Regulile pentru programele de licență cu dublă-specializare „exclusiv pentru profesori”, plătite de stat cu burse pentru studenți egale cu salariul net al unui profesor debutant, publicate în dezbatere / Nu există nicio obligație ca absolvenții să devină profesori – proiect

4.403 vizualizări
Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com
Cei care aleg să urmeze cursurile licenței didactice cu dublă specializare primesc burse de studiu în cuantum egal în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant, potrivit unui proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre metodologia privind înființarea, structura planurilor de învățământ și organizarea programelor universitare de licență didactică cu dublă specializare.

Art. 8 – „Studenții care frecventează cursurile licenței didactice cu dublă specializare, într-o instituție de învățământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanțate de la bugetul de stat, în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant”, se arată în proiect.

Conform documentului citat anterior, acest program cuprinde o specializare principală și una secundară. Se organizează exclusiv în vederea accesului absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar:

Art. 1 – „(1) Programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare este un program format dintr-o specializare principală și una secundară, specializarea secundară fiind aleasă din același domeniu fundamental de știință.

(2) Programele universitare de licență didactică cu dublă specializare se organizează exclusiv în vederea accesului absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar pentru discipline din specializarea/specializările urmate.”

Senatul universitar poate decide cu privire la înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializări cu parcurgerea procedurilor de acreditare, conform proiectului pus în consultare publică.

Art. 3 -„(1) În cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate, pentru specializări acreditate, senatul universitar poate decide cu privire la înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializări cu parcurgerea procedurilor de acreditare.

(2) Facultatea organizatoare de programe de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare elaborează raportul de autoevaluare al programului, în colaborare şi cu acordul facultății care are în structură cealaltă specializare, dacă este cazul.”

Planurile de învățământ sunt structurate pentru ca absolvenții să obțină 240 de credite transferabile, pe o durată de 4 ani

Art. 4 (1) stabilește că „planurile de învățământ ale programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sunt structurate astfel încât să conducă la obținerea de către absolvenți a unui număr de 240 de credite transferabile, conform ECTS/SECT, repartizate pe o durată de 4 ani de studiu.”

În document este menționat că lista disciplinelor de specialitate din programul de studii de licență didactică cu dublă specializare este constituită din listele disciplinelor stabilite de standardele specifice ale celor două specializări în proporție de 50-50%.

Competențele pe care trebuie să le dobândească absolvenții după parcurgerea licenței didactice cu dublă specializare

Articolul 4 – (7) În alcătuirea planului de învățământ se vor avea în vedere competențele dobândite după parcurgerea programului de licență didactică cu dublă specializare în următoarea pondere/pe grupele de bază:

  • i) Grupa C 1.1 Competențe cheie/psihopedagogice 5%, dintre care competențe digitale minimum 2%;
  • ii) Grupa C 1.2 Competențe transversale/sociale/mediu/ verzi: 5%;
  • iii) Grupa C 1.3 Competențe de bază personale /atitudini: 5%;
  • iv) Grupa C 2.1 Competențe comune la locul de muncă: 5%;
  • v) Grupa C 2.2 Competențe tehnice generale: 5%;
  • vi) Grupa C 3.1 Competențe fundamentale profesionale: 20 %;
  • vii) Grupa C 3.2 Competențe de domeniu: 25%;
  • viii) Grupa C 3.3 Competențe de specialitate: 15%;
  • ix) Grupa C 3.4 Competențe de specializare didactică: 15%.”
Cum se va face admiterea la licența didactică cu dublă specializare

În proiect este menționat că admiterea la aceste programe de studii poate include o varietate de instrumente de evaluare – minimum o probă eliminatorie: ”Abilități de comunicare și aptitudini”.

Art. 6 – „(1) Admiterea studenţilor în programul de studii de licență didactică cu dublă specializare se realizează pe numărul de locuri alocat cu finanţare de la bugetul de stat aprobat de Ministerul Educaţiei şi pe locuri cu taxă.

(2) Admiterea la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se realizează conform prevederilor legale în vigoare, în mod similar procesului de admitere de la programele de studii universitare de licență, conform metodologiilor proprii instituțiilor de învățământ superior elaborate în baza Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în ciclurile de studii universitare de licenţă, de master şi de doctorat.

(3) Admiterea la aceste programe de studii poate include o varietate de instrumente de evaluare – minimum o probă eliminatorie: ”Abilități de comunicare și aptitudini”, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial şi cu motivație ridicată pentru cariera didactică.

(4) Studenții declarați admiși și confirmați ca fiind înmatriculați în programul de studiu sunt înregistrați în RMUR/ RUNIDAS.”

Ce presupune examenul de licență

Examenul de licență constă în 2 probe: un examen scris din cele două specializări și didactica acestora în învățământul preuniversitar și susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul predării, învățării și evaluării disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmează să le predea, potrivit proiectului Ministerului Educației.

Art. 7 – „(1) Finalizarea studiilor se realizează prin susținerea examenului de licență a programului de licență didactică cu dublă specializare și constă în susținerea a două probe : un examen scris din cele două specializări și didactica acestora în învățământul preuniversitar și susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul predării, învățării și evaluării disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmează să le predea.

(2) Absolventul acestui tip de program primește o singură diplomă care atestă toate competențele dobândite. Diploma primită va permite absolventului să se înscrie la programe de studii universitare de masterat.

