Reforma educației digitale în Cehia: modalități “etice, eficiente și sigure” prin care elevii de școală primară și gimnaziu vor învăța “noua informatică”, de la algoritmi la coding și procesarea seturilor mari de date

262 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Elevii cehi vor începe din școala primară să își formeze primele idei despre cum să stocheze date și informații și cum să folosească diverse elemente digitale din lumea din jurul lor, urmând să își dezvolte abilități de rezolvare a problemelor legate de informatică. Iar în gimnaziu, ei vor învăța să creeze, să experimenteze și să testeze ipoteze și alte elemente care să le întărească puterea de a înțelege principiile tehnologiilor digitale, potrivit unei reforme în domeniul educației digitale, aplicată începând din acest an și prezentat săptămâna aceasta pe platforma europeană Eurydice.

Conform prezentării, în cadrul unei reforme curriculare ample, cu orizont 2030+, aplicate în Republica Cehă, unul dintre domeniile-cheie în care vor fi aplicate schimbări radicale este cel al Informaticii/IT&C, schimbări ce vor afecta fiecare nivel de învățământ, de la preșcolar la liceu.

  • Primii pași au fost făcuți în actualul an școlar, când au fost introduse elemente opționale ale noului curriculum de informatică și științe computaționale în școala primară și gimnaziu, elemente care vor deveni obligatorii începând din 2023 în școala primară și 2024 în gimnaziu.

Față de actualul conținut IT&C predat în școala generală, ce pune accent pe abilitățile de a folosi calculatorul și pe alfabetizarea digitală, “noua informatică” se concentrează pe dezvoltarea gândirii computaționale și pe înțelegerea principiilor de funcționare a tehnologiilor digitale, cu ajutorul unor proceduri și concepte legate de utilizarea algoritmilor, coding etc., arată prezentarea Eurydice.

Se va urmări înțelegerea modurilor etice, eficiente și sigure de folosire a tehnologiilor digitale, iar competențele digitale vor fi incluse în rândul competențelor-cheie. 

Potrivit planului de reformă în educație, “noua informatică” va fi introdusă astfel:

În școala primară: elevii vor căpăta primele idei despre înregistrarea datelor și informațiilor și vor descoperi aspecte digitale din lumea înconjurătoare, prin jocuri, experimente, discuții și alte activități. Ei își vor forma capacitatea de a descrie o problemă, de a o analiza și de a identifica o soluție. Într-un mediu dedicat programării, ei vor verifica proceduri algoritmice și vor începe să înțeleagă primele concepte informatice.

  • Se va urmări buna înțelegere a modului cum tehnologiiile pot fi utilizate în siguranță și acumularea de deprinderi care să prevină comportamente riscante.

De la începutul gimnaziului, elevii vor începe să creeze, să experimenteze și să testeze propriile ipoteze, să descopere și să verifice propriile soluții, să își dezvolte înțelegerea conceptelor de bază în domeniul tehnologiilor digitale. Când vor analiza o problemă, vor decide ce aspecte pot fi neglijate și care sunt esențiale pentru soluționarea ei. Vor învăța să creeze, să scrie și să evalueze sistematic proceduri de automatizare și să proceseze seturi mari de date.

  • Elevii vor înțelege principiile de bază în domenii precum coding, modelling, testarea prototipurilor și vor avea în vedere și vor verifica impactul soluțiilor propuse asupra individului, societății și mediului.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. ca sa procesezi seturi mari de date iti trebuie f multa matematica superioara care nu e nici macar de liceu, apoi coding-ul ala super specializat, trebuie sa stii python si ce vrei sa procesezi

    1. hop, ca doar nu ii pune sa codeze pentru NASA… e vorba de basic …de acolo de unde incep astia mici… sa fim seriosi…matematica superioara!!! Nu e cazul sa te ia cu ameteli…Doar pe ilustrul ministru il apuca ameteala de la orice e digital….nici discutia nu o suporta… fuge ca dracul de tamaie…si mereu se uita unde-i convine…asta de la cehi sigur nu il intereseaza. El abia stie sa deschida mailul…ba ar trimite bucuros mesaje cu porumbelul daca ar avea cui…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația – unul dintre principalele sectoare afectate de corupție în România, în condițiile în care sectorul are nevoie de resurse suplimentare, pentru întărirea oportunităților de muncă și reducerea sărăciei – Raport OCDE privind situația economică a României

Sistemul de educație din România este, alături de sănătate, achiziții publice și întreprinderile de stat, un sector major afectat de corupție, potrivit raportului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)…
Vezi articolul

Rezultatele elevilor să devină indicator de calitate pentru școli, să fie introduse standarde pentru managementul educațional și evaluarea școlilor să se concentreze pe zonele care au cea mai mare nevoie – printre măsurile propuse de OCDE pentru reforma evaluării unităților de învățământ

Rezultatele elevilor ca indicator de calitate al școlii, standarde pentru practici de predare incluzive, descriptori pentru calitatea practicilor de predare, manuale pentru evaluatori și sprijin pentru directori: toate acestea se…
Vezi articolul

Scriitorul și profesorul Radu Vancu despre subiectele la Evaluarea Națională 2024 – Limba și literatura română: bine făcute, accesibile și nuanțate. „Poate n-ar fi fost rău ca măcar unul dintre textele-suport să fie ales dintr-un scriitor contemporan, pentru a arăta elevilor că literatura nu este neapărat un discurs muzeal”

Subiectele la proba scrisă de Limba și literatura română, la Evaluarea Națională 2024, au avut un grad de dificultate „accesibil” și „mi se par bine făcute”, apreciază Radu Vancu, scriitor…
Vezi articolul