Regulile pentru înființarea ludotecilor și grădinițelor comunitare, ca servicii private sau de stat complementare grădinițelor și creșelor, au fost puse în consultare publică / Angajarea personalului didactic, doar pe perioadă determinată – document

1.472 de vizualizări
Foto: © Sergey Novikov – Dreamstime.com
Regulile pentru înființarea ludotecilor și grădinițelor comunitare au fost puse în dezbatere publică vineri, 16 decembrie, de către Ministerul Educației. Metodologia de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie complementare prevede că acestea pot fi înființate în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe. Pot fi desfășurate atât servicii de educație, îngrijire, protecție și nutriție a copiilor, tip grădiniță comunitară, cât și servicii tip – grup de joacă și/sau ludotecă.

Organizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie complementare sunt asigurate de autoritățile administrației publice locale, în colaborare cu inspectoratele școlare județene/al municipiului București, conform art. 42 din metodologie. Pot participa și părinți, operatori economici, societăți umanitare, organizații neguvernamentale și ale persoane fizice sau juridice.

Art. 27 alin. 1^7 din Legea Educației Naționale stabilește că „în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe se pot dezvolta servicii de educație timpurie complementare de tip ludotecă, grup de joacă, grădiniță comunitară, care vor putea funcționa ca structuri ale unităților de învățământ”.

Potrivit documentului pus în consultare publică, condițiile pentru înființarea acestor servicii de educație timpurie complementare sunt următoarele:

„a) localităţile izolate/dezavantajate în care serviciile standard (creșă sau grădiniță) sunt la distanță de peste 2 km de domiciliul copilului;

b) localitățile în care numărul copiilor sub 6 ani este foarte scăzut și nu funcționează o unitate de învățământ de nivel preșcolar/antepreșcolar cu personalitate juridică;

c) localitățile în care se înregistrează, din cauza aglomerării creșelor și a grădinițelor, un procent (număr – n.red) semnificativ de cel puțin 20 de cereri de înscriere nesoluționate și în care serviciul standard poate oferi, suplimentar, servicii de educație timpurie complementare.”

De precizat este că acestea pot fi înființate și organizate în sistem public și privat, „în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ca urmare a propunerii consiliului de administrație al unității de învățământ cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și cu avizul inspectoratului școlar județean/al Municipiului București”.

Unitățile de învățământ care înființează ludoteci și grădinițe comunitare trebuie să informeze Ministerul Educației și Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), în termen de o lună de la data înființării serviciului, prevede art. 4 alin. (3) din metodologia de mai sus: „Unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, care înființează servicii de educație timpurie complementare înștiințează, în scris, Ministerul Educației și Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), în termen de o lună de la data înființării serviciului”.

Cum se desfășoară activitatea cu cei mici din grădinițele comunitare

Grupele pot fi omogene sau eterogene ca vârstă, potrivit art. 8 alin. (1) din document. Numărul de copii la grupă este, în medie, 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, în conformitate cu prevederile legale generale referitoare la organizarea sistemului de învățământ preuniversitar.

Înscrierea copiilor

Înscrierea copiilor în serviciile de educație timpurie complementare se face conform precizărilor și calendarului specific transmise anual de Ministerul Educației, a criteriilor specifice stabilite de consiliul de administrație sau, după caz, de autoritatea administrației publice locale, prevede sursa citate.

În situații deosebite, copiii antepreșcolari și preșcolari pot fi înscriși în serviciile de educație timpurie complementare în timpul anului școlar, cu respectarea prevederilor în vigoare.

Dosarul personal al copilului cuprinde cel puțin următoarele documente, conform art. 10 alin. (2):

  • „a) cerere de înscriere, cu menționarea tipului de serviciu ales;
  • b) copie de pe certificatul de naștere al copilului;
  • c) copie de pe actele de identitate ale părinților/reprezentanților legali și, după caz, copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în vederea adopției;
  • d) adeverință de la medicul de familie, în care să se menționeze că respectivul copil este sănătos clinic;
  • e) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare întocmit/ă conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate, eliberat de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile înainte de a începe frecventarea unității;
  • f) copie a dispoziției primarului privind susținerea din bugetul local al unității administrativteritoriale a contribuției ce revine părinților/reprezentanților legali, pentru copiii înscriși în serviciul tip grădiniță comunitară;
  • g) contractul educațional încheiat între părintele/reprezentantul legal al copilului și conducerea unității.”
Programul ludotecilor și al grădinițelor comunitare

Art. 8 alin (3) – „Programul de funcționare al serviciilor de educație timpurie complementare se aprobă de consiliul de administrație al unității de învățământ cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar care le-a înființat și urmărește acoperirea nevoilor copiilor și a părinților acestora. Acesta poate fi flexibil, însă nu poate depăși mai mult de 5 ore pe zi.

(4) În cazul serviciului complementar tip grădiniță comunitară se va urmări intensitatea intervenției pe copil de cel puțin 5 ore/zi, 3 zile/săptămână.

