Regulile pentru organizarea rețelei școlare și calendarul activităților au fost publicate în Monitorul Oficial. Transferul personalului din creșele cu cel puțin 120 de copii se realizează menținerea acelorași drepturi salariale avute, conform ordinului nr. 6.800 din 12 decembrie pentru aprobarea Metodologiei privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar, document publicat în Monitorul Oficial.
În privința operațiunilor de organizare a rețelei școlare, de remarcat este că, deși ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial joi, 14 decembrie, calendarul prevede că solicitarea de către inspectoratele școlare a propunerilor privind organizarea rețelei școlare de către consiliile locale/consiliile județene se face până la data de 14 decembrie 2023.
În următorii 3 ani școlari, creșele de stat cu personalitate juridică se reorganizează și se arondează grădinițelor, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023
Art. 248 (23) din Legea învățământului preuniversitar stabilește că „în termen de 3 ani școlari de la data intrării în vigoare a prezentei legi, creșele de stat cu personalitate juridică se reorganizează și se arondează unităților de învățământ cu personalitate juridică, ce au nivel preșcolar cu program prelungit, sau unităților de învățământ care au în structură învățământ preșcolar. Prin excepție, creșele cu minimum 120 de antepreșcolari se pot reorganiza ca unități de învățământ cu personalitate juridică”.
Art. 12. — „(1) Începând cu anul școlar 2024—2025, creșele de stat cu personalitate juridică se pot reorganiza conform prevederilor art. 19 alin. (11)—(16), art. 31 și art. 248 alin. (23) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare”, se arată în metodologia citată mai sus.
Ce se întâmplă cu creșele care au cel puțin 120 de copii
Creșele cu cel puțin 120 de copii, pentru care autoritățile locale au calitatea de persoană juridică fondatoare și care au aprobat transferul drepturilor de organizare și coordonare a întregii activități a acestora către inspectoratele școlare, își mențin statutul de unități de învățământ cu personalitate juridică. În această situație, transferul angajaților se realizează cu menținerea acelorași drepturi salariale avute.
Art. 12 – „(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), creșele cu personalitate juridică cu minimum 120 de antepreșcolari, pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare și care au aprobat transferul drepturilor de organizare și coordonare a întregii activități a acestora către inspectoratele școlare, își mențin statutul de unități de învățământ cu personalitate juridică și funcționează conform prevederilor legale valabile pentru celelalte unități de învățământ de masă. Astfel:
a) posturile sunt asigurate de inspectoratele școlare în limita numărului maxim de posturi aprobat de Ministerul Educației;
b) creșele au calitatea de angajator, conform statului de funcții aprobat de inspectoratele școlare;
c) finanțarea creșelor se va asigura conform prevederilor legale valabile pentru celelalte unități de învățământ de masă;
d) personalul didactic de predare se repartizează de către inspectoratele școlare.”
Art. 12 – (3) În situația creșelor prevăzute la alin. (2), ca urmare a realizării transferului dreptului de organizare și coordonare, personalul didactic auxiliar și administrativ care face parte din familia ocupațională de funcții bugetare „Învățământ” se încadrează în limita posturilor aprobate, cu respectarea procedurii și regimului juridic aplicabile fiecărei categorii de funcții, cu menținerea acelorași drepturi salariale avute, potrivit legii, la momentul realizării transferului.
(4) Transferul drepturilor de organizare și coordonare prevăzute la alin. (2) se realizează în baza hotărârii consiliului local al unității administrativ-teritoriale pe raza căreia funcționează creșa, a hotărârii consiliului de administrație al inspectoratului școlar și a deciziei inspectorului școlar general.
(5) Proiectul hotărârii consiliului local prevăzute la alin. (4) se comunică inspectoratelor școlare cu cel puțin 60 de zile calendaristice anterior adoptării respectivei hotărâri.”
Calendarul activităților privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2024—2025, potrivit ordinului ministrului educației nr. 6.799 din 12 decembrie 2023:
1. Transmiterea de către inspectoratele școlare la Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, denumită în continuare ARACIP, și spre informare Ministerului Educației a Listei unităților de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare, pentru anul școlar 2024—2025, însoțită de o notă de fundamentare privind motivele care stau la baza procesului de reorganizare propus: 14—20 decembrie 2023
2. Transmiterea de către persoanele juridice de drept privat fondatoare ale unităților de învățământ preuniversitar particular, respectiv de către conducerea cultului recunoscut oficial de stat care a participat la înființarea unităților de învățământ preuniversitar confesional, acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, la Ministerul Educației a solicitărilor de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar particular/confesional pentru anul școlar 2024—2025: 14—20 decembrie 2023
3. Verificarea și transmiterea de către Ministerul Educației la ARACIP a solicitărilor de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar particular/confesional pentru anul școlar 2024—2025, în vederea demarării de către ARACIP a procesului de evaluare: 20—27 decembrie 2023
4. Transmiterea de către Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Justiției, după caz, a solicitărilor de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar militar pentru anul școlar: 2024—2025 Decembrie 2023
5. Verificarea și transmiterea de către Ministerul Educației la ARACIP a solicitărilor de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar militar pentru anul școlar 2024—2025, în vederea demarării de către ARACIP a procesului de evaluare: Decembrie 2023
