Reintroducerea tezelor ca modalitate de evaluare și monitorizare a progresului elevului, propusă de peste 2.000 de profesori și directori de școli – raport al Ministerului Educației

Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com

Reintroducerea tezelor pentru a putea evalua și monitoriza progresul elevilor este recomandată de peste 1.900 de profesori care au participat la studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)”, publicat pe 31 decembrie de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). Propunerea e susținută și de 127 de directori de școală. Studiul la care au participat aproape 7 mii de profesori și 375 de directori de școală este reprezentativ la nivel național, precizează autorii. Aceștia au fost rugați printre altele, să facă propuneri pentru monitorizarea progresului elevilor. Amintim, tezele au fost eliminate începând din anul școlar 2022-2023, când structura anulului școlar a fost împărțită în 5 module.

Peste 29% dintre profesorii care au participat la studiul realizat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, adică peste 1.900 de profesori, propun reintroducerea tezelor, ca modalitate de monitorizare a progresului elevului.

Propunerea e susținută și de 127 de directori de școală intervievați. Alte propuneri pentru ca profesorii să poată urmări evoluția elevilor ar fi și reducerea efectivelor de elevi la clasă, la 15, dar și introducerea a două evaluări sumative pe an, sau a unor evaluări sumative la sfârșitul fiecărui modul, introducerea mediilor semestriale/ trimestriale, încheierea unor situații modulare, care să indice progresul de parcurs al elevilor.

Cadrele didactice propun și susținere și sprijin în lucrul cu elevii cu CES prin suplimentarea posturilor didactice cu personal de sprijin pentru integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă.

Studiul este primul realizat după aplicarea modulelor pentru prima oară în anul școlar 2022-2023, și analizează impactul și efectele pe care noua structură o are asupra profesorilor, elevilor, părinților și directorilor de școală.

Reamintim că teza este o evaluare sumativă dată până în 2021 inclusiv, la finalul fiecărui semestru, fiind relevantă prin raportare la conținutul programei școlare parcurse într-un semestru, după cum scria într-un comunicat Ministerul Educației. Tezele se dădeau la clasele de gimnaziu și de liceu, iar programarea lor se făcea de către școală, de regulă în ultimele trei săptămâni ale fiecărui semestru. Teza era obligatorie și reprezenta 25% din media semestrială a fiecărui elev.

Tezele pot fi susținute și în prezent, ele nu mai sunt obligatorii, dar pot fi date de către profesori, însă nota obținută de elevi la astfel de lucrări este una care are aceeași „greutate” ca orice altă notă din catalog.

O altă propunere a directorilor și profesorilor este aplicarea unor teste naționale standardizate (la finalul anului, la anumite materii) și/sau notarea în catalog a rezultatelor de la Evaluările Naționale realizate pe ani de studiu. De asemenea, directorii de școală recomandă colaborarea dintre profesori sau planificarea coordonată la nivel de școală pentru evitarea aglomerării testelor sumative de la majoritatea disciplinelor în aceleași zile de la finalul fiecărui modul. De altfel, elevii și părinții au spus potrivit studiului, că cele mai grele perioade sunt în ultima săptămână a fiecărui modul pentru că trebuie să dea teste și să ia note la mai multe materii.

Propunerile profesorilor privind evaluarea și monitorizarea progresului elevilor

„Exemple de propuneri ale profesorilor referitoare la monitorizarea progresului elevilor și evaluare în ordinea frecvenței, pe categorii.

Cele mai numeroase referiri sunt fac parte din categoriile reglarea evaluării sumative, desfășurată periodic și reglarea evaluării formative, care poate include și aspecte privind notarea elevilor. Propunerile au avut în vedere aspecte precum instrumentele utilizate, contextul evaluării, relația evaluării cu alte componente ale activității didactice și/sau problemele întâmpinate de către profesori în proiectarea evaluării.

Un număr semnificativ de recomandări au solicitat explicit revenirea la teze pentru unele discipline. Exemple de propuneri: reintroducerea tezelor, conceperea unor instrumente standardizate de Ministerul Educației pentru măsurarea progresului elevilor, introducerea unei evaluări standardizate, frecvența evaluărilor sumative (introducerea a două evaluări sumative pe an, introducerea unor evaluări sumative la sfârșitul fiecărui modul, introducerea mediilor semestriale/ trimestriale, încheierea unor situații modulare, care să indice progresul de parcurs al elevilor).

O altă categorie de recomandări preferată de către profesori a fost monitorizarea progresului școlar cu ajutorul diverselor instrumente, aici fiind precizate mai multe instrumente utilizate în practica școlară, dar și categoriile de elevi care ar trebui monitorizați cu o atenție specială. Exemple de propuneri: implementarea fișelor de progres pentru fiecare modul, monitorizarea periodică a progresului școlar, implementarea catalogului electronic la nivel național, comunicarea periodică a situației educaționale a elevilor către părinți/ tutori.

Exemple de propuneri referitoare la categoria sprijin specific oferit elevilor cu CES sau aflați în risc de abandon școlar: monitorizarea evaluării elevilor vulnerabili, identificarea acestora din timp și oferirea de ajutor prin planuri remediale individuale, cu suportul profesorului de sprijin”.

Profesorii au avut și propuneri referitoare la nevoile de sprijin ale elevilor:

Propunerile directorilor privind evaluarea și monitorizarea progresului elevilor

Un alt set de propuneri din partea directorilor de școli au fost cele care au țintit monitorizarea progresului elevilor și evaluarea acestora. Recomandările care au înregistrat cea mai ridicată frecvență în răspunsurile colectate se referă la următoarele aspecte:

Reglarea evaluării sumative, folosind instrumente precum:

Reglarea evaluării formative/ a notării curente prin:

Monitorizarea progresului școlar, prin:

Sprijin oferit elevilor cu CES sau celor aflați în risc abandon școlar, prin:

Informații de context

Începând cu anul școlar 2022-2023, tezele nu mai sunt obligatorii, dar pot fi susținute de profesorii care decid asta. Acestea erau evaluări scrise semestriale, iar notele erau folosite pentru încheierea mediei pe fiecare semestru. Însă, cu noile modificări aduse structurii anului școlar (5 module de învățare în loc de 2 semestre), notele vor fi puse de profesor în funcție de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei.

Mediile elevilor la fiecare disciplină se încheie o singură dată, la finalul anului, prin adunarea notelor și împărțirea la numărul lor. Media generală anuală este media tuturor acestor medii, calculată cu două zecimale. Mediile se încheie în ultimele zile de cursuri, de regulă, spun mai mulți profesori consultați de Edupedu.ro.

În 2023, o situație atipică a avut loc: marcat de greva profesorilor din școli și licee, calendarul anului școlar a fost modificat în legătură cu încheierea situațiilor școlare ale elevilor, la fel și regulamentul cadru de funcționare a școlilor (ROFUIP), care a fost schimbat pentru a calcula mediile elevilor și doar cu două note.

Vezi aici cum se încheie mediile la finalul anului școlar structurat pe module.

Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cum se încheie mediile elevilor la final de an școlar 2024? Exemple de calcul pentru media anuală și media la fiecare disciplină
Profesorii care refuză să încheie mediile pot fi înlocuiți de alți colegi de cancelarie să facă asta, la decizia consiliului de administrație – măsură introdusă fără dezbatere în ROFUIP 2024 / Se pregătește Ministerul Educației să combată o eventuală grevă în iunie anul viitor?
Exit mobile version