(5) În cazul serviciilor complementare tip ludotecă și/sau grup de joacă se va urmări intensitatea intervenției pe copil de cel puțin 2 ore/zi, timp de cel puțin 100 de zile/an școlar.”

În document este menționat că serviciile de educație timpurie complementare tip grădiniță comunitară oferă un program educațional, îndeosebi pentru copiii cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani, pornind de la nevoile și resursele identificate la nivelul comunității. 

De asemenea, sunt incluse și „servicii de informare și consiliere a părinților, servicii de educație parentală, servicii de terapie logopedică și servicii de asistenţă psihopedagogică oferite, după caz, de cadrele didactice din cadrul serviciului de educație timpurie complementară și de personalul specializat din centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională”.

Structura anului școlar pentru ludoteci și grădinițe comunitare

Structura este aceeași cu cea stabilită pentru învățământul preuniversitar, respectiv pentru educația antepreșcolară și pentru învățământul preșcolar, apare în documentul citate.

Art. 13 alin. (1)- „Serviciile de educație timpurie complementare funcționează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, în funcție de situația cererilor primite din partea părinților și cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.

(2) Serviciile de educație timpurie complementare își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.”

Angajarea personalului didactic

„Angajarea personalului didactic în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se realizează doar cu contract individual de muncă pe perioadă determinată sau în regim de plată cu ora pentru personalul didactic de predare, respectiv cumul pentru personalul didactic auxiliar.”

Iată ce atribuții au educatoarele, potrivit documentului:

Foto: Captură proiect – Metodologie de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie complementare
Evaluarea progresului copiilor

Articolul 30 stabilește la alin. (2) că „evaluarea progresului copiilor anteprescolari și preșcolari din serviciile de educație timpurie complementare se face pe baza standardelor naționale specifice din Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului de la naștere la 7 ani, aprobate prin ordin al ministrului educatiei”.

Potrivit Reperelor fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie de la naștere la 7 ani, document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Iași și aprobat prin ordinul 3.851 din 17 mai 2010, la subdomeniul „dezvoltarea socială” sunt prezentați mai mulți indicatori:

Foto: ISJ Iași

Pentru copiii între 37 și 60 de luni sunt recomandate practici de sprijin precum: „folosiți formulelor de salut adecvate diferitelor momente ale zilei și situații sociale și atrageți atenția asupra utilizării lor în parc, la grădiniță, în alte medii sociale”, “adresați-vă copiilor pe nume și descurajați folosirea excesivă a pronumelor personale, care generează ambiguități (ei, ea, el. etc.)”. 

Proiectul Metodologiei de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie complementare:

Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani:

Foto: © Sergey NovikovDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENT Standardele cu materialele de predare și învățare pentru creșă și grădiniță, publicate în Monitorul Oficial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Ministrul Educației, care inițial a declarat că „luptă” pentru profesori: Creșterile salariale pe noua grilă vor fi etapizate până în 2026. Prin OUG-ul adoptat astăzi reușim să acoperim solicitările publice ale cadrelor didactice / Ministrul Muncii: Marți urmează ca în fiecare unitate de învățământ cadrele didactice să analizeze această OUG și să ia o decizie

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un briefing de presă organizat la finalul ședinței de Guvern în care executivul a aprobat prin OUG creșterile salariale respinse aseară de profesori că,…
Vezi articolul
Transport gratuit pentru elevi

Cei aproape 1.000 de elevi ai Școlii Gimnaziale nr. 1 din Bolintin Vale, județul Giurgiu, vor învăța în 3 schimburi, cu ore scurtate la 40 de minute, pentru al treilea an școlar consecutiv. Lucrările de reabilitare nu sunt gata / Directoare: Reabilitarea ține de primărie, nu este un proiect al școlii

Elevii școlii Gimnaziale nr. 1 din Bolintin Vale, județul Giurgiu, vor învăța în 3 schimburi, în câte trei clădiri, pentru că lucrările de reabilitare, începute în ianuarie 2022, încă nu…
Vezi articolul

Până pe 6 decembrie, școlile din județul Dolj vor transmite centralizarea cu acumularea numărului de credite profesionale transferabile pentru profesori, potrivit unei note a inspectoratului școlar

Școlile din județul Dolj au de transmis inspectoratului școlar, până la data de 6 decembrie, ora 12, situația centralizată privind acumularea numărului de credite profesionale transferabile pentru profesorii încadrați în…
Vezi articolul

Universitatea din București discută tăierea la jumătate a tarifelor pentru plata cu ora în cazul doctoranzilor care predau. Rectorul Marian Preda: Nu e o problemă de buget, ci de nivel de pregătire

Universitatea din București analizează posibilitatea reducerii cu aproape 50% a tarifelor pentru plata cu ora în cazul doctoranzilor care susțin seminare, conform informațiilor Edupedu.ro confirmate de rectorul instituției. În documentul…
Vezi articolul