Regulamentul de realizare a standardelor naționale de evaluare ar putea fi aprobat până în ianuarie 2024, după cum propune Ministerul Educației într-un grafic de activități privind noul curriculum național, lansat miercuri, 16 august, în dezbatere publică timp de 7 zile. Concret, metodologia de elaborare a standardelor naționale de evaluare va fi pusă în dezbatere publică și aprobată în perioada octombrie 2023-ianuarie 2024.
Cu referire la proiectul de „Grafic al activităților privind noul curriculum național”, în perioada octombrie 2023 – decembrie 2024 ar urma să aibă loc elaborarea, dezbaterea publică și aprobarea metodologiei.
Programele școlare și standardele naționale de evaluare, pentru disciplinele obligatorii din învățământul liceal, ar urma să fie gata în septembrie 2024, ca din octombrie 2024 și până în august 2025 să fie elaborate, aprobate și publicate manualele școlare pentru discipline/module de studiu ale elevilor care intră în clasa a IX-a în septembrie 2025.
Ce prevede Legea învățământului preuniversitar
Evaluarea elevilor se va face pe baza unor standarde naționale de evaluare de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, conform legii. Cadrele didactice care vor evalua fără să respecte standardele naționale vor fi sancționate, după cum apare în documentul consultat. Prevederile acestea se aplică la doi ani după ce intră în vigoare legea, potrivit dispozițiilor tranzitorii.
- Cele două legi ale educației, Legea învățământului preuniversitar și Legea învățământului superior, intră în vigoare pe 2 septembrie 2023.
Articolul 95 – „(2) Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal, filierele teoretică, vocațională, precum și tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naționale de evaluare se elaborează de către Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, denumit în continuare CNCE. Pentru învățământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naționale de evaluare se realizează de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual, denumit în continuare CNITTD.
Articolul 96 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz:
a) în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine“, „bine“, „suficient“ sau „insuficient“;
b) în învățământul gimnazial, prin note de la 1 la 10;
c) în învățământul liceal și în învățământul postliceal, prin note de la 1 la 10;
d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare și clasa I.
(2) Controlul utilizării și al respectării standardelor naționale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecția școlară.
(3) Evaluarea elevilor fără respectarea standardelor naționale de evaluare și/sau evaluarea fără respectarea metodologiilor de evaluare, săvârșită de personalul didactic, constituie abatere disciplinară și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 210 alin. (1).”
Articolul 97 – „(1) Evaluarea realizată pe baza standardelor naționale de evaluare, ca niveluri de performanță a competențelor specifice din programele școlare, stă la baza planurilor individuale de învățare realizate de către profesorul de la clasă. CNCE organizează Banca de instrumente de evaluare, cu funcție orientativă pentru procesul de evaluare, și răspunde de menținerea și actualizarea permanentă a acesteia.
(2) CNCE elaborează metodologiile, standardele naționale de evaluare pentru fiecare nivel de învățământ și pentru fiecare disciplină, după caz. Metodologiile se aprobă prin ordin al ministrului educației.
(3) Ministerul Educației, prin CNCE, asigură cadrul legal pentru standardizarea evaluării, precum și întregul proces de realizare și implementare a standardizării evaluărilor și examenelor naționale.”
Ce se întâmplă cu profesorii care nu respectă standardele naționale de evaluare
În lege apare că profesorii care nu evaluează conform standardelor naționale de evaluare vor fi sancționați disciplinar.
Informații de context
În cadrul proiectului „Standardizare și evaluare unitară pentru sistemul de educație preuniversitar – STANDEV” de 11 milioane de euro vor fi formate 4600 de cadre didactice, conform unui comunicat. Proiectul se va finaliza pe 31 decembrie 2023.
În raportul Starea învățământului preuniversitar este precizat că, în anul școlar 2020-2021, erau 208.642 de profesori. Din cele scrise mai sus rezultă că doar puțin peste 2% din profesori vor fi formați până la finalul anului 2023.
