe care îi acuză unii, este a moșilor și strămoșilor nostri,care au murit pentru ca noi să ne bucurăm de,, puținul ” pe care îl reprezintă România astăzi. Noi ce vom lăsa urmașilor?

    3. Nu e chiar asa. Le studiezi pentru ca fac parte din cultura ta generala si te ajuta sa fii sanatos sufleteste si fizic. Dar, intr-adevar, trebuie sa fie obligatorii, dar avand calificative. Daca nu se dau nici calificative, atunci copiii sunt tentati sa nu acorde nicio atentie materiei respective. Iar religia trebuie sa fie axata pe morala crestina si DOAR optionala.

      1. Religia este doar la cerere – prin urmare, practic, este opțională, chiar dacă face parte din trunchiul comun.

  7. Religia ar trebui scoată de tot, PUNCT. Nu mai învățați copiii sa le cadă din cer, nu exista sa ceva!

    1. Religia este cu cerere, așa cum este intr-o societate democrata – cine vrea o studiază, ci nu, nu frecventează cursurile.

      1. Dar,intreb, in ce an s-a depus ultima data cerere pentru a participa la ora de religie? Si ce se intampla cu profesorul daca in scoala din 9 clase doar 10 elwvi doresc sa participe? Cate ore i se platesc?

  8. Nota la religie este discriminatorie fata de cei care sunt de alta religie decat cele predate in scoala sau nu au religie deloc.

    1. Cei care sunt de alta religie frecventează orele de religie a cultului la care sunt botezați sau pe care doresc sa il frecventeze, Hristos nu a venit sa forțeze pe nimeni.

  9. Și care e motivația pentru a învăța ceva de la ora de religie când o școală întreagă, de la A la Z, în fiecare clasă elevii au media 10(zece)?

  10. Rolul religiei în educație este foarte important, nu ar trebui să existe note, mai degrabă copiii ar trebui învățați toleranța față de alte culte, respectiv asemănările și deosebirile dintre acestea. Nu pot uita nedumerirea copilului meu în clasa a șasea când a primit nota 6 (șase) la religie pentru că nu a știut taina căsătoriei. Penibil!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

(P) Manualul de Geografie pentru clasa a VIII-a, aprobat de Ministerul Educației, prezentat de autorii Carmen Camelia Rădulescu și Ionuț Popa: Geografia României pe care o propunem noi în anul 2020 nu mai seamănă deloc cu cea pe care o știa toată lumea: elevi, profesori, părinți

Manualul de Geografie pentru clasa a VIII-a, de la Editura Art Klett, desemnat câștigător la licitația organizată de Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație, în anul 2020, și…
Vezi articolul

Datele pentru olimpiadele naționale de dezbateri pentru elevii de gimnaziu și liceu, stabilite printr-o erată la calendar de Ministerul Educației. Etapa națională pentru clasele V-VIII, între 7 și 13 mai, la Oradea

Datele pentru etapele naționale ale olimpiadelor de dezbateri pentru elevii de gimnaziu și de liceu au fost stabilite recent de Ministerul Educației (ME) printr-o erată la calendarul inițial al olimpiadelor…
Vezi articolul

Patru examene la finalul clasei a VIII-a, Bacalaureat din toate materiile, inclusiv arte, propunerile lui Daniel Funeriu pentru noua lege a educației: Dacă îți iei Bacalaureatul, trebuie să știi care e diferența între Van Gogh și Picasso

„Este absolut esențial să evaluăm la finalul clasei a VIII-a toate materiile predate sau un număr cât mai mare de materii predate. Dacă evaluez în clasa a VIII-a română și…
Vezi articolul