Regulamentul pentru noul Centru național care supraveghează centrele județene de excelență și sportive, pus în consultare publică / Membrii și conducerea vor fi numiți de ministru pentru 4 ani școlari / Vor participa la cursuri copii începând de la clasa a III-a

414 vizualizări
Foto: Pexels.com
Regulamentul pentru noul Centru național care supraveghează centrele de excelență județene (CEx) a fost publicat în consultare publică de Ministerul Educației luni. Noul organism ar urma să fie condus de membri numiți de ministrul Educației, inclusiv președintele și vicepreședinții, potrivit documentului care poate fi consultat mai jos în articol.
  • Cel mai recent regulament de organizare al centrelor județene de excelență este cel aprobat prin ordinul nr. 5.562/2020.

Noutățile din noul regulament în stadiul de proiect sunt legate de înființarea centrului național de excelență (CNE), prevăzut de legea educației 198/2023. Până acum, de coordonarea centrelor județene de excelență nu s-a ocupat vreun organism central altul decât de Ministerul Educației.

Membrii CNE, președintele și vicepreședinții ar urma să fie numiți de ministrul Educației în maximum 3 luni de la adoptarea regulamentului de funcționare al CNE, conform documentului pus în consultare publică luni, 2 septembrie, la începutul anului școlar 2024-2025.

  • O noutate este și înființarea centrelor naționale de performanță sportivă prin același regulament, care vor fi coordonate de Federația Sportului Școlar și Universitar (FSSU) din subordinea Ministerului Educației. Centrele de performanță în sport vor aparține de cluburile școlare sportive cu personalitate juridică sau de liceele cu program sportiv. Detalii, mai jos în articol.

Art. 2 – (1) CNE este format din 15 membri, numiți pentru un mandat de 4 ani, persoane cu autoritate științifică și cu experiență profesională recunoscută în domeniul educației, după cum urmează:

a) 2 reprezentanţi ai direcţiilor de specialitate din ME;
b) 2 reprezentanţi ai Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, dintre care unul reprezintă Unitatea de Cercetare în Educație;
c) 1 reprezentant al caselor corpului didactic;
d) 1 reprezentant al Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic;
e) 2 reprezentanţi ai inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISJ/ISMB);
f) 1 reprezentant al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP);
g) 1 reprezentant al Federaţiei Sportului Şcolar şi Universitar;
h) 2 reprezentanţi ai instituțiilor de învățământ superior;
i) 3 reprezentanţi ai asociațiilor profesionale cu atribuții în domeniul învățământului.

(2) Conducerea CNE este asigurată de un preşedinte şi de un vicepreşedinte, desemnaţi de către ministrul educaţiei dintre membrii CNE.

(3) Preşedintele, vicepreşedintele și membrii CNE sunt numiţi, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, prin ordin al ministrului educaţiei pentru o perioadă de 4 ani școlari”, se arată în proiectul de ROF al CNE.

Centrele județene de excelență sunt în proiectul de regulament unități de educaţie extraşcolară, „care funcţionează în fiecare judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, cu personalitate juridică, coordonat metodologic de Centrul Naţional pentru Excelenţă, cu siglă şi sigiliu proprii. Structura şi atribuţiile centrului de excelenţă se stabilesc de ISJ/ISMB, cu aprobarea CNE”.

Ce elevi pot participa la cursurile centrelor județene și cum sunt evaluați

Art. 14 – (1) Identificarea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se face prin utilizarea unor procedee şi instrumente diverse, precum: profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare, desemnări făcute de profesori şi/sau de grupul de prieteni, chestionare, scrisori de intenție, teste psihologice de aptitudini şcolare, individuale şi colective, teste de inteligenţă, teste de creativitate, teste de aptitudini speciale, analiza activităţii şi a rezultatelor şcolare, teste de evaluare la disciplina la care doresc să participe la pregătire, interviuri, precum și alte procedee şi instrumente elaborate de specialiști.

(2) Identificarea elevilor capabili de performanţe înalte, care vor urma programele de pregătire din centrul de excelenţă, se poate realiza începând cu nivelul de vârstă specific clasei a III-a.

(3) Identificarea copiilor și tinerilor capabili de performanţe înalte se realizează de echipe formate din specialişti în domeniu, psihologi, pedagogi, profesori, şi satisface exigenţele de obiectivitate, fidelitate, validitate şi fiabilitate. Membrii acestor echipe nu pot efectua activităţi de pregătire cu tinerii selectaţi.

(4) Procedurile de identificare a copiilor și tinerilor capabili de performanţe înalte proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate se adaptează specificului lor şi prin implicarea reprezentanţilor comunităţii locale.

