Reforma legii Deca-Iohannis propune un profil al absolventului de liceu redactat în mare parte acum 6 ani / Ministerul Educației a așteptat din 2018 să elaboreze documentul ce conține pasaje mari din cel care a fost în dezbatere publică atunci

1.839 de vizualizări
Foto: © Yanlev | Dreamstime.com
Ministerul Educației lansează în dezbatere publică un profil al absolventului de liceu, care conține multe pasaje copy paste sau rescrise pe alocuri cu alte cuvinte dar care au același sens, din varianta propusă în dezbatere publică în 2018. Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a renunțat la proiect împreună cu planurile cadru pentru liceu, pentru că primise prea multe propuneri de modificare a proiectului. Cîmpeanu decisese că e nevoie de o nouă lege a Educației pe marginea căreia să se croiască profilul absolventului și apoi planurile cadru de liceu. Din acest motiv, șase generații de elevi nu au avut un profil al absolventului de liceu care să îi ghideze pe profesori, părinți și chiar pe elevi, iar acum documentul conține în mare parte aceleași competențe scrise în 2018, când Cîmpeanu oprise proiectul pentru a-l face mai actual.

Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică profilul absolventului, care va sta la baza noilor planuri cadru de liceu ce urmează să fie folosite în 2025.

Mai exact, profilul de formare al absolventului este un document adresat, cu prioritate,
dezvoltatorilor de curriculum, dar poate fi folosit ca repere și de profesori, părinți și chiar elevi, se precizează în proiectul lansat în dezbatere publică.

În prezent, profilul absolventului este elaborat până la nivelul elevilor de clasa a VIII-a. În 2018, ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a decis să aștepte o nouă lege a Educației pentru a putea rescrie de la zero profilul absolventului, pe baza căruia se scriu planurile cadru. El motiva atunci retragerea planurilor cadru puse în dezbatere și a proiectului de profil al absolventului, pe motiv că a primit prea multe propuneri de modificare.

Acum, 6 ani mai târziu, ministrul succesor al lui Cîmpeanu, Ligia Deca, lansează în dezbatere publică un profil al absolventului de liceu care conține descriptori (n. red. competențe pe care elevii ar trebui să le dobândească în liceu) similari cu cei din 2018, atunci când proiectul nu a mai trecut de dezbaterea publică. În tot acest timp, 6 generații de elevi care au intrat la liceu de atunci au învățat după planurile cadru vechi, din 2009.

Profilul absolventului de liceu pus acum în dezbatere publică conține porțiuni importante de pasaje luate copy paste din vechiul document din 2018. Diferențe apar la competența matematică și competența în științe, tehnologie și inginerie, la competența digitală.

Edupedu.ro a comparat cele două proiecte. De exemplu, în proiectul din 2018, la competența legată de comunicare în limba maternă se vorbea despre elevii de clasa a X-a care trebuie „să recepteze și interpreteze informații, date, opinii, concepte, idei, sentimente în context școlare, extrașcolare, profesionale”, în timp ce noul proiect pus în dezbatere publică în 2023, are competență care se numește de citire, scriere și înțelegere a mesajului, și se precizează că absolventul de liceu trebuie „să interpreteze o varietate de texte și mesaje receptate în diverse situații de comunicare, inclusiv cele specifice diverselor domenii de cunoaștere, prin diverse media, în contexte formale și nonformale”.

Foto: Tabel realizat de Edupedu.ro pe baza datelor Ministerului Educației

Alte exemple: descriptorii de la Comunicare în limbi străine în 2018 versus descriptorii deveniți Competențe în multilingvism. La prima descriere este modificat verbul „a procesa”, cu unul similar: „a recepta”.

Foto: Tabel realizat de Edupedu.ro pe baza datelor Ministerului Educației

Profilul absolventului din 2023 la competența matematică și competența în științe, tehnologie și inginerie este însă diferit de cel de acum 6 ani și mai complex. De exemplu, elevul utilizează și se raportează critic la moduri de gândire și forme de prezentare specifice matematicii (de exemplu, formule, modele, constructe, grafice), inclusiv în relație cu întrebări relevante pentru viața reală și pentru diferite contexte profesionale.

În proiectul din 2018 în privința matematicii, conceptele pe care elevul ar fi trebuit să le însușească nu erau construite pentru a fi relevante în viața reală.

Foto: Tabel realizat de Edupedu.ro pe baza datelor Ministerului Educației

Și competența digitală, denumită acum „competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică”, are descriptori mai complecși decât cei din 2018. De exemplu se vorbește despre elevul care trebuie să manifeste interese pentru dezvoltarea unor conținuturi digitale și utilizarea noilor tehnologii, inclusiv a celor care valorifică inteligența artificială, ca răspuns la nevoi de învățare specifice.