6. Transmiterea de către conducerea inspectoratelor școlare la Ministerul Educației a listei cu situațiile divergente intervenite între acestea și autoritățile administrației publice locale privind propunerile de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică pentru anul școlar 2024—2025, însoțită de un raport detaliat care să cuprindă motivele care au condus la acestea, punctul de vedere al inspectoratelor școlare și cel al autorităților administrației publice locale în cauză, precum și a propunerilor de reorganizare a unităților de educație extrașcolară, dacă este cazul: 14—20 decembrie 2023
7. Transmiterea de către Ministerul Educației la ARACIP a listei unităților de învățământ care fac obiectul reorganizării pentru anul școlar 2024—2025, ca urmare a procesului de analiză a situațiilor divergente comunicate de către inspectoratele școlare, în vederea demarării de către ARACIP a procesului de evaluare: 8—15 ianuarie 2024
8. Transmiterea/Comunicarea de către Ministerul Educației inspectoratelor școlare a listei unităților de învățământ pentru care, în urma analizării situațiilor divergente, s-a stabilit reorganizarea acestora, comunicată ARACIP în vederea demarării procesului de evaluare, precum și a listei unităților de învățământ pentru care s-a stabilit că nu este necesar un astfel de demers: 8—15 ianuarie 2024
9. Activități desfășurate de către ARACIP în vederea realizării procesului de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar/unităților de educație extrașcolară, respectiv emiterea ordinelor ministrului educației de reorganizare: 22 ianuarie—2 august 2024
10. Transmiterea de către inspectoratele școlare la ARACIP a listei unităților de învățământ propuse pentru reorganizare pentru anul școlar 2025—2026: Până la data de 31 august 2024
Calendarul operațiunilor de organizare a rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025, conform ordinului:
1. Solicitarea de către inspectoratele școlare a propunerilor privind organizarea rețelei școlare de către consiliile locale/consiliile județene: Până la data de 14 decembrie 2023
2. Transmiterea de către consiliile locale/consiliile județene a proiectelor de hotărâre a consiliului local/județean însoțite de rapoartele motivate: Până la data de 20 decembrie 2023
3. Transmiterea de către inspectoratele școlare la Ministerul Educației a rapoartelor privind modul de respectare a criteriilor de către unitățile de învățământ preuniversitar special pentru care consiliile județene au solicitat avizul conform: Până la data de 20 decembrie 2023
4. Emiterea avizului conform de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar, respectiv de către Ministerul Educației: Până la data de 28 decembrie 2023
5. Transmiterea la Ministerul Educației a situațiilor în care nu au fost emise hotărârile consiliului local/județean de către unitatea administrativ-teritorială/consiliul județean: Până la data de 12 ianuarie 2024
6. Transmiterea de către inspectoratele școlare la Ministerul Educației a rețelei școlare pentru anul școlar 2024—2025, în format electronic, scanat: 22 ianuarie 2024
7. Emiterea ordinului ministrului educației privind includerea unor unități de învățământ în rețeaua școlară pentru anul școlar 2024—2025, precum și organizarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024—2025 din localitățile în care nu s-a realizat în totalitate procesul de organizare a rețelei școlare de către autoritățile administrației publice locale cu avizul conform emis de către inspectoratele școlare: 1 februarie 2024
8. Publicarea pe pagina web de către autoritățile administrației publice locale a listei unităților de învățământ de stat, particulare și confesionale, acreditate/autorizate să funcționeze provizoriu, care organizează, în condițiile legii, activități de educație în anul școlar 2024—2025*: 9 februarie 2024
9. Înregistrarea și soluționarea solicitărilor de modificare a structurii rețelei școlare aprobate pentru anul școlar 2024—2025, prevăzute de art. 8 alin. (2) din Metodologia privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.800/2023, în baza acordului secretarului de stat care coordonează învățământul preuniversitar: 1 septembrie—15 octombrie 2024
10. Includerea în rețeaua școlară, pentru anul școlar 2024—2025, a unităților de învățământ de masă aflate în situațiile prevăzute de art. 8 alin. (3) din Metodologia privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.800/2023, în baza acordului secretarului de stat care coordonează învățământul preuniversitar: Data începerii cursurilor – 15 octombrie 2024
Ordinul pentru aprobarea Metodologiei privind procesul de organizare a rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar poate fi consultat mai jos:
Ordinul ministrului educației nr. 6.799 din 12 decembrie 2023 pentru aprobarea Metodologiei privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică și pentru aprobarea Calendarului activităților privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2024—2025
Informații de context
Trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației este prevăzută în Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial pe 15 septembrie. Până acum, niciun oficial nu a explicat public care vor fi efectele preluării creșelor de către Ministerul Educației.
O parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației.
Edupedu.ro a primit fluturașul de salariu al unei angajate dintr-o creșă preluată de Ministerul Educației. Ea are un salariu mai mic, deoarece i-a fost schimbată încadrarea, fiind trecută pe postul de „îngrijitoare”, deși înainte era infirmieră. Contabila grădiniței i-a transmis că au fost forțați de către ISMB (Inspectoratul Școlar al Municipiului București – n. red.) să le preia pe aceste posturi, după cum precizează cititoarea: „Ni s-a transmis de către contabila grădiniței, care încercă să ascundă faptul că există postul de infirmieră în EDUSAL, că au fost forțați de către ISMB să ne preia pe aceste posturi sub forma de necalificate”.
Unele creșe au fost preluate încă de anul trecut de Ministerul Educației. Sunt angajați care s-au trezit cu salariile micșorate și cu alte încadrări, așteptând ca sindicatele să le apere drepturile.
Creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis pentru Edupedu.ro.
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.