Reguli noi, copy-paste după cele vechi: proiectul noului Regulament de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar alternativ – aproape identic cu cel valabil din 2011

1.173 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Proiectul noului „Regulament de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar alternativ”, destinat să actualizeze regulile ce guvernează acest tip de învățământ în funcție de noua Lege din 2023, a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației. Proiectul este aproape identic cu Regulamentul valabil din 2011: singurele diferențe sunt un rând dintr-un articol, un articol în plus, fără legătură cu conținutul normativ, câteva schimbări de frază și înlocuirea numelui Ministerului Educației și a Legii educației folosite ca referință.

Astfel, în întregul Regulament, care are 49 de articole în vechea formă și 50 în forma de proiect, Edupedu.ro a identificat o singură modificare „de substanță”. Anume, la art. 36, referitor la condițiile pe care trebuie să le îndeplinească profesorii care vor să ocupe un post în învățământul alternativ.

Dacă, în Regulamentul valabil până acum, acest articol menționa că „încadrarea acestora se face în baza unui regulament avizat de CNAE (Comisia Naţională pentru Alternative Educaţionale – n.red.) și aprobat de MECTS (vechiul acronim al Ministerului Educației – n.red.)”, această prevedere dispare în actualul proiect.

Art. 36 – Regulamentul aprobat prin Ordinul 5571 din 2011:

  • „Cadrele didactice care solicită ocuparea unui post în învăţământul preuniversitar alternativ trebuie să facă dovada formării prin programe, cursuri, stagii de pregătire/perfecţionare organizate în ţară şi/sau în străinătate în domeniul pedagogiei alternativei educaţionale, iar încadrarea acestora se face în baza unui regulament avizat de C.N.A.E. şi aprobat de M.E.C.T.S.”

Art. 36 – Proiectul noului Regulament privind învățământul alternativ:

  • „Pentru ocuparea unui post în învăţământul preuniversitar alternativ cadrele didactice trebuie să facă dovada formării prin programe, cursuri, stagii de pregătire/perfecţionare organizate în ţară şi/sau în străinătate în domeniul pedagogiei alternativei educaţionale”.

O altă schimbare este apariția unui articol nou, Art. 50, la Capitolul „Dispoziții tranzitorii și finale”. Acesta nu ține, însă, de obiectul Regulamentului, anume de organizarea și funcționarea învățământului alternativ, ci prevede că, „începând cu data reorganizării instituțiilor subordonate Ministerului Educației, ARACIP devine ARACIIP: 

  • „Art. 50. În cuprinsul prezentei metodologii, începând cu data reorganizării instituțiilor subordonate Ministerului Educației, denumirea „Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar” se va citi „Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar”.

În rest, singurele schimbări sunt cele ce țin de denumiri (Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului devine Ministerul Educației) sau de legea de referință – Legea 1/2011 devine Legea 198/2023, plus câteva refrazări.

Ce prevede Regulamentul – elemente-cheie

Proiectul de Regulament păstrează din precedentul alternativele educaționale recunoscute:

  • „Art. 2 (1) În învăţământul preuniversitar sunt recunoscute următoarele alternative educaţionale: Freinet, Montessori, Pedagogia curativă, Planul Jena, Step by Step, Waldorf.
  • (2) În condiţiile legii, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, se pot organiza şi pot funcţiona alternative educaţionale, altele decât cele menţionate la alin. (1).”

O serie de prevederi impun respectarea normelor naționale în domeniul educației. Între altele:

  • „Art. 4. Alternativele educaţionale recunosc şi respectă principiile care guvernează învăţământul preuniversitar, aşa cum sunt ele formulate la art. 3 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.”
  • „Art. 5. În învăţământul preuniversitar alternativ sunt interzise activităţile care încalcă normele de moralitate şi orice activităţi care pot pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a copiilor şi a tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, precum şi activităţile de natură politică şi prozelitismul religios.”
  • „Art. 10. Unităţile de învăţământ preuniversitar alternativ de stat şi particulare, precum şi grupele/clasele/structurile integrate în unităţi de stat sau particulare se supun acreditării, conform legii.”

Alternativele educaționale beneficiază de autonomie, dar în condițiile unui control central. Între altele:

  • „Art. 19. (1) Planurile-cadru şi programele şcolare sunt elaborate, sub formă de proiect, de reprezentanţii alternativelor educaţionale, sunt avizate de C.N.A.E. / C.N.P.E.E./ instituţiile responsabile pentru elaborarea curriculumului naţional şi sunt aprobate de M.E.
  • (2) Grupele/clasele/structurile/unităţile de învăţământ alternativ pot utiliza curriculumul naţional, cu avizul C.N.A.E şi aprobarea M.E.”

Iar respectarea Regulamentului de organizare și funcționare a școlilor (ROFUIP) este valabilă și pentru aceste alternative. Proiectul precizează, între altele:

  • „Art. 28. Conducerea unităţii de învăţământ preuniversitar alternativ de stat şi particulare se exercită conform prevederilor Metodologiei de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (R.O.F.U.I.P.) şi cu respectarea elementelor specifice fiecărei alternative educaţionale.”
  • „Art. 31. Transferul antepreșcolarilor/preşcolarilor/elevilor în şi din învăţământul preuniversitar alternativ de stat şi particular se realizează cu respectarea prevederilor R.O.F.U.I.P.”

În ceea ce privește recunoașterea studiilor Regulamentul prevede că studiile în învățământul preuniversitar alternativ, în unități care funcționează legal, sunt recunoscute, iar elevii au obligația să participe la examenele naționale:

„Art. 43. (1) Studiile efectuate de către preşcolari/elevi în grupe/clase/structuri/unităţi de învăţământ preuniversitar alternativ care funcţionează legal sunt recunoscute.

(2) Antepreșcolarii/preşcolarii/elevii din grupele/clasele/structurile/unităţile de învăţământ preuniversitar alternativ au dreptul să se transfere în condiţiile prevăzute de R.O.F.U.I.P.

(3) Elevii din învăţământul preuniversitar alternativ au obligaţia de a participa la examenele şi evaluările naţionale.”

Proiectul de ordin privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar alternativ:

Citește și:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cronologia unui eșec instituțional. Singurul proiect PNRR coordonat de Ministerul Familiei, pentru sprijinirea copiilor vulnerabili, amânat pentru a 4-a oară. Natalia Intotero: Persoanele cu funcții de conducere la minister și-au dat demisia, pentru a scăpa de responsabilitate

Un singur proiect PNRR este coordonat de Ministerul Familiei: deschiderea a 150 de centre de zi pentru copii aflați în situație de risc de separare de părinți și copii cu…
Vezi articolul

Situațiile de criză aduc cuplurile împreună și le determină să-și construiască fonduri de urgență. Totuși, este nevoie mai mare de educație financiară – studiu / Trei tipologii de cupluri din perspectiva relației cu banii

Majoritatea cuplurilor de lungă durată și care locuiesc împreună pun veniturile la comun, iar datoriile și crizele apropie cuplurile, și le determină să aibă un fond de urgență, arată studiul…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor se opune cu fermitate examenului de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională: S-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și liceului potrivit, elitism excesiv

Consiliul Național al Elevilor se opune cu fermitate susținerii admiterii la liceu în mod descentralizat, care s-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în…
Vezi articolul