Reguli de folosire a instrumentelor de inteligență artificială, introduse la Universitatea Politehnică Timișoara: nu sunt interzise, dar există limitări etice

130 de vizualizări
Universitatea Politehnica din Timișoara / Foto: Facebook – UPT
Universitatea Politehnică Timişoara (UPT) a votat în Senatul universităţii un set de recomandări în ceea ce priveşte utilizarea uneltelor de inteligenţă artificială (IA) în generarea de conţinut ştiinţific, conformându-se tendinţei mondiale şi europene, precum şi normativelor în vigoare, relatează Agerpres.

La cursurile facultăţilor din cadrul UPT folosirea unor aplicaţii precum ChatGPT, Bard sau Character.ai nu este interzisă, dar studenţilor le este recomandat să respecte mai multe reguli care ţin de etică şi deontologie, specifice procesului educativ.

“Vara aceasta este prima sesiune pentru examenele de finalizare a studiilor în care studenţii au acces la aceste unelte care utilizează inteligenţă artificială. Este destul de clar că mulţi vor încerca să folosească ChatGPT sau alte aplicaţii asemănătoare pentru a genera conţinut, aşa că am decis să reglementăm acest aspect. Nu interzicem, este evident, ci doar creăm un set de reguli şi norme de aplicare pentru ca studenţii să ştie modul în care pot folosi aceste unelte, ce e permis şi ce nu e permis”, potrivit rectorului UPT, Florin Drăgan, citat într-un comunicat de presă.

Cadrele didactice vor lua măsuri suplimentare pentru evaluarea studenţilor, precum creşterea timpului alocat pentru evaluările orale sau utilizarea de soluţii de detectare a conţinutului generat de aplicaţii care folosesc inteligenţa artificială. Una dintre măsuri va fi creşterea timpului alocat susţinerii orale a lucrărilor elaborate de studenţi, pentru a stabili dacă utilizatorul a înţeles conţinutul generat de aplicaţiile care folosesc inteligenţa artificială şi dacă acesta îl comentează creativ sau critic. În cazul susţinerii lucrărilor pentru finalizarea studiilor, declaraţia de autenticitate pe care candidaţii o completează va avea şi o secţiune privind utilizarea sau nu a instrumentelor de IA în procesul de elaborare a lucrării.

  • O regulă esenţială pe care fiecare student trebuie să o respecte este faptul că orice conţinut generat de programele care folosesc IA nu va fi preluat cu titlul de adevăr, enunţ sau opinie personală, ci va fi analizat şi procesat din perspectiva utilizatorului şi a scopului pentru care utilizatorul a ales să se folosească de el.
  • Utilizatorii trebuie să ţină cont de faptul că aceste aplicaţii pot genera şi conţinut sau informaţii greşite.

1 comment
  1. Un punct de vedere, corect! Viteza de implementare a noilor tehnologii a depășit viteza de predare/asimilare, oferită prin expunere la cursuri. Și apoi aceste tehnologii nu se pot aborda începând cu ultimele noutăți; trebuie început de la un anume reper ce ține și de un „istoric”, la a cărui evoluție logică, devenim părtași.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reacție dură a sindicatelor după ce ministrul Sănătății a spus că foarte puțini profesori s-au vaccinat. FSE „Spiru Haret”: Să verifice cifrele privind vaccinarea anti COVID-19 înainte să dea declarații în mass-media

Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a criticat-o pe Ioana Mihăilă, ministrul Sănătății, care a spus luni seară, la Digi24, că este ”cel puțin trist și cu siguranță îngrijorător” faptul…
Vezi articolul

DOCUMENT Guvernul a publicat doar Memorandumul prin care va adopta proiectul “România Educată” / Raportul prezidențial, în sine, nu a fost făcut public, dar abia ieri a fost trimis la Ministerul Educației / Până pe 1 octombrie ar trebui să avem o nouă lege a Educației, iar în noiembrie din nou consultări pentru „definitivarea pachetului legislativ”

Raportul “România Educată” nu a fost publicat de către Guvern ca anexă la Memorandumul pentru aprobarea acestuia, pe ordinea de zi a ședintei de Guvern de miercuri, 14 iulie. A…
Vezi articolul

Andronescu anunță posibila desființare a Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, pentru că în 2020 învățământul obligatoriu ar putea începe la 5 ani pentru a se termina la clasa a XII-a

Ecaterina Andronescu a spus că a lansat ”dezbateri publice cu directorii școlilor” să vadă dacă Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a ”se mai justifică”, fiind considerată, mai spune ministrul…
Vezi articolul