Foto: Tabel realizat de Edupedu.ro pe baza datelor Ministerului Educației

La „competența personală, socială și a învăța să înveți” din acest an apar doi descriptori aproape identici cu cei din 2018:

Foto: Tabel realizat de Edupedu.ro pe baza datelor Ministerului Educației

Competența civică, juridică și de protejare a mediului a devenit mai complexă decât cea din 2018, care se referea doar la competențe sociale și civice.

Foto: Tabel realizat de Edupedu.ro pe baza datelor Ministerului Educației

Majoritatea descriptorilor de la competența antreprenorială sunt aceiași cu cei propuși în 2018:

Foto: Tabel realizat de Edupedu.ro pe baza datelor Ministerului Educației

Doi descriptori sunt similari cu cei din 2018 la competența de sensibilizare și exprimare culturală.

Foto: Tabel realizat de Edupedu.ro pe baza datelor Ministerului Educației
Informații de context

Ultima oară când Sorin Cîmpeanu a încercat să modifice programa școlară de liceu a fost în 2021, când a lansat planurile cadru în dezbatere publică, dar apoi le-a retras după ce a primit prea multe propuneri.

Planurile cadru înseamnă lista de discipline și numărul de ore aferente pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a. Au fost realizate în 2020 și lansate în dezbatere publică după ce Sorin Cîmpeanu și-a preluat mandatul. Au fost însă retrase pentru a redacta unele noi, cu justificarea că ministerul a primit “prea multe propuneri”, 10 mii la număr. Iată ce declara atunci ministrul Sorin Cîmpeanu.

“Numărul de propuneri de modificare a fost atât de mare încât practic nimănui nu-i convin, am impresia că nu mai plac nici măcar celor care le-au făcut, sau celor care le-au validat. Și atunci poate e momentul să luăm o mică pauză și să ne mai gândim un pic”, spunea Sorin Cîmpeanu anul trecut.

Amânarea planurilor cadru la liceu în ultimii 6 ani a făcut ca elevii care au intrat în toamnă în clasa a IX-a și acum o termină să învețe după vechile planuri cadru, din 2009.

  • Citește despre planurile cadru lansate în dezbatere publică în 2021. Detalii aici

Foto: © Yanlev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Elemente de folosire a tehnologiei sunt introduse de la grădiniță în profilul absolventului pus în dezbatere publică
Noile planuri-cadru pentru liceu ar fi gata în doar 3 luni și jumătate, în această iarnă, susține Ministerul Educației, care a pus în dezbatere „calendarul reformei curriculare”, după ce a întrerupt-o în urmă cu doi ani
Planuri-cadru 2023. “Vom dezvolta și acele competențe către care elevii au o înclinație mai mare. Este vorba de un curriculum la dispoziția școlii mult extins în funcție de profilul elevilor din fiecare școală”, iar la finalul clasei a VIII-a elevii vor face orientare școlară, spune ministrul Sorin Cîmpeanu

2 comments
  1. Bravo, Edupedu. Ce sa le mai ceri? E clar ca vor sa ingroape invatamantul folosindu – se de profesori pe care i-a indoctrinat.
    Ei se joaca cu limbaj de lemn si incompetența pe salarii mari pentru ca asta au directiva. Distrugeti invatamantul. Nu avem nevoie de oameni ce gândesc. Vrem sa revina evul mediu cu multa prostime si cu elita.

  2. Este normal sa fie scris asa… Doar trebuie sa treaca de softul antiplagiat!:) In realitate un xerox prost facut de 3-4-5 oameni care au scris o lege a educatiei pe “genunche” in miez de noapte… Cu asa studii ale conducatorului suprem din educatie asa oameni competenti!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației anunță că a solicitat alocarea de fonduri pentru finanțarea suplimentară a unui număr de peste 6.000 de posturi de rezidenți în învățământul superior, înregistrați anul acesta

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat că a solicitat Ministerului Finanţelor alocarea de fonduri, la rectificarea bugetară, pentru asigurarea finanţării unui număr de peste 6.000 de rezidenţi în învăţământul superior…
Vezi articolul

DOCUMENT Condiţiile puse de USR-PLUS pentru un guvern cu PNL – domeniul Educației: „Desfiinţarea inspectoratelor şcolare şi transformarea directorilor de şcoli în manageri performanţi, aleşi prin concurs”

Desfiinţarea inspectoratelor şcolare şi transformarea directorilor de şcoli în manageri  performanţi, aleşi prin concurs, o descentralizare a sistemului care presupune ca deciziile în şcolile publice să fie luate nu de…
Vezi articolul

Planurile-cadru și programele școlare pentru calificarea „Electrician sisteme fotovoltaice”, publicate în Monitorul Oficial la peste două luni după ce ordinul de ministru a fost semnat

Planurile de învățământ și programele școlare pentru calificarea profesională „Electrician sisteme fotovoltaice” au fost publicate în Monitorul Oficial, la peste două luni după ce ordinul de ministru pentru aprobarea acestora…
Vezi articolul