Menționăm că standardele de evaluare ar fi trebuit să fie elaborate până în 2023. Conform documentului, obiectivul general al proiectului constă în „creșterea calității serviciilor educaționale în sistemul de învățământ preuniversitar prin elaborarea, implementarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea unui sistem național coerent și fiabil de standarde de învățare și de standarde de evaluare, construit pe bază de soluții digitale/de tip TIC, până în 2023”.
În luna iunie a anului trecut, Ministerul Educației anunța că a fost semnat contractul cu fonduri europene pentru realizarea standardelor curriculare și de evaluare, despre care Edupedu.ro a scris aici.
Amintim că Radu Szekely, fost consilier al ministrului Educației, spunea în luna ianuarie a anului curent că profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii.
Foto: © Photodeti | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Sa nu ma enerveze cu prea multe porcarii ca in secunda 2 imi bag demisia ca oricum sunt pe suplinire si sa stea fara profesor pana in iunie. Ies mai bine pe meditatii si alte ocupatii. M-am dus la catedra din obligatie ca sa ajut ca erau in plop la unele materii.
Sper sa ajunga sa puna pe stalpi anunturi ca angajeaza profesori si ca ofera triplul salariului mediu pe economie.
Ei (chiar indirect cei din minister) au tot venit la usa mea si la telefon sa ma cheme sa le predau ca nu vine nimeni sa mai predea si ca aia care ar dori sunt vraiste mai ales aia tineri.
Sa isi puna hartiile si fisierele in cap aia tineri, noi la o varsta nu mai vrem si suntem mai destepti decat aia care ne baga pe gat mizeriile astea.
Chiar cred ei ca la scolile de rromi si pe la unele profesionale tot de rromi poti evalua dupa standardele alea ale lor. Daca i-ai evalua dupa alea ar ramane repetenti toti si ar fi abandonul 95%, s-ar inchide scolile si tot cei de la factorul birocratic nu ar mai avea de lucru si ar incepe iar cu milogelile si pomeni, hai la scoala ca-ti dam un corn mucegait si un lapte acru plus ajutor social si transport moca. ))))))
Mi-au zis si dintre elevi: daca nu trec nu mai vin, oricum pierd timpul aici.
Crede careva ca sta copchilul sa invete la 7 materii zilnic si sa faca cate 8 ore teme acasa plus inca 7 ore la scoala? nici olimpicii nu invata, ei fac doar materia de olimpiada la 2-3 materii maxim, in rest trec din inertie.
Standardele alea se pot aplica doar la cateva licee de top si scoli de top de prin marile orase unde au si olimpici.
Chiar cred ei ca poti evalua dupa standardele alea la seral frecventa redusa unele postliceale, unde babaci la 20-50 ani se inscriu si vin o singura data pe an la scoala?
Au terminat acum cativa ani unii postliceale sanitare prin Romania si Polonia si nu stiau nici sa puna o perfuzie o brnaula o injectie, nu stiau nimic. Suedezii si autoritatile suedeze au reclamat astea pe unde au putut, si au precizat ca acei asistenti care absolvisera acele postliceale conduceau camioane in timpul cursurilor deci nu frecventau scoala si tot au obtinut diplomele. Autoritatile romane de rusine au musamalizat totul, MEN nu a zis nimic.
Da-mi testul, da-mi grila, baremul si topuri de hartie si iti dau standardizate cate vrei. Oricum ai mei n-or sa treaca nici unul la franceza. Vin la scoala pentru mancare, burse, alocatie, bani de CES si after school gratuit. Nici gand pentru invatatura cata vreme parintii lor tot pentru asta au frecventat scoala, iar acum sunt mandri beneficiari invatati inca de la 18 ani cu somajul si ajutorul social. Fara oprire, fara contributii sociale, doar beneficiari de…de toate. Si eu ca fraierul sunt profesor pe 3200 lei si pe multe, foarte multe pretentii, santaje si amenintari pe care statul mi le aplica sistematic de la cel mai de sus, pana la agaricii de partid de jos numiti directori.