Art. 15 – Evaluarea potenţialului copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se realizează de către o comisie numită la propunerea consiliului de administrație al centrului de excelență, prin decizia inspectorului școlar general al ISJ/ISMB, constituită după cum urmează:

a) inspectorul şcolar care coordonează aria curriculară pentru care urmează a se constitui grupele de pregătire – președinte;
b) câte 2 profesori în specialitatea pentru care urmează a se constitui grupele de pregătire;
c) un profesor-psiholog.

Art. 16 – Pregătirea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se face în grupe de excelenţă, pe ani de studiu şi pe discipline”.

Cum se organizează grupele pe discipline. Cursurile vor putea fi făcute și hibrid

Art. 17 – (1) Grupele de excelenţă se organizează anual pentru:

a) discipline la care se organizează competiții, concursuri și olimpiade la nivel local, județean, regional, interjudețean, național sau internaţional;
b) activităţi care vizează dezvoltarea competenţelor interdisciplinare, pluridisciplinare şi transdisciplinare;
c) activităţi care vizează performanţe diverse, altele decât cele care pot fi incluse la lit. a);
d) pregătirea echipajelor judeţene/ale municipiului București pe discipline/domenii interdisciplinare/ pluridisciplinare/ transdisciplinare/ arii curriculare.

(2) În funcţie de specificul activităţii, se pot organiza grupe de excelenţă constituite din elevi din ani diferiţi de studiu.

Art. 18 – (1) Activitatea de pregătire a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se poate desfăşura şi în filiale ale centrului de excelență care au dotarea adecvată. Într-o filială se pot desfăşura activităţi la una sau mai multe discipline.

(2) Activitățile de pregătire pentru elevii înscriși în centrul de excelență se pot desfășura pe grupe/discipline în unități de învățământ cu care centrul de excelență încheie protocoale de colaborare.

Art. 19 – (1) Activitățile de pregătire pentru elevii din cadrul centrului de excelență se pot desfășura fizic și hibrid.

(2) Numărul orelor/săptămână pentru activitățile de pregătire a elevilor din cadrul centrului de excelență se împarte, după caz, între teorie şi practică”, prevede proiectul de regulament.

Cine ar urma să conducă CJEx

În continuare, potrivit regulamentului, „directorul centrului de excelenţă este numit prin decizie a inspectorului școlar general al ISJ/ISMB, în urma unui concurs”.

(2) La concursul pentru ocuparea funcţiei de director al centrului de excelenţă se pot înscrie persoanele care îndeplinesc, cumulativ, condiţiile prevăzute în metodologia privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director și director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar.

(3) Eliberarea din funcție a directorului centrului de excelenţă se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și ale metodologiei menționate la alin. (2).

(4) În cazul vacantării funcţiei de director la centrul de excelenţă, conducerea interimară este asigurată, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, de un cadru didactic titular, numit prin detaşare în interesul învăţământului, prin decizia inspectorului școlar general al ISJ/ISMB, cu avizul consiliului de administraţie al ISJ/ISMB şi cu acordul scris al persoanei solicitate”.

Cum se vor angaja profesorii la CJEx

Art. 32 – (1) Angajarea personalului didactic auxiliar și administrativ în centrul de excelență se face la nivelul instituţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(2) Pe posturile didactice din statul de funcții, în centrul de excelență pot fi angajați profesori și profesori asociați, care pot fi încadrați cu normă întreagă sau în regim de plată cu ora.

(3) Angajarea personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar prevăzut la alin. (2) se face prin detașare în interesul învățământului sau în regim de plată cu ora, pe normă întreagă sau pe fracțiune de normă, iar a personalului didactic asociat și a personalului didactic angajat pe perioadă determinată se face doar în regim de plată cu ora, pe normă întreagă sau pe fracțiune de normă.

(4) Încadrarea personalului didactic de predare în centrul de excelență se face în baza prezentului regulament și nu intră sub incidența prevederilor calendarului de mobilitate a personalului didactic, aprobat prin ordin al ministrului educației.

(5) Selecţia personalului didactic de predare necesar desfășurării activităților din centrul de excelență se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, de către o comisie, numită prin decizie a inspectorului școlar general al ISJ/ISMB, formată din inspectorul școlar general adjunct, inspectorul şcolar care coordonează aria curriculară şi directorul centrului de excelenţă. Selecţia personalului didactic de predare se face pe baza unui portofoliu ce conţine curriculum vitae și documente justificative şi a unui interviu.

