Reîntoarcerea la școală. E de dorit ca părinții să nu proiecteze mesaje care dau școlii o conotație negativă, de genul: „Gata cu distracția, începe școala!”. În schimb, le putem spune: „În curând începe școala! Ce bine, o să înveți atâtea lucruri noi”, spune învățătoarea Magda Cojocea

ID 13333203 © Nagy-bagoly Ilona | Dreamstime.com

Părinții trebuie să fie atenți la mesajele și starea pe care o transmit copiilor la întoarcerea la școală, spune Magda Cojocea, învățătoare la Școala Gimnazială Nr. 5 București, într-un interviu pentru Alexisme.ro. Uneori familia proiectează asupra școlii doar partea negativă: „Gata cu distracția, începe școala!”, „Gata cu răsfățul”! La rândul său, Irina Hars, consilier parental subliniază că „pregătirea pentru revenirea la școală trebuie să înceapă de acasă, din mediul familial, iar părinții au un rol esențial în acest proces”.

Magda Cojocea, învățătoare la Școala Gimnazială Nr. 5 București, spune că părinții trebuie să nu proiecteze temerile proprii în privința școlii, asupra copiilor. Trebuie să fim atenți la mesajele pe care le transmitem celor mici, uneori involuntar. Să nu fie cu conotație negativă: „Gata cu distracția, începe școala!”, „Gata cu răsfățul”! , ci mai degrabă pozitive:„În curând începe școala! Ce bine, o să înveți atâtea lucruri noi”.

Magda Cojocea, învățătoare: Cred că ar fi de dorit ca părinții să facă distincția între propriile lor proiecții, temeri și frici, și cele ale copiilor. Primul pas ar fi să ne dăm seama ce anume proiectăm noi asupra începutului anului școlar și care sunt, de fapt, neliniștile copiilor. Cum putem face asta? În primul rând, putem fi atenți la mesajele pe care le transmitem celor mici, uneori involuntar. De exemplu, le spunem: „în curând începe școala! Ce bine, o să înveți atâtea lucruri noi”.

Este important să ne asigurăm că mesajele care ajung la copii sunt pozitive și realiste. Uneori familia proiectează asupra școlii doar partea negativă: „Gata cu distracția, începe școala!”, „Gata cu răsfățul”! Aceste mesaje îi indică celui mic că școala este o schimbare majoră, (ceea ce este adevărat, mai ales dacă vorbim despre clasa pregătitoare)…însă, în același timp, sugerează că școala este un spațiu care aduce schimbări negative, că el pierde ceva odată cu începerea școlii. Totuși, școala nu este sfârșitul copilăriei…

Despre cât durează acomodarea la școală, Magda Cojocea spune că “clasele care au continuitate, vorbim de clasele I-IV, au nevoie de cel puțin două săptămâni pentru a se acomoda la noul program și la rutinele zilnice. Copiii care încep clasa pregătitoare au nevoie de mai mult timp pentru acomodare. Sunt mai mulți factori care influențează procesul de acomodare iar fiecare copil este unic și are propriul ritm. La nivel de grup am putea considera că primele trei luni sunt de acomodare”.

La rândul său, Irina Hars, consilier parental spune că părinții au un rol esențial în adaptarea copiilor, nu doar din punct de vedere organizatoric, ci și emoțional.

“Pregătirea pentru revenirea la școală trebuie să înceapă de acasă, din mediul familial iar părinții au un rol esențial în acest proces. Pentru a putea să îi sprijine pe copii, părinții au nevoie mai întâi să se pregătească ei, atât din punct de vedere organizatoric dar și emoțional. Copiii simt imediat anxietatea părinților și este important cu ce ,,bagaj” îi trimitem la școală.

Pregătirea propriu-zisă pentru școală poate începe în primul rând cu reamenajarea spațiului camerei sau a biroului. Pe măsură ce alegem, lucrurile ce rămân la îndemână pentru acest nou sezon, putem face și o scurtă retrospectivă a vacanței de vară ,,Care a fost momentul tău preferat din vacanța de vară?”, ,, Care este acel moment ce îți va rămâne în suflet, pentru totdeauna?” și lista poate continua. Studiile arată că procesarea experiențele frumoase din trecut îi ajută pe copii să privească cu încredere și entuziasm spre viitor.

Un alt pas din lista de pregătiri, îl reprezintă lista de cumpărături pentru școală. ,,Haide să vedem ce este necesar pentru acest nou an școlar. Ce avem deja și ce este necesar să adăugăm pe lista cumpărăturilor?” Aici este bine să ne amintim că în această etapă de vârstă, copiii, au nevoie să poată lua decizii și să simtă că o parte dintre alegeri sunt în controlul lor. Acolo unde este posibil, îi lăsăm să aleagă ce tip de penar li se potrivește, caietele cu personajul preferat pe copertă, cariocile preferate si așa mai departe”.

Citește interviul integral pe Alexisme.ro
Exit mobile version