Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante din învăţământul superior a fost aprobată prin Hotărâre de Guvern la finalul anului 2023. Pentru funcția de asistent universitar nu mai este obligatorie diploma de doctorat, este suficientă înmatricularea la un program de studii doctorale, în cazul în care candidatul nu deține diplomă de doctor.
A fost introdus un articol nou, față de metodologia în vigoare din 2011, care prevede că încadrarea într-o funcție didactică de predare este condiționată de prezentarea unui certificat medical.
De asemenea, se precizează că refuzul personalului didactic de a se prezenta la controlul medical constituie abatere disciplinară și poate duce la desfacerea contractului individual de muncă, conform Art. 26.
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii, instituţiile de învăţământ superior îşi stabilesc metodologia proprie de ocupare a funcţiilor didactice şi de cercetare, care se aprobă de senatul universitar.
Rezultatele concursurilor se aprobă de senatul universitar, iar încadrarea pe post se face începând cu prima zi a semestrului următor concursului.
Concursurile pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare vacante din instituțiile de învățământ superior, aflate în desfășurare la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, se finalizează în baza prevederilor aplicabile la data organizării acestora, conform metodologiei.
- Hotărârea de Guvern privind aprobarea metodologiei-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din instituțiile de învățământ superior, avea termen 1 noiembrie 2023, conform ordinului nr. 6.072. Același termen era prevăzut și pentru ordinul ministrului educației privind aprobarea standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor.
Finalizarea standardelor minimale de către comisii este așteptată în decembrie, iar „la sfârșit de ianuarie, probabil, va fi emis ordinul de ministru” prin care acestea să intre în vigoare, declara pentru Edupedu.ro, vicepreședintele CNATDCU Dorel Banabic, pe 23 noiembrie.
Însă, Guvernul a amânat aceste măsuri prin OUG nr. 115 din 14 decembrie 2023, astfel că nu mai există un termen clar.
Ministrul Educației urmează să modifice ordinul privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior nr. 6.072 din 31 august 2023.
„În termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Educației emite ordinul de ministru pentru modificarea Ordinului ministrului educației nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 793 din 1 septembrie 2023, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I”, conform Articolului XXX.
Condiții minimale de ocupare a funcțiilor didactice și de cercetare vacante din instituțiile de învățământ superior
„Pentru ocuparea funcției didactice de asistent universitar este necesar ca persoana să dețină o diplomă de doctor sau să fie înmatriculată la un program de studii doctorale, fără depășirea perioadei maxime de studii, care include prelungirile admisibile conform legii. De asemenea, este necesară și îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiții de vechime, conform legii.
Condiţiile minimale pentru ocuparea funcţiei didactice de lector universitar/şef de lucrări universitar sunt următoarele:
a) deţinerea diplomei de doctor;
b) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiţii de vechime, conform legii.
Condiţiile pentru ocuparea funcţiei didactice de conferenţiar universitar sunt următoarele:
a) deţinerea diplomei de doctor;
b) îndeplinirea standardelor minimale pentru ocuparea funcţiei de conferenţiar universitar, standarde aprobate conform art. 156 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările ulterioare;
c) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiţii de vechime, conform legii.
Condițiile pentru ocuparea funcției didactice de profesor universitar sunt următoarele:
a) deținerea diplomei de doctor;
b) deţinerea atestatului de abilitare;
c) îndeplinirea standardelor minimale pentru ocuparea funcţiei de profesor universitar, standarde aprobate conform art. 156 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările ulterioare;
d) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiţii de vechime, conform legii”, potrivit Art. 4.
Organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor didactice și de cercetare vacante din instituțiile de învățământ superior
„Instituţiile de învăţământ superior pot să organizeze concurs pentru ocuparea unui post didactic sau de cercetare numai dacă acesta este declarat vacant.
Un post se consideră vacant dacă este prevăzut astfel în statul de funcţii, întocmit anual, sau dacă este vacantat pe parcursul anului universitar. Postul se vacantează printr-una dintre următoarele modalităţi:
a) prin încetarea contractului de muncă, conform legii;
b) prin transferul persoanei care ocupă postul, pe un alt post din cadrul aceleiaşi instituţii de învăţământ superior, ca urmare a câştigării unui concurs sau în urma promovării în cariera didactică, în condițiile legii.
