Reducerea programei pentru Evaluarea Națională 2021 și revizuirea noilor subiecte de examen – cerute de Federația Asociațiilor de Părinți. Plus: să nu mai corecteze lucrările de examen decât profesori cu formare pe evaluare

13.428 de vizualizări
Calendar BAC
Foto: Pexels.com
Reducerea programei de examen pentru Evaluarea Națională 2021 este cerută de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, care critică modalitatea în care au fost construite noile modele de subiecte la Limba și literatura română. Într-o adresă trimisă ministrului Educației, Monica Anisie, federația părinților cere teste de antrenament construite pe tipul noilor subiecte pentru Evaluarea Națională, revizuirea acestui nou model de cerințe, precum și cursuri de formare pentru profesorii corectori de la examen.

Într-o adresă trimisă ministrului Educației, Monica Anisie, Federația Asociațiilor de Părinți solicită “reducerea programei pentru Evaluarea Națională 2021, ținând cont de continuitatea materiei în liceu, de faptul că semestrul al II-lea al clasei a VII-a s-a desfăşurat online, cu mari lacune privind predarea şi asimilarea materiei, a necesităţii recuperării materiei clasei a VII-a, a conţinutului stufos al programei de clasa a VIII-a, care s-ar putea desfăşura tot on-line şi nu în ultimul rând a egalităţii de şanse şi a nediscriminării faţă de generaţia precedentă care a beneficiat de scutirea materiei aferentă semestrului 2, tocmai din considerentul învățământului on-line”.

Părinții invocă precedentul deschis de Ministerul Educației anul trecut școlar – când autoritatea a eliminat întreaga materie de pe semestrul al II-lea din programa școlară de Evaluare Națională 2020, deși școlile s-au închis fizic din cauza pandemiei după 3 luni din acel semestru, dar cursurile au continuat online.

În adresa trimisă Ministerului Educației, părinții cer și “revizuirea modelului de subiect pentru Evaluarea Națională 2021 şi conceperea unor subiecte ‘de tranziţie’, care să facă trecerea între vechile modele şi modelele la care se doreşte să se ajungă”.

O altă solicitare a federației părinților este ca Ministerul să nu mai lase să corecteze lucrările de examen ale elevilor profesori care nu au trecut printr-un curs de evaluare a tezelor de examen. Concret, federația cere “cursuri de formare profesională pentru cadrele didactice care vor participa la corectarea lucrărilor de evaluare naţională“. Solicitarea vine după ce s-a înregistrat un număr record de contestații la Evaluarea Națională și la BAC 2020 (detalii aici).

Renunţarea la formatul tip broşură, care, prin numărul mare de pagini, are un impact psihologic negativ asupra copiilor, dat fiind faptul că nici la şcoală, pe parcursul anilor de gimnaziu, dar nici la olimpiadele şcolare nu s-a abordat această variantă de examinare – pot ajunge în criză de timp şi la descurajare văzând numărul mare de pagini”, este de asemenea una dintre revendicările federației.

  • Amintim că Ministerul Educației a schimbat tipul de subiecte pentru examenul de final de gimnaziu, prezentând cerințe pe modelul testărilor internaționale. Elevii care pe 14 septembrie întră clasa a VIII-a sunt prima generație care a început școala urmând clasa pregătitoare, care a învățat apoi an de an după o programă școlară nouă și care în 2021 ar trebuie să susțină examenul cu noile tipuri de subiecte.

“În anul 2017, când această generaţie începea clasa a V-a cu noua programă şcolară, nu au avut manuale câteva luni, ci un renumit ‘compendiu’. Pentru această generaţie, manualele au sosit, an de an, cu întârziere de câteva luni de la începerea şcolii, chiar şi acum, în clasa a VIII-a, fiind şanse foarte mari ca elevii să nu aibă manualele ȋn primele săptămâni/luni de şcoală – ne referim la manuale care conțin informaţii conform noilor programe şcolare modificate”, spun părinții, în preambulul actului depus la Ministerul Educației.

