“Regulile de distanțare vor fi stabilite printr-un ordin comun al ministrului Sănătății și al ministrului Educației, ordin care va fi promovat de îndată ce va fi luată decizia de către Comitetul Național pentru Situații de Urgență, în urma analizei din data de 2 februarie”, a anunțat, vineri, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. El a spus totodată, în cadrul unui webinar în care experți au răspuns întrebărilor profesorilor cu privire la vaccinare, că personalul din învățământ care dorește să se vaccineze, în special cel care lucrează direct cu preșcolarii, elevii și studenții, va fi programat să se vaccineze cu prioritate înainte de începerea școlii, adică înainte de 8 februarie.
Ministrul a arătat că, pentru condițiile de reluare a școlii, se va ține cont de faptul că învățământul hibrid nu este o soluție viabilă și nu mai este luat în calcul. Și a spus că “este evident pentru toată lumea că nu va putea fi respectată o distanțare foarte mare. Să vedem împreună cu Ministerul Sănătății și cu INSP care sunt măsurile acceptabile pentru asigurarea protecției sanitare în școli pentru elevi și profesori.”
Reguli pentru distanțarea în școli. Principalele declarații ale lui Sorin Cîmpeanu:
- Răspunsurile [din cadrul webinarului] sunt în egală măsură cu caracter de noutate, de interes, sunt convins că pentru fiecare dintre noi. Pentru mine sigur sunt, chiar dacă, având încredere în cercetarea științifică la modul general, m-am vaccinat deja, deci am luat deja această decizie. Această decizie a fost luată de către un număr de 168.000 de persoane din sistemul național de învățământ, pentru că acesta este numărul celor care au răspuns da, dorim să ne vaccinăm în prima etapă. Toți ceilalți, până la 355.000, să știți că nu sunt persoane care au respins vaccinarea. (…)
- Aș vrea să vă spun că am încercat să facem o prioritizare la nivelul celor care și-au declarat disponibilitatea pentru vaccinare. Din cei 168.000 de angajați în prima etapă 126.000 sunt persoanele pe care le-am identificat ca lucrând la interfața directă, nemijlocită cu elevii și studenții. Sunt, de exemplu, și situații – este vorba de grădinițe, de școli speciale și alte astfel de situații – pentru care am considerat că tot personalul interacționează direct cu elevii (…)
- În deplină înțelegere cu Ministerul Sănătății și coordonatorul campaniei de vaccinare, sunt absolut convins, și am responsabilitatea convingerii mele, că înainte de data planificată acum pentru deschiderea școlilor în format fizic corespunzător, conform scenariilor anunțate, sub rezerva analizei evoluției epidemiologice care va fi făcută pe data de 2 februarie, deci înaintea datei de 8 februarie planificată pentru deschiderea școlii în situațiile menționate, va începe o vaccinare prioritizată, conform cu prioritatea pe care toată societatea românească spune că o acordă școlii românești. Am deplină încredere că cei care sunt în măsură să organizeze campania de vaccinare vor identifica soluția prin care personalul din învățământ, îndeosebi cel care lucrează nemijlocit cu elevii și studenții, va fi vaccinat prioritar. Modalitatea tehnică în care acest lucru se va face, fără a afecta niciuna dintre programările deja făcute până acum, sunt convins că va fi identificată și procesul de vaccinare va începe înainte de data de 8 februarie. De vaccinare a celor care vor decide să se vaccineze.
- Reguli pentru distanțarea în școli. Acestea vor fi stabilite printr-un ordin comun al ministrului Sănătății și al ministrului Educației, ordin care va fi promovat de îndată ce va fi luată decizia de către Comitetul Național pentru Situații de Urgență, în urma analizei din data de 2 februarie. Deci încercăm să promovăm acest ordin împreună cu Ministerul Sănătății cât mai repede cu putință, dacă se poate chiar imediat după decizie, în data de 2 februarie, pentru ca școlile să fie pregătite pentru respectarea acestor măsuri. Școlile din România au fost deja anunțate, s-a cerut raportare cu frecvență săptămânală, în fiecare zi de vineri, cu privire la stocurile de materiale sanitare, de produse de igienă, de măști și toate celelalte elemente care asigură respectarea regulilor. Este vorba de o decizie care privește calendarul și modul de derulare a învățământului pe parcursul celui de-al doilea semestru, nu a fost vorba de o reducere a altor exigențe.
- Renunțăm la învățământul hibrid, pentru că învățământul hibrid s-a dovedit a fi ineficient, mai exact și pe înțelesul fiecăruia dintre noi atunci când un profesor este pus să predea în același timp și fizic, și online încercând să facă două lucruri deodată, care nu sunt deloc asemănătoare (…) riscul de a nu-ți ieși niciunul bine este maxim. Acesta este motivul pentru care s-a renunțat la învățământul hibrid. Elevii școlilor care vor fi deschise în format fizic vor veni cu toțIi în clasă – sigur, acolo unde sunt clase terminale, clasa a VIII-a, beneficiezi de faptul că nu sunt prezenți în școală elevii de clasa a V-a, a VI-a și a VII-a. Clasa a XII-a: nu sunt prezenți cei de a IX-a, a X-a și a XI-a. Însă sunt școli, în zone unde rata de infectare este de sub 1 la 1000 de locuitori, care se vor redeschide în totalitate. În aceste școli va fi foarte greu să respectăm toate măsurile.
- Reguli pentru distanțarea în școli – Am discutat cu omologii din Franța. Au luat și ei decizia, așa cum am luat și noi decizia ieri, de a micșora numărul elevilor din clasă de la 28 la 24 pentru învățământul profesional, inclusiv dual, filieră tehnologică, profil vocațional, arte, profil teologic, profil sportiv și de la 28 la 26 pentru învățământul teoretic. Și în Franța au luat măsura reducerii numărului de elevi în clasă. Unul din motive este acela al asigurării unei mai bune distanțări. Însă chiar și așa este evident pentru toată lumea că nu va putea fi respectată o distanțare foarte mare. Să vedem împreună cu Ministerul Sănătății și cu INSP care sunt măsurile acceptabile pentru asigurarea protecției sanitare în școli pentru elevi și profesori. Aceste măsuri vor fi cuprinse într-o manieră cât mai explicită în ordinul comun de miniștri care va fi elaborat dacă nu în data de 2 februarie, în data de 3 februarie.