Depinde cine le va scrie, cum le va scrie si care va fi scopul lor. Daca le vor face niste absolventi Spiru Haret coordonati de un contabil habarnist, dar cu carnet de partid, va fi jale.
>> planurilor individuale de învățare
Asta e o chestie stiintifico-fantastica la prima vedere. Iar, depinde ce este acest plan si pentru cine se va face.
Habarnistii astia vorbesc de standarde de evaluare. Denumirea corecta ar fi standarde de performanta. Standardele de evaluare sunt alta mancare de peste: corectitudine, transparenta, impartialitate, incredere, utilitate etc.
Exista standarde de performanta si in alte tari. Ele sunt elaborate de un institut, de exemplu, de oameni competenti cu doctorat adevarat. Pe baza lor se elaboreaza testele standardizate si scorurile de trecere (nu note, ci cut score).
Nici n-am să citesc prostiile alea. Știți de unde știu că sunt prostii?
Copiii nu sunt automate. Nu poți introduce la un capăt o cantitate de informații, ei să o prelucreze exact cum vrei tu (sau spun standardele vieții că ar trebui să le prelucreze) și să obții la capătul celălalt o cantitate precisă de rezultate așteptate. Nu suntem roboți, nu suntem calculatoare, fiecare suntem câte o persoană complet diferită de cei de lângă noi. ”Standardele de evaluare” nu țin cont de asta, prin definiție.
Regula fundamentală în educație este ADAPTAREA. Trebuie să adaptezi cunoștințele la nivelul de înțelegere al copilului, care depinde de vârstă, stare de sănătate la momentul respectiv (și generală), la nivelul de înțelegere/cunoaștere deja obținut (pe care nu profesorul îl controlează, de regulă; cel care predă biologie nu are timp să stea să predea alfabetul fiecărui copil care vine cu carențe fundamentale din clasele de primar. Cine va spune că învățătorul e de vină în cazul ăsta n-a avut de-a face decât cu elevi proveniți din familii cel puțin normale, unde părinții chiar sunt acasă și mai verifică din când în când ce face copilul la școală, și sunt direct interesați de evoluția lui școlară). Trebuie să adaptăm curricula, să aducem materiale didactice pe care copiii să le poată utiliza, să ținem constant seama de parcursul / progresul realizat și, repet, să ne ADAPTĂM continuu la realitatea din clasă.
O să vină vreun birocrat din ME să spună: cum nene nu poate copilul să rezolve ecuația de gradul II la final de clasa a VIII-a? Iar profesorul de matematică încă se luptă să-i ajute pe copii să înțeleagă regula semnelor sau chiar tabla înmulțirii. Sau așteptarea e ca la final de gimnaziu să aibă măcar B1 la o limbă străină, dar el nici româna n-o vorbește corect.
Pe de altă parte… tare-aș vrea să PUTEM folosi standardele de evaluare așa cum le vor birocrații. Și să putem lăsa corigenți / repetenți elevi care ar putea să progreseze dar NU VOR (din motive imputabile lor, nu vorbim aici de copii cu CES sau orice alte situații extraordinare, care, din păcate, nu mai sunt așa de rare…) Însă vedeți cazul profesoarei din Sinaia care a încercat așa ceva – a fost linșată mediatic fără drept de apel imediat ce a aplicat litera legii. Deja avem ”rezultatele” scontate de birocrați.
Am decis să nu mă mai complic și să mă mai lupt cu morile de vânt. Sănătatea mea (fizică și mintală) e pe primul loc. Dacă birocrații își fac de lucru și vor toate aberațiile, să dea toate legile pământului pe care le doresc, și după aceea să vedem ce urmează.