La selecția personalului didactic de predare pot fi luate în considerare și rezultatele profesionale obținute la evaluările periodice. Sunt selectate cadre didactice care manifestă interes constant faţă de pregătirea de performanţă a elevilor, cu prioritate cele ai căror elevi au obţinut rezultate deosebite la olimpiade şi concursuri, pe baza criteriilor specifice de selecție stabilite la nivelul comisiei și avizate de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB.

(6) În situația vacantării unui post didactic de predare în cadrul centrului de excelență, ocuparea acestuia se face și pe parcursul anului școlar, cu respectarea prevederilor alin. (5)”.

O noutate este și înființarea centrelor naționale de performanță sportivă prin același regulament, care vor fi coordonate de Federația Sportului Școlar și Universitar (FSSU) din subordinea Ministerului Educației. Centrele de performanță în sport vor aparține de cluburile școlare sportive cu personalitate juridică sau de liceele cu program sportiv.

Art. 37 – Centrele naţionale de performanță pentru discipline sportive se organizează ca unități sportive fără personalitate juridică, în structura cluburilor sportive școlare cu personalitate juridică sau în structura unităților de învățământ liceal cu program sportiv.

Art. 38 – (1) Scopul centrelor naţionale de performanță pentru discipline sportive îl reprezintă selecţia, pregătirea şi perfecţionarea tinerilor cu calităţi deosebite pentru sportul de înaltă performanţă, în vederea promovării lor în loturile naţionale. În paralel se asigură pregătirea lor şcolară şi un climat educativ corespunzător.

(2) Centrele naţionale de performanță pentru discipline sportive se înființează, prin ordin al ministrului educației, la inițiativa Federaţiei Sportului Şcolar şi Universitar.

Art. 39 – (1) Activitatea financiar-contabilă se derulează cu evidențiere distinctă pentru această activitate, iar finanțarea este asigurată conform regulamentului propriu de organizare și funcționare.

(2) Vacantarea posturilor de antrenor, profesor-antrenor şi a altor posturi de specialitate/coordonare, precum şi recrutarea, selecţia, încadrarea, activitatea antrenorilor, profesorilor-antrenori şi a personalului care îndeplineşte funcţii de specialitate/coordonare în centrele naţionale de performanță pentru pregătirea elevilor la disciplinele sportive sunt reglementate de regulamente specifice”.

DOCUMENT DESCARCĂ Proiect – Regulamentul de funcționare CNE:

Citește și:
Se deschide Centrul de Excelență București. Elevii se pot înscrie la cursuri de performanță la limba română, matematică, geografie, fizică și chimie între 20 și 24 noiembrie – model de cerere și criterii / Orele se țin la Colegiul Mihai Viteazul
Elevii capabili de performanță vor fi evaluați de echipe de psihologi și profesori prin teste de aptitudini, ca să poată participa la pregătirea din centrele de excelență – proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca
Centrele județene de excelență vor fi păstrate și selecția elevilor poate începe de la clasa a III-a, potrivit proiectului Legii Educației – surse / Se renunță la clasele „de excelență” din colegiile naționale, propuse în legile Cîmpeanu din vară

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Directorul de examene și concursuri din CNPEE al Ministerului Educației, Sorin Spineanu-Dobrotă, suspendat și pus sub control judiciar încă 60 de zile / Profesorul e cercetat pentru agresiuni sexuale asupra elevilor

Profesorul Sorin Spineanu-Dobrotă, șef-serviciu examene și concursuri la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) al Ministerului Educației, este suspendat încă 60 de zile din funcție, transmite biroul…
Vezi articolul

Ministerul Educației vrea ca elevii care au obținut premii la concursurile naționale recunoscute de minister să aibă loc asigurat la buget, fără admitere, la orice program de studii. Reprezentanții studenților: Considerăm că extinderea acestei reguli la concursurile naționale depășește cadrul legal și este inoportună

Studenții semnalează că Ministerul Educației vrea ca toți elevii care iau premii, la concursurile recunoscute oficial, să aibă automat un loc asigurat la buget, la facultate, fără admitere, la orice…
Vezi articolul

Ligia Deca: Reiterez angajamentul ferm al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice și investiții

„Reiterez angajamentul ferm al Ministerului Educației și al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Pe lângă creșterile salariale, avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice…
Vezi articolul

VIDEO Mesajul președintelui Iohannis la început de an școlar: Dragi elevi, fiecare veți avea ocazia să fiți un supererou, spălându-vă pe mâini și purtând mască / Dragi dascăli, sunt convins că veți reuși să îi însoțiți pe copii în fascinanta călătorie a cunoașterii

Președintele Klaus Iohannis a transmis luni dimineață un mesaj video cu ocazia începerii noului an școlar, el îndemnându-i pe elevi să poarte mască și să se spele pe mâini pentru…
Vezi articolul