(3) Finalizarea programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare oferă absolvenților un nivel de calificare corespunzător nivelului 6 din Cadrul Național al Calificărilor.”

În 30 de zile de la publicarea ordinului care aprobă metodologia, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea acestor programe de studii.

Art. 9 – „(1) În termen de 30 de zile calendaristice de la data publicării ordinului privind aprobarea prezentei metodologii, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare, în conformitate cu cerinţele cuprinse în prezenta metodologie.

(2) Pentru anul universitar 2024/2025, instituțiile de învățământ superior vor solicita parcurgerea procesului de evaluare, conform art. 2.

(3) Programele de licență didactică cu dublă specializare vor fi evaluate periodic, o dată la 5 ani, conform reglementărilor legale în vigoare.”

Proiectul pus în dezbatere publică de Ministerul Educației poate fi consultat mai jos:

De subliniat este că ordinul ministrului educației privind aprobarea specializărilor pentru care se organizează licență didactică cu dublă specializare ar fi trebuit să fie gata pe 15 martie, conform calendarului aprobat de Ligia Deca.

Foto: Captură ordin nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024
Despre salariul profesorului debutant

Salariul unui cadru didactic debutant să fie 23% din indemnizația președintelui României, este una dintre propunerile Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, potrivit unei informări.

Salariul profesorului debutant este salariu de referință pentru grila din Învățământ, el stând la baza tuturor salariilor din sistem. În funcție de acesta și de valoarea coefincenților pe fiecare funcție, grad didactic și vechime se stabilesc salariile tuturor angajaților.

Salariul net, în mână, este doar 58% din salariul brut. Din salariile de bază, brute, scrise în grila de salarizare din Educație, circa 42% sunt impozite și contribuții la stat.

Din ianuarie 2024, salariul de bază al unui profesor debutant este de 6.080 de lei. Creșterea a fost plătită în luna februarie. În iunie, creșterea ajunge la 6.446, după cum se arată în grilă. Creșterile au fost obținute ca urmare a grevei generale a profesorilor, nu prin decizie voluntară a Guvernului.

Pentru profesorul debutant, cel care ar fi trebuit să aibă un salariu net, în mână, de 4.600 de lei pe lună de la 1 ianuarie 2024, conform declarației ministrului Muncii de la pupitrul Guvernului României din 12 iunie 2023, salariul este crescut de la 3.300 de lei și până la 3.550 de lei, deci o creștere de 250 de lei pe net.

În 14 iulie, profesorii au primit salariile majorate, după greva din luna mai a profesorilor. Condiția pentru suspendarea grevei a fost adoptarea unei ordonanțe de urgență care să prevadă faptul că salariul debutantului va fi cât cel mediu pe economie și creșterea salarială de 50% din diferența între salariile actuale și cele din grila nouă, la 1 ianuarie 2024.

Pe 15 iunie, în discursul său din Parlament, Marcel Ciolacu, președinte PSD, le-a promis profesorilor și angajaților din învățământ că va livra “la milimetru” ce a promis împreună cu Nicolae Ciucă, fost premier:

„Când vine vorba de educație, speranța nu va fi o opțiune pentru mine, ca prim-ministru. Voi livra la milimetru ce am promis împreună cu președintele Senatului, Nicolae Ciucă, iar cea mai mare garanție, dincolo de orice ordonanțe sau legi, este aceea că fac parte din partidul care a livrat deja și medicilor ce a promis. Sunt pregătit să discut oriunde și oricât cu profesorii pentru a găsi împreună soluțiile corecte”, a declarat Marcel Ciolacu.

Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior
Salariul unui profesor debutant să fie 23% din indemnizația președintelui României, propune FSLI / Indemnizația brută a lui Iohannis este de peste 24.900 de lei

3 comments
  1. Sistemul cu dubla specializare a existat in Ro din 1977 si pana in 1990, dupa care s- a renuntat. Exista istorie- filozofie, geografie- o lb.straina, geografie- istorie, lb.romana- o alta li.ba straina, chimie- fizica, biologie- geografie. Aceasta pt a asigura norma didactica de 18- 20 ore pe saptamana la aceiasi scoala. Deci ce a fost bun in vremea lui Ceausescu se reia din nou. Dar azi nu se doreste ca in o clasa sa fie maxim 14 elevi, cu predare si verificare mai buna pt elevi si deci norme didactice destule. Acum practic predai doua specializari la acelasi salariu.

  2. Ete la ei! Sunt disperati ca la masteratul didactic nu se inscrie nici naiba. Hai sa le dea burse fraierilor sa faca 2 specializări, ca si asa in 10 ani se vor pensiona multi profesori si vor ramane fara resursa umana de calitate. Vai de ei ca au ingropat invatamantul si mai au pretentii sa le vina oameni de calitate.
    Lasati-o balta, tovarăși. AI scrie pe invatamant. O sa predea platformele cu roboti. Ca in homeschooling, cu un tutore la 200-400 de elevi. Asta e viitorul, generatie de fulg de nea. O sa mai indrazniti voi sa păcăliți robotii din parti. Inveti bine, nu înveți, nu treci etapa. De abia aștept, sa v-o luati in freza (ca sa vorbesc pe limba voastră).

    1. Învățarea cu AI e la fel de eficienta ca învățarea cu TikTok sau scrierea compunerilor cu chtgpt.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like