Posturile didactice şi de cercetare nu pot fi scoase la concurs prin transformarea unui post ocupat într-un post de rang superior.
Instituţia de învăţământ superior poate să organizeze concurs pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată a unui post didactic sau de cercetare, numai după publicarea de către Ministerul Educaţiei, a postului scos la concurs, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.”
Înscrierea la concurs / Ce trebuie să conțină dosarul
„În vederea înscrierii la concursul pentru ocuparea unui post didactic şi de cercetare candidatul întocmeşte un dosar, în format tipărit, care conţine, cel puțin, următoarele documente:
a) cererea de înscriere la concurs, semnată de candidat, care include o declaraţie pe propria răspundere privind veridicitatea informaţiilor prezentate în dosar;
b) o propunere de dezvoltare a carierei universitare a candidatului atât din punct de vedere didactic, în cazul posturilor didactice, cât şi din punctul de vedere al activităţilor de cercetare ştiinţifică; propunerea se redactează de către candidat, cuprinde maximum 10 pagini şi este unul dintre principalele criterii de departajare a candidaţilor.
c) curriculum vitae al candidatului în format tipărit şi în format electronic (model Europass);
d) lista de lucrări ale candidatului în format tipărit şi în format electronic;
e) fişa de verificare a îndeplinirii standardelor instituției de învățământ superior, al cărei format standard este prevăzut de metodologia proprie. Standardele instituției de învățământ superior nu pot deroga de la standardele minimale naționale, prevăzute la art. 156, alin (1) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările ulterioare. Fişa de verificare este completată şi semnată de către candidat;
f) documente referitoare la deţinerea diplomei de doctor: copia conform cu originalul a diplomei de doctor şi, în cazul în care diploma de doctor originală nu este recunoscută în România, copie conform cu originalul a atestatului de recunoaştere sau echivalare a acesteia;
g) rezumatul în limba română şi într-o limbă de circulaţie internaţională a tezei de doctorat, pe maximum o pagină pentru fiecare limbă;
h) declaraţie pe propria răspundere a candidatului în care indică situaţiile de incompatibilitate prevăzute de Legea Învățământului Superior nr. 199/2023, cu modificările ulterioare, în care s-ar afla în cazul câştigării concursului sau lipsa acestor situaţii de incompatibilitate;
i) în cazurile prevăzute la art. 5, alin (5) și (6), din prezenta metodologie, copii conforme cu originalul, care atestă deţinerea titlurilor medicale respective;
j) copii ale altor diplome care atestă studiile candidatului;
k) copia cărţii de identitate sau, în cazul în care candidatul nu are o carte de identitate, a paşaportului sau a unui alt document de identitate întocmit într-un scop echivalent cărţii de identitate ori paşaportului;
l) în cazul în care candidatul şi-a schimbat numele, copii de pe documente care atestă schimbarea numelui – certificat de căsătorie sau dovada schimbării numelui;
m) maximum 10 publicaţii, brevete sau alte lucrări ale candidatului, în format electronic, selecţionate de acesta şi considerate a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii.
n) pentru candidații la funcția de conferențiar universitar / CSII, respectiv profesor universitar/ CSI: 3 scrisori de recomandare, conform art. 14 din prezenta metodologie;
o) certificat de cazier judiciar;
p) certificat de integritate comportamentală;
q) certificat medical, eliberat pe un formular specific adoptat prin ordin comun al ministrului educației și ministrului sănătății;
r) avizul medical pentru exercitarea profesiei didactice, eliberat conform prevederilor ordinului comun al ministrului educației și al ministrului sănătății
Curriculum vitae al candidatului trebuie să includă:
a) informaţii despre studiile efectuate şi diplomele obţinute;
b) informaţii despre experienţa profesională şi locurile de muncă relevante ocupate anterior;
c) informaţii despre proiectele de cercetare-dezvoltare pe care le-a condus ca director de proiect şi granturile obţinute, în cazul în care există astfel de proiecte sau granturi, indicându-se pentru fiecare sursa de finanţare, volumul finanţării şi principalele publicaţii sau brevete rezultate;
d) informaţii despre premii sau alte elemente de recunoaştere a contribuţiilor ştiinţifice ale candidatului.
Dosarul de concurs este constituit de candidat şi se depune la adresa instituţiei de învăţământ superior specificată pe pagina web a concursului, direct sau prin intermediul serviciilor de curierat care permit confirmarea primirii, ori electronic la adresa de mail specificată pe pagina web a concursului cu confirmare de primire. Dosarul de concurs este transmis membrilor comisiei de concurs începând cu data închiderii procesului de depunere a dosarelor de concurs, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare înaintea desfăşurării primei probe a concursului.
Dosarul de concurs va conține lucrările, articolele/studiile, publicațiile realizate de candidat, relevante în domeniul disciplinelor postului și lista acestora va fi structurată astfel:
a) lista celor maximum 10 lucrări considerate de candidat a fi cele mai relevante pentru domeniul disciplinelor postului pentru care candidează;
b) teza sau tezele de doctorat;
c) brevete de invenţie şi alte titluri de proprietate industrială;
d) cărţi şi capitole în cărţi;
e) articole/studii in extenso, publicate în reviste din fluxul ştiinţific internaţional principal;
f) publicaţii in extenso, apărute în lucrări ale principalelor conferinţe internaţionale de specialitate;
g) alte lucrări şi contribuţii ştiinţifice sau, după caz, din domeniul creaţiei artistice.
Candidaţii la posturile de conferenţiar universitar sau cercetător ştiinţific gradul II trebuie să includă în dosarul de concurs cel puţin trei scrisori de recomandare ale unor unor personalităţi din domeniul respectiv, din ţară sau din străinătate, exterioare instituţiei de învăţământ superior al cărei post este scos la concurs, care au acceptat să elaboreze scrisori de recomandare referitoare la calităţile profesionale ale candidatului.
Candidaţii la posturile de profesor universitar sau cercetător ştiinţific gradul I trebuie să includă în dosarul de concurs cel puţin trei scrisori de recomandare ale unor personalităţi din domeniul respectiv din străinătate, care au acceptat să elaboreze scrisori de recomandare referitoare la calităţile profesionale ale candidatului.
În cazul domeniilor ştiinţifice cu specific românesc, scrisorile de recomandare pentru candidaţii la posturile de profesor universitar sau cercetător ştiinţific gradul I pot proveni şi din partea unor personalităţi din domeniul respectiv din România, exterioare instituţiei de învăţământ superior al cărei post este scos la concurs.”
Articolul 26, referitor la examenul medical
„Încadrarea într-o funcție didactică de predare este condiționată de prezentarea unui certificat medical, eliberat pe un formular specific adoptat prin ordin comun al ministrului educației și ministrului sănătății. Avizele pentru exercitarea profesiei sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educației și al ministrului sănătății.
Menținerea într-o funcție didactică de predare sunt condiționate de un control medical periodic. Periodicitatea și acordarea avizelor pentru exercitarea profesiei sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educației și al ministrului sănătății, iar fondurile necesare acestor controale sunt asigurate de la bugetul de stat.
Personalul didactic de predare care se consideră nedreptățit poate solicita o expertiză a capacității de muncă în domeniul educației. În situații de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală a personalului angajat într-o instituție de învățământ superior, instituția poate solicita, la sesizarea oricărui factor implicat în procesul educațional, prin hotărâre a consiliului de administrație, un nou examen medical complet.
Situațiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală sunt analizate și stabilite de către o comisie formată din 3 – 5 membri, medici specialiști, constituită la nivelul centrului universitar în baza unui protocol între Ministerul Educației și Ministerul Sănătății, care realizează expertiza capacității de muncă în domeniul educației.
Refuzul personalului didactic de a se prezenta la controlul medical constituie abatere disciplinară și poate duce la desfacerea contractului individual de muncă.”
Foto: © Alexsokolov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Ar trebui sa te poti angaja cu master ca asistent universitar din pacate e nevoie de doctorat…banal. Dar daca te uiti la varstele pe care le au profesorii universitari…ar trebuie sa iasa la pensie nu sa tina locurile ocupate !!! cei tineri si cu phd nu au locuri libere…ca in parlament prefera sa doarma pe scaune decat acasa!
Constat că cei care fac aceste regulamente absolut cretine n-o fac din cauza prostiei native, ci intenționat, cu scopul de a distruge.
