Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca.
Redăm declarația ministrului Educației:
„Există o solicitare, într-adevăr, ca în noua grilă de salarizare publică să existe și o corelare a salarizării din sectorul educațional cu zona de performanță. Există deja niște niște instrumente care vizează acest tip de evaluare, că vorbim despre gradația de merit, că vorbim despre acel fond la dispoziția directorului care va fi disponibil în limita a 2% din fondul de salarii.
Am discutat cu experții OCDE, care ne dau și asistență tehnică pentru toată zona de guvernanță, ei ne-au dat un fel de document unde enunță care sunt sistemele utilizate de alte state. Concluziile, în mare desprinse, sunt că, în general, țările nu condiționează salarizarea de bază de performanță, ci vorbim despre bonusuri sau sporuri bazate pe performanță. Iar a doua concluzie este că avem nevoie de un sistem multicriterial, adică acel sistem de salarizare bazată pe performanță nu poate să depindă de un singur factor, că el este valoarea adăugată la clasă, că vorbim de rezultatele elevilor, că vorbim despre evaluarea directorului. Toate acestea trebuie prinse într-un tablou mai amplu.
Lucrăm în continuare cu specialiștii OCDE să vedem care ar fi un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România. Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice. Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluție acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte.”
Informații de context
Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.
Despre gradația de merit
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:
Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.
(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.
În anul școlar 2022-2023, în sistemul de învățământ preuniversitar erau 212.332 de cadre didactice, potrivit Ministerului Educației. Pe aceste date, 16% înseamnă că aproape 34.000 de profesori încasează an de an acest spor de 25% din salariul de bază.
6 comments
La personalul didactic auxiliar care prestează sute de ore suplimentare fara plată,care sunt buni la tot ce se întâmplă în afara catedrei, vă gândiți?
Daca nu deții funcție de contabil sef și ești doar contabil ,criteriile pentru gradația de merit sunt aceleași ,te depunctează din start și munca nu este recunoscută.
Nu credeți că trebuie făcută o distincție pentru cele două funcții?
Un contabil sef este ineficient fara contabili.
Sunt multe de spus,poate se gândește sindicatul,sau ministerul…..ce spuneți,domnilor?
Pe ce dați măi, gradație?
Sunteți zdraveni? Dați 2000 în plus la salariu pe 5 ani, pe niște hârtii, că a organizat unul/ una un concurs de desene, de recitat?
Dna. ministru, dumneavoastră ați citit grila! Citiți-o într-o conferință de presă! Invitați și părinții, să vadă ce este un profesor demn de gradație, în accepțiunea voastră!
BN
Bani nemunciți!
,,Sigur, nu putem să venim cu revoluție acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.”
zice Deca.
1. Așadar durează să schimb ceva concret si fundamental dar imi place să ma aud vorbind ca sa mai câștig notorietate.
2. La minister deciziile sunt deja transferate la OCDE fără nicio consultare si asumare politică a unei astfel de decizii.
3. Ca de obicei NU stim cine răspunde de grupul de lucru care se ocupă de grupul de lucru ce definește ,,salarizarea bazată pe performanță”
Urmează un adevărat haos in educație.
4 clase cu cate 3-5 elevi cu CES si s altii ca de CES. Nu progreseaza nici macar cu profesorul de sprijin, nu stiu literele, nu stiu tabla adunarii. 5 dintre ei nu reusesc sa se semneze nicicum. Performanta? Cu cine?
Mda. iau gradație de merit și elevii de la clasa nu știu să citească, se chinuie să ghicească cuvintele; mai uitați-va și la școlile din orașe, școli de cartier care sunt 80%, din țară unde elevii vin de la ciclul primar fară să știe tabla scăderii și adunării pe dinafară , fără să știe tabla înmulțirii și împărțirii pe dinafară, după 5 ani de școală primară, în schimb doamnele învățătoare au gradații de merit.
Și dau la ciclul primar o mulțime de teme , ca și cum părintele care vine de la servici seara obosit , să fie pe post de învățătoare și să învețe el copilul; după ce că părinții vin seara obosiți, trebuie să facă și mâncare. să spele , să facă curat, hopa apar și temele copilului de clasă pregătitoare, de clasa I sau clasa a II-a, păi învățătoarea ce face în clasă, nu îi învață din clasă ????
Așa că puneți gradația de merit dacă toți elevii din școlile de cartier știu să citească fluent, nu pe litere și nici pe ghicite.
Puneți gradația de merit , dacă doamna învățătoare a învățat toți elevii din clasă tabla adunarii, scăderii, înmulțirii și împărțirii, pentru ca elevii ajung fără săle știe până la liceu și intră din această cauză cu medii de 1 și 2 sau 3 la liceu.
cu revoluții,nu…dar cu un control pe dosare evaluate aiurea,da!