Ministerul Educației își schimbă organizarea, conform HG 731/2024, adoptată vineri de către Guvern și publicată deja în Monitorul Oficial sâmbătă seara. În nota de fundamentare a documentului scrie că „urmare a reorganizării au fost reduse 16 funcții conducere și 87 funcții execuție”, dar în mod paradoxal, fără vreo explicație a autorului documentului, numărul de posturi din Ministerul Educației crește după această „reformă” făcută de Ligia Deca de la 630 la 642.
Așa-zisa tăiere de posturi din care Ministerul Educației iese cu și mai multe posturi decât avea înainte este provocată de Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, la data de 27 octombrie 2023. Aceasta prevedea desființarea tuturor posturilor vacante, desființarea birourilor – ca structuri administrative, reducerea numărului funcțiilor de conducere, cu consecința reorganizării integrale a structurilor administrative.
Pe 4 ianuarie, în ședință de Guvern, premierul Marcel Ciolacu declara: „Procesul de reorganizare a ministerelor și instituțiilor de stat este în plină desfășurare, iar acest lucru va aduce reduceri consistente de cheltuieli. Banii economisiți îi vom duce acolo unde este nevoie, adică la sănătate și la educație”.
- Chiar premierul dădea un contra-exemplu de reformă în acel moment. Guvernul a adoptat pe 11 ianuarie o hotârâre prin care se desființau posturile vacante din cadrul structurii organizatorice a Cancelariei Prim-Ministrului. De la 103 posturi, s-au desființat 4 posturi vacante, rezultând un număr maxim de 99 de posturi, exclusiv demnitarii și numărul de posturi aferente cabinetelor acestora.
Revenind la Ministerul Educației, „reformat” de data aceasta de Ligia Deca șase luni mai târziu. Noutățile organigramei „Deca” sunt următoarele, potrivit documentului publicat în Monitorul Oficial: Dispare un post de secretar de stat, dispărut oricum pe cale naturală în urmă cu 9 luni, în septembrie 2023, prin demisia Antonetei Bolchiș (PSD).
Secretarul general al ministerului Educației, post pe care este detașată în continuare Ioana Lazăr, mai primește în „ajutor” un post de secretar general adjunct.
Direcția Generală România Educată se desființează și în locul ei apare Direcția Generală pentru implementarea PNRR, cu două direcții și patru servicii în structură. Ligia Deca păstrează totuși numele acesta în structura instituției, într-un nou serviciu în directa sa subordonare. Este vorba despre „Unitatea de politici publice România Educată”.
Direcția Generală Dezvoltare Patrimoniu se desființează și devine o direcție subordonată Direcției Generale Economice, condusă de Mihai Păunică, cel care are în subordine și Resursele umane din ME, adică va controla și în noua formulă toate angajările sau plecările din instituție.
Desființată este și Direcția Generală Informatizare, care se transformă în Direcția infrastructură, digitalizare și interoperabilitate.
Direcția Generală Juridică și Control preia și Relația cu Parlamentul și pe cea cu Partenerii sociali, adică asociațiile de părinți, sindicate și mediul ONG. Va controla ca până acum Serviciul de comunicare, care în vechea structură era Birou de Presă, birourile fiind desființate.
Un element de noutate este desființarea Agenției de Credite și Burse, care avea 11 posturi, și care au fost preluate acum de minister în subordinea Direcției General de Învățământ Universitar.
Să le luăm pe rând: Comparația desenelor celor două organigrame arată că încărcarea din jurul ministrului s-a mai redus în noua formă. Cîmpeanu își subordonase două direcții generale cu câte două direcții în structură fiecare. În forma Deca, aceasta a păstrat doar auditul și corpul de control, în plus fiind Unitatea România Educată, la care a adăugat Compartimentul de emitere avize.
Organigrama Ministerului Educației – diagrama Ligia Deca:
Organigrama Ministerului Educației – diagrama Sorin Cîmpeanu:
Există în continuare doi subsecretari de stat, însă aceștia nu mai sunt subordonați Secretarilor de Stat, așa cum apărea în organigrama veche. Fiecare are cabinetul propriu. Atât secretarii de stat, cât și subsecretarii și secretarul general și adjuncții vor primi atribuțiile prin ordin de ministru, așa că va fi important Regulamentul de Organizare și Funcționare emis în baza HG adoptată acum, pentru conturarea mai fidelă a relațiilor ierarhice sau de colaborare dintre aceștia.
Pe desen, poziția Secretarului General se schimbă în noua organigramă. Rolul său nu mai este central, cum fusese poziționat în perioada Cîmpeanu, însă marginalizarea este doar aparentă, Secretarul General fiind cel mai important post pe care un înalt funcționar public îl poate ocupa în administrația centrală, acesta putând în continuare să coordoneze, controleze și dirijeze activitatea instituției din acest post.