Aceștia atrag atenția că profesorii au fost formați târziu cum să aplice concret la clasă noua programă școlară și că “o mare parte a profesorilor au continuat să aplice teste construite pe baza unui algoritm anacronic, vizând competențe și conținuturi ce aparțineau vechii programe școlare, în timp ce alții au aplicat programa în uz, construind testele după modelul evaluărilor internaționale. Este adevărat că modelul de subiect este construit în spiritul evaluărilor de la clasa a IV-a și a VI-a, dar aceste testări au fost dintotdeauna (până acum) ca o paranteză la ceea ce se întâmplă în școală, neavând finalitate și fiind ruptă de realitatea conținuturilor din programă. Nicio evaluare scrisă sau vreo lucrare scrisă semestrială susţinute în clasele V-VII nu au fost concepute după modelul acestei evaluări sau, dacă totuși s-a întâmplat, au fost cazuri izolate. Nici măcar ȋn clasa a VII-a, când ar fi putut face totuşi cunoştinţă cu noile modele şi cerinţe pentru simularea EN, elevii nu au avut această şansă, deoarece simularea nu s-a susţinut”.

Părinții critică dur noul model de subiect propus la Limba și literatura română:

  • “Textul-suport utilizat la subiectul I, dincolo de mediocritatea discursului, de caracterul clișeic și de inadecvările stilistice, este un text mixt, valorificat în testările PISA, dar inexistent în programele pentru limba și literatura română pentru clasele V – VIII sau în programa de limba și literatura română pentru evaluarea națională”.
  • “Un text prost scris face ca răspunsurile elevilor să fie ezitante, iar fracturile de logică din text conduc la răspunsuri greșite (de ex. Pasiunea poate fi un hobby sau o profesie.)”.
  • “Subiectul I, cerința 6 solicită explicarea relației dintre o ilustrație și text. Nicăieri în programa școlară pentru limba și literatura română nu se vorbește de lectura imaginii, ci de lectura textului multimodal. Imaginea este o reprezentare plastică a înfățișării unui obiect, persoane, peisaj din realitate, în timp ce textul multimodal combină două sau mai multe sisteme semiotice: lingvistic, vizual, audio, gestual, spațial. Prin urmare, ar trebui folosit termenul din programă, nu un termen care nu se regăsește în aceasta. Mai mult, conform programei pentru evaluarea națională, textele multimodale care pot fi folosite sunt manualul, banda desenată, reclama, textul de enciclopedie ilustrată, acestea regăsindu-se și în programa de limba și literatura română pentru clasele V – VIII.”
  • “Subiectul I, cerința 7. Conform programelor de limba și literatura română pentru clasele V-VIII și pentru evaluarea națională, elevilor li se poate cere să redacteze texte de opinie sau texte argumentative, demonstrând competența de a argumenta punctele de vedere pe marginea a două sau mai multe texte de diverse tipuri, având în vedere posibilitatea unor interpretări multiple (programa pentru Evaluarea Națională) și este evident că este vorba de susținerea propriului punct de vedere (a se vedea competența specifică 3.1. – clasa a VIII-a: redactarea unui text complex, în care să-și exprime puncte de vedere argumentate, pe diverse teme sau cu referire la diverse texte citite). O sarcină de evaluare care solicită susținerea unui punct de vedere al altcuiva este aberantă, dincolo de faptul că se află în afara programelor școlare.”
  • “Cerințele de la subiectul II, care vizează domeniul limbii române, ar trebui să evalueze utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a limbii în procesul comunicării scrise și să renunțe la evaluarea cunoștințele. De exemplu, cerința 3 presupune memorarea definiției modului indicativ (nivel cognitiv inferior) și nu aplicarea conținutului într-o situație de comunicare (nivel cognitiv mediu). Exercițiul 8 este, în fond, o sarcină de redactare destul de complexă pentru două elemente de morfologie din clasa a V-a. Solicităm regândirea sarcinilor de evaluare pentru acest domeniu.”
Descarcă de aici adresa trimisă de Federația Părinților către Ministerul Educației, privitoare la tipul de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021

 

Adresa Federatiei Părintilor catre Ministerul Educatiei by Raluca Pantazi on Scribd

Noile modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021:
Citește și:

 


9 comments
  1. Din prost in mai prost si ineficient total! Toceala de-a lelea pentru ce? Avem de-a face cu incopetenti care nu au habar de ce este viata reala! Ceri unor copii care abia acum se formeaza sa inteleaga o gramada de lucruri inutile! Vrem sa iasa doctori acedemicieni inca din clasele gimnaziale!

  2. S-au mai făcut cursuri pentru formare evaluatori.
    Dar parintii habar nu au. Ei cred ca au descoperit ceea ce se știe și vor sa detina controlul.. Un control distructiv.

    1. Pai parinti inculti sau nu isi fac timp pentru copii lor sa vada daca invata. De ce nu fac programa de genul. 1+1 = si sa le dea variante a)2b)2c)2 . Asa orice ar alege ar fi corect.

  3. Incepe clasa a -8-a , programa noua avem!Manuale avem?La noi totul incepe cu o schimbarea , dar doar scriptic , atunci când trebuie să o punem in practica s-a dus ! Numai minți luminate in ministerul învățământului! Lucruri inutile , cel putin la matematică.Nu vor fi folosite niciodata in viata!

    1. Oare? Chiar nu trebuie sa stie ce e un procent dau o fractir sau sa le adune sau sa stie niste arii dimensiuni sa compare suprafete . Sau macar s stie de ce in oglinda apare mai mic sau mai mare ca in realitate. Nu stiu daca chiar stiti ce cuprinde programa scolara. Dac va uitati bine este necesar in viata curenta numai ca saritu calul cu probleme sifisticate ptr marile olimpiade ca aveti nevoie de puncte ptr salarii de merit. Faceti minim si mediu la scoala si veti vedea ca e suficient ptr elevi sa ia examenele sau sa se descurce in viata. Invatatii logica nu memorarea de formule

  4. Așa, așa! Mai tăiați din programă! Să ajungem să învățăm să scriem și să citim prin clasa a VI-a, așa… Până atunci, soft, să nu dăm în greu!

    1. Si sa socotim pana la 10. Sa invatam sa citim prin clasa a VI a si in a VIII sa sa stim sa scriem corect. Parintii nu au timp sa isi verifice copii. Sunt ocupati ….. Cred ca daca ii trimit la scoala eu nu mai trebuie sa faca nimic. Nu mai au nici o responsabilitate. Atunci haideti sa stea la scoala toata ziua. Sa mearga acasa numai sa doarma. Iar scoala sa fie pe post de parinti adoptivi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Flavia Zah, vicepreședinta Asociației Școlilor Particulare, despre proiectul legii educației, cu trimitere la Klaus Iohannis: Vine mai mult ca o dorință pe final de mandat de a lăsa o amprentă și de a servi drept armă politică

Poziție critică din partea Asociației Școlilor Particulare la adresa proiectului legilor educației. Flavia Zah, vicepreședintele AȘP, fondatoarea Școlii Internaționale din Baia Mare și profesor al Universității din Versailles, Franța, susține…
Vezi articolul

Material susținut de VIVA

VIDEO Directorii de școli să nu se mai zbată singuri în această încercare de a le cuprinde pe toate, spune Bianca-Virginia Ibadula, managerul Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Constanța, care folosește platforma Viva cu documentele necesare pentru fiecare unitate de învățământ

Avantajele platformei Viva au fost prezentate de 3 directori de unități de învățământ. Bianca-Virginia Ibadula, directorul Colegiului National Mihai Eminescu din Constanța, a spus că cei care conduc școlile ar…
Vezi articolul

Sebastian Țoc, profesor și cercetător, propune „renunțarea la ierarhizarea elevilor la liceu și școala profesională în funcție de examene cu miză mare, fiind preferabil un mix de criterii”, printre alte măsuri care ar duce la școli mai incluzive

Modalitatea de organizare a sistemului de învățământ din România tinde să încurajeze ierarhizarea școlilor și, adesea, segregarea pe criterii economice, etnice sau de rezidență, bazându-se pe ierarhii puternice și pe…
Vezi articolul

„Mulți dintre noi știam despre unele afirmații care pot fi catalogate ca sexiste, rasiste și homofobe ale lui Alfred Bulai”, dar „în rest auzeam doar zvonuri, nu am primit plângeri” – mesajul Facultății de Științe Politice a SNSPA către studenți / Instituția promite o strategie de prevenire a hărțuirii și programe de formare

„Mulți dintre noi știam despre unele afirmații care pot fi catalogate ca sexiste, rasiste și homofobe ale lui Alfred Bulai din cadrul cursurilor. În rest, auzeam doar zvonuri. Nu am…
Vezi articolul