Este cel puțin bizar, când salariile sunt așa cum sunt, să ai pretenția de la cineva să se angajeze ca asistent universitar, iar apoi să-l și obligi să facă control psihiatric anual și să-l și ameninți cu pierderea locului de muncă dacă refuză. Pe de altă parte, trebuie să fii puțin sărit de pe fix să te angajezi ca profesor în condițiile astea, deci poate un astfel de control se justifică?
În domeniul tehnic, cel puțin, orice student cât de cât capabil poate accesa locuri de muncă cu salarii mai mari decât ale profesorilor universitari. Atenție, mai mari decât ale profesorilor și nu ale asistenților!
Cine sunt cei din spate, invizibilii, care vor să distrugă INTENȚIONAT educația în România?
Este ridicola si jenanta sfortarea continua a ministerului de a elabora norme care, in continut, vin impotriva naturii, iar in forma sunt un suport pt promovarea politica in functii universitare, pentru voturi si pt a asigura, cu orice pret, ciracilor politici norme universitare complete care si salarii care sa-i multumeasca si sa le cucereasca votul. O scurta privire asupra sistemului de angajare in posturi permanente in universitatile americane arata care ar trebui sa fie calea de urmat. Doar cateva pozitii de “profesori”, sunt mentinute si salarizate permanent, anume acelea care trebuie sa asigure existenta si functionarea facultatii (colegiului). In rest, angajarile se fac temporar, in functie de programele doctorale aflate in finantare si in functie de sarcinile de cercetare ce trebuie indeplinite in cadrul unor teme/contracte de cercetare aflate in derulare. Acest sistem permite selectionarea, in final, a celor mai talentati si productivi oameni in urma rezultatelor angajarii temporare. Nimic mai simplu. Nu se umplu facultatile cu un numar fixat de minister de cadre didactice, daca nu exista justificare a activitatii si finantarii lor.
Pentru funcția de asistent universitar nu era obligatorie diploma de doctorat în situația în care metodologia de concurs a facultății avea alte prevederi decât cea a universității. Cu alte cuvinte, facultățile pot decide în mod diferit față de universitate sau față de metodologia-cadru de concurs. (Mă refer aici la Facultatea de Litere a Universității din București). Trăim în România și orice era și va fi posibil…
Pentru ca nu mai venea nimeni sa se angajeze ca asistent!
Nici nu vine.In străinătate este suficient sa ai masterul și te poți angaja asistent universitar și ești mai bine plătit.
Cred ca faceti CONFUZIE intre angajarea, cu masterat, ca “asistent” si adevaratul continut al angajarii – ca ‘asistent”, dar fara doctorat. Confuzia o faceti intre functia, desueta si specific europeana, de asistent si cea mult mai apropiata de activitatea reala, aceea de “instructor” (doar cu masterat) din sistemul universitar american, care este, totusi, in massa, cel mai performant din lume. De altfel, in USA nu exista pozitia de “asistent”, pt. toti cei care indeplinesc functia de “tuition” pt studenti sunt PROFESORI, dar incadrati pe gradatii diferite, prima dintre ele fiind cea de “assistant professor”; normele de incadrare, de obicei nu pe vecie, ca in Romania, pe aceste functii se pot studia usor in legatura cu sistemul universitar american (luand in considerare, desigur, doar universitatile de prestigiu, care isi prezerva acest prestigiu prin activitate stiintifica foarte consistenta, nu pe cele mai slabe) daca vreti sa accesati numeroasele oferte de posturi americane, care apar, permanent, pe diverse situri cu audienta mondiala. Exista si alte diferente, esentiale, intre criteriile de incadrare universitara in Romania si cele practicate de cele americane, diferenta esentiala constand in aceea ca la americani primeaza eficienta stiintifica (publicatii, cercetare) a unui profesor, spre marea deosebire fata de felul in care este privita incadrarea “pe viata” a prof.univ. in RO. dar cine sa inteleaga si, mai ales, sa accxepte senin, aceste advearuri, cand invatamantul universitar este atat de politizat in RO incat functioneaza mai mult ca o sinecura pt partizanii politci decat ca o sursa de progres in avalansa ? Cine sa inteleaga asta ? Cohortele de doctori de trei lulele (pe baza de plagiat) care populeaza atat Parlamentul Romaniei, cat si ministerele (inclusiv cel de profil) ?