DOCUMENT Noua HG poate fi descărcată în format PDF:
Modificări la nivelul direcțiilor generale, direcțiilor și serviciilor:
Dacă organigrama din HG 476/2022 prevede 11 direcții generale, 20 de direcții și 5 servicii, organigrama pusă în discuție propune 8 direcții generale, 18 direcții și 18 servicii.
DIRECȚII GENERALE:
- Direcția Generală pentru Implementarea Proiectului ,,România Educată’’ dispare.
Termenul se mai regăsește doar într-o unitate, care funcționează la nivel de serviciu – Unitatea de Politici Publice ,,România Educată’’;
- Direcția Generală Relații Internaționale și Afaceri Europene include acum și Relația cu
OCDE;
- Direcția Generală Juridică și Control se transformă în Direcția Generală Juridică și Relația cu Parlamentul și Partenerii Sociali.
- Dispare Direcția Generală Minorități și Relația cu Parlamentul;
- Direcția Generală Învățământ Preuniversitar își schimbă numele în Direcția Generală Echitate și Performanță în Învățământul Preuniversitar;
- Direcția Generală Management, Resurse Umane și Rețea Școlară devine Direcția Generală Management, Cariera Didactică și Rețea Școlară în Învățământul Preuniversitar;
- Direcția Generală Informatizare devine Direcția Infrastructură, Digitalizare și Interoperabilitate;
- Direcția Generală Dezvoltare Patrimoniu dispare;
- Este înființată Direcția Generală pentru Implementarea PNRR;
- Este înființată Unitatea Centrală de Coordonare a Proiectelor Finanțate din Fonduri Externe Rambursabile, care activează la nivel de direcție generală.
DIRECȚII:
- Direcția Control din cadrul Direcției Generale Juridice și Relația cu Parlamentul și Partenerii Sociali dispare, în timp ce Corpul de control apare în dreptul ministrului;
- Direcția Finanțare Învățământ Superior din cadrul Direcției Generale Învățământ Universitar se ocupă acum și de acte de studii, prin preluarea atribuțiilor defunctei Agenții de Credite și Burse pentru Studenți;
- Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, care funcționa la nivel de direcție, este în Direcția generală
- Direcția Strategii, Evaluare și Monitorizare Curriculum devine Direcția Strategii, Curriculum și Programe Naționale în subordinea Direcției Generale Echitate și Performanță în Învățământul Preuniversitar;
- Este înființată Direcția Olimpiade, Concursuri, Parteneriate și Educație Extracurriculară în cadrul aceleiași direcții generale;
- Direcția Învățământ Special și Incluziune Socială este desființată. Apare, în locul ei, Direcția Minorități și Desegregare sub controlul aceleiași direcții generale;
- Direcția Management dispare, iar activitatea sa este incorporată în Serviciul Management și Rețea Școlară;
- Direcția Parteneriate Internaționale și Românii de Pretutindeni este desființată, iar atribuțiile sale sunt preluate de Serviciul Burse, Studenți, Parteneriate Internaționale și Românii de Pretutindeni;
- Direcția Patrimoniu și Investiții (continuare a Direcției Generale Dezvoltare Patrimoniu) și Direcția Resurse Umane sunt preluate de Direcția Generală Economică;
- Direcțiile Programare și Monitorizare și Implementare operează în interiorul Direcției Generale pentru Implementarea PNRR;
- Unitatea de Management a Proiectelor cu Finanțare Externă și Unitatea de Management a Proiectelor pentru Modernizarea Rețelei Școlare și Universitare funcționează acum la nivel de direcție în cadrul Unității Centrale de Coordonare a Proiectelor Finanțate din Fonduri Externe Rambursabile;
- Organismul Intermediar pentru Programul Operațional Capital uman dispare pentru că a dispărut și programul european odată cu încheierea perioadei bugetare. Apare, în schimb, Programul Operațional Educație și Ocupare (POEO), care funcționează ca direcție.
În forma de proiect a HG-ului, Ligia Deca propunea înființarea unei rețele a Ministerului Educației de atașați pe educație în ambasadele și consulatele României din străinătate. În forma adoptată de Guvern această propunere nu a trecut. S-ar fi numit „Corpul Atașaților pe Probleme de Educație”. Acesta ar fi trebuit să „asigure reprezentarea ministerului în cadrul misiunilor diplomatice ale României în străinătate. Ministerul Educației desemnează, cu avizul
Ministerului Afacerilor Externe, prin ordin al ministrului educației, dintre specialiștii săi sau ai instituțiilor din subordinea ori de sub autoritatea sa, reprezentanți cu atribuții în domeniul relațiilor pe probleme de educație, denumiți atașați pe educație, în cadrul misiunilor diplomatice ale României în străinătate”, conform notei de fundamentare.
Iată organigramele, pentru comparație: