Reforma în învățământul superior: universitățile trebuie regândite structural, în lumina alianțelor și programelor europene / Provocări-cheie: microcreditele, sistemele de asigurare a calității, transformarea digitală – Romiță Iucu, Universitatea din București

2.343 de vizualizări
Romiță Iucu / Foto: unibuc.ro
Dezbaterile privind reforma în educație trebuie să țină seama, în cazul învățământului superior, de “internaționalizarea și europenizarea acestuia”: aceste evoluții impun schimbări la nivel național, de la introducerea sistemelor de microcredite și de asigurare a calității, la cele de legislație, a semnalat, într-o recentă dezbatere desfășurată la Parlament, profesorul Romiță Iucu de la Universitatea din București, vorbind în numele consorțiului Universitaria.
  • Romiță Iucu, președinte al Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al Universității din București și reprezentant al consorțiului Universitaria, ce reunește multe dintre cele mai mari universități din România, a expus perspectiva sa privind prioritățile schimbării în universitățile românești în cadrul mesei rotunde “Evaluarea eficacității politicilor în domeniul educației. Perspective europene și naționale”. Aceasta a fost găzduită pe 9 februarie de Comisia pentru afaceri europene din Senat.

El a spus că alianțele universitare europene reprezintă o “provocare majoră” care “ne pune, instituțional, nu în contextul de a fi simpli martori, ci de actori implicați în spațiul de reconstrucție a ariei europene.”  Aceste alianțe, precum și alte structuri europene și programe precum cel al diplomelor europene comune, impun atât sprijin financiar, cât și o coerență a politicilor naționale cu cele europene, potrivit lui Romiță Iucu.

Acestea trebuie să se manifeste inclusiv la nivel legislativ, a arătat el, dând drept exemplu situația alianței europene CIVIS, din care face parte Universitatea din București și care dorește să-și dezvolte o entitate legală la Bruxelles. Pe lângă schimbările de acest fel, el a făcut trimitere și la nevoia de adaptare în privința pieței muncii, făcând trimitere la o serie de provocări cu care se confruntă în prezent universitățile – inclusiv cea a microcreditelor.

Prezentarea lui Romiță Iucu în cadrul dezbaterii menționate – principalele idei:

“(….) În acest context european, universitățile sunt cu adevărat factori importanți și, probabil, acei ofertanți de schimbare pe o linie pe care colegii din Ministerul Educației au amintit-o. E vorba despre o arie strategică foarte importantă – cea a alianțelor europene de universități. 

Suntem pentru prima dată în fața unei provocări majore, aceea care ne pune, instituțional, nu să fim simpli martori, ci actori implicați în spațiul de reconstrucție a ariei europene. Am devenit membri, așa după cum vă spuneau și colegii din minister, ai acestor alianțe, care sunt la momentul actual avangarda schimbării educaționale. 

Coerența politicilor naționale cu cele europene, în acest moment, capătă contur dacă luăm în calcul probabil 3 elemente. Primul dintre ele este foarte important: va trebui să regândim universitățile din punct de vedere structural. Noile entități legale care vizează construcția unor alianțe, unor consorții cu o anvergură europeană largă, impun, probabil, la un moment dat, și ajustări ale legislațiilor naționale. Consorțiul CIVIS, din care Universitatea din București face parte, își dorește să aibă dezvoltată o entitate legală la Bruxelles, care va reprezenta structura de guvernanță pentru alianța în sine.

Fiecare instituție de învățământ superior își păstrează autonomia, dar la nivelul politicilor globale este spațiul de anvergură pe care-l luăm în calcul atunci când discutăm despre programele europene, despre structurile europene și despre diplomele europene comune, pentru că una dintre prioritățile întregului proiect este construcția europeană Joint Degrees. Trebuie să vă spun, în paranteză, că săptămâna trecută au fost anunțate primele rezultate ale call-ului european, primul realizat pentru procesul de “labelling”, de etichetare a proiectelor comune de diplomă europeană. Și suntem foarte fericiți că avem universități din România care sunt ofertante între cele 6 proiecte selectate la nivel european. 

Este o o importantă concluzie pe care o putem trage noi și dumneavoastră, că această linie trebuie sprijinită financiar. Ministerul Educației a oferit un sprijin constant și este foarte important să îl avem în continuare, toate universitățile implicate. Avem, de asemenea, la nivel național și o arie comună de discuție pe care o girează colegii de la Universitatea de Vest din Timișoara, pe linia alianțelor europene. 

Provocările care vor urma: cea referitoare la micro-credentials, care va atinge latura de cooperare cu Ministerul Muncii. E vorba despre sistemul de certificare pe microcredite, care vor fi deschise către studenți tradiționali, dar și către studenți non-tradiționali. Asta înseamnă că vom atinge un target mai bun pe zona de participare. 

A doua chestiune foarte importantă: sistemele de asigurare a calității, care vor fi complet redimensionate. Și aici suntem foarte bucuroși că am putut colabora și ARACIS va face parte din prima echipă care va evalua entitățile aceste europene de universități.

Și, nu în cele din urmă, politicile de transformare digitală care vor ajusta complet lumea integrată academică pe care acest această inițiativă o va pune în valoare. Mă opresc aici. (…)”

Intervenția sa – de la minutul 2:47:20:


1 comment
  1. Vai, Civis! E bun pentru plimbarile in strainatate ale boierilor si gastilor, cam asta e cu Civis! In curand, universitatile de afara, mai uiti de picior, or sa-i vineze pe studentii buni din UB cu niste cursuri online la cine stie ce specializari. Asa ca jucati-va voi cu plimbatul asta in Civis!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Tranziția de la online la predarea față în față, în universități, nu intră în responsabilitatea și competența ARACIS, instituția responsabilă cu asigurarea calității în învățământul superior – președintele Agenției, Mădălin Bunoiu

ARACIS, agenția care evaluează calitatea în învățământul superior, “nu are responsabilitate vizavi de o perioadă intermediară” pentru revenirea de la predarea online la predarea față în față, în universitățile românești,…
Vezi articolul

Înscrierea pentru Admiterea online la Universitatea de Vest din Timișoara a început. Rectorul Marilen Pirtea: Oferim 75 de programe la licență și peste 80 de programe de masterat, din 34 de domenii de studii universitare, cumulând peste 10.600 de locuri disponibile (P)

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) a deschis în 2 iulie procesul de înscriere pentru sesiunea de admitere aferentă anului 2021. Toți candidații interesați să studieze la UVT începând cu…
Vezi articolul

Masterat de „Data Science for Industry and Society”, cu predare în limba engleză, anunțat de Facultatea de Matematică și Informatică a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, în parteneriat cu SAS și Banca Transilvania

Facultatea de Matematică și Informatică a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) anunță programul de masterat Data Science for Industry and Society, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Predarea va fi…
Vezi articolul

Nereguli la proiectul noii legi a rezidențiatului, semnalate de reprezentanții studenților. Horia Onița: Studenții ar putea face rezidențiatul la orice spital „atestat” de universitate, inclusiv spitalele private în care lucrează cadrele didactice, fără a ști cum se face această atestare de universitate

Noua lege a rezidențiatului, care este momentan în stadiul de proiect în Parlament, permite practica rezidenților în spitale publice și private atestate de universitățile de medicină și farmacie (UMF-uri), iar…
Vezi articolul

DOCUMENT Hărțuirea sexuală în universități. Încurajarea sesizărilor cu protejarea confidențialității, recomandată timp de 20 de ani universităților din România: Care era procedura de soluționare a cazurilor de hărțuire, pe modelul Princeton University, trimisă tuturor universităților în 2005 de ministrul Mircea Miclea, ca model de cod-etic universitar

Universitățile din România au avut din 2005 și până anul acesta recomandarea oficială de la Ministerul Educației de a încuraja reclamarea situațiilor de hărțuire sexuală în universități și de a…
Vezi articolul