„Reducerea orelor de Limbă și literatură română” ar fi în discuții la nivelul Ministerului Educației, susține președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop / El califică educația antreprenorială drept „năzbâtie” și pledează pentru studiul Limbii latine

344 de vizualizări
Foto: captură Youtube.com/ Academia Română
La Ministerul Educației ar exista discuții despre „reducerea orelor de Limbă și literatură română”, a susținut, într-un discurs rostit cu ocazia Zilei Limbii Române, președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop. Acesta a comentat, totodată, că reducerea ar fi urmărită pentru a face lor unei alte ore, precum educația antreprenorială, ce promovează o competență-cheie la nivel european, dar pe care el o califică drept „năzbâtie”. 
  • „Nu se poate discuta vreodată într-o entitate a ministerului reducerea orelor de Limbă şi literatură română, cum aud că se întâmplă acum, ca să poată introduce câte o materie de o oră pe săptămână, vreo năzbâtie care i-a trecut prin minte cuiva de, să zicem, educaţie antreprenorială, ca şi cum românii ar trebui să devină toţi antreprenori şi să nu muncească nimeni”, a spus el în discursul menționat, susținut în data de 29 august.

Comentariile președintelui Academiei vin în contextul în care planurile-cadru pentru liceu nu au fost puse, încă, în dezbatere publică, după mai multe amânări, luna septembrie fiind vehiculată în acest sens, recent, de ministra Ligia Deca.

Ioan-Aurel Pop a criticat intenția de a introduce ore de educație antreprenorială, interpretând această inițiativă: „ca și cum românii ar trebui să devină toți antreprenori și să nu muncească nimeni”. Și aceasta, în condițiile în care noua Lege a învățământului preuniversitar prevede că planurile-cadru trebuie să include, între alte teme, și tema educației antreprenoriale [Art. 88 (10)], competența antreprenorială fiind una dintre competențele-cheie promovate la nivel european și care trebuie luată în calcul pentru curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal [Art 91 din Legea învățământului preuniversitar].

În același timp, Ioan-Aurel Pop a făcut o pledoarie pentru studiul Limbii latine, pe care a inclus-o alături de limba și literatura română, geografie și istorie ca materii al căror studiu „ne scoate din ignoranță și ne proiectează în comunicare și dialog”.

Ioan-Aurel Pop, în discursul rostit de Ziua Limbii Române:

  • „(…) După ce învățăm să vorbim, avem nevoie de educație întru limbă, de studiul sistematic al limbii și, firește, apoi, al literaturii. Dacă nu învăţăm bine şi suficient la şcoală Limba şi literatura română, rămânem cu un mare handicap în lumea pe care o trăim.
  • Şi spun asta intenţionat, să audă şi Ministerul Educaţiei. Nu se poate discuta vreodată într-o entitate a ministerului reducerea orelor de Limbă şi literatură română, cum aud că se întâmplă acum, ca să poată introduce câte o materie de o oră pe săptămână, vreo năzbâtie care i-a trecut prin minte cuiva de, să zicem, educaţie antreprenorială, ca şi cum românii ar trebui să devină toţi antreprenori şi să nu muncească nimeni. Se discută la nivel de minister aceste probleme.
  • Limba şi literatura română pe teritoriul României, al Republicii Moldova şi în alte părţi trebuie să rămână o disciplină sau disciplina de bază. E drept că generații întregi de români analfabeți, de țărani de la talpa casei au păstrat limba ca pe o comoară de preț, cum zice Alexei Mateevici. Și au transmis-o pe cale orală copiilor, nepoților, strănepoților. Numai că astăzi acest lucru nu mai este de ajuns. Pe vremea lor nu existau atentate la limbă. Pe vremea lor limba se transmitea frumos ca o lacrimă care curge natural.
  • Dar astăzi există atentate la fiecare pas. Educația întru limbă și literatură, însoțită de studiul latinei, al istoriei, al geografiei ne scoate din ignoranță și ne proiectează în comunicare și dialog. Educația ne impune obiceiul lecturii, fără de care limba noastră slăbește, sărăcește, se pervetește (…)”. 

În iulie, ministra Ligia Deca estima că planurile-cadru pentru liceu, care ar fi trebuit lansate în consultare publică încă de la începutul acestui an – 2004 fiind an electoral – urmau să fie puse în dezbatere publică în septembrie, când începe anul școlar 2024-2025, după amânări repetate.

Discursul integral – de la minutul 13 în înregistrarea evenimentului:
Citește și:
BREAKING Planurile-cadru pentru liceu vor fi puse în dezbatere publică abia în septembrie, peste două luni, estimează ministra Ligia Deca. Este a treia amânare în acest an electoral / Data alegerilor parlamentare, discutată pentru septembrie de politicieni

Modulele de educație pentru sănătate, financiară, de mediu, rutieră, juridică sau antreprenorială, devin „teme” obligatorii în planurile-cadru și programa școlară, în noul proiect de lege / Nu se precizează la ce clase vor fi introduse
Ioan Aurel Pop a demisionat din conducerea Consiliului responsabil cu atestarea titlurilor universitare, CNATDCU, Mircea Dumitru devine președinte până la expirarea actualului mandat, în 2024 / Pop, autosuspendat, spunea în 2022 că aceasta este o instituție „anacronică”, dar a păstrat până acum titlul de președinte
Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române: Ne invadează neomarxiștii și anulatorii culturii într-o epocă în care lăsăm copiii, poate, să-și aleagă sexul sau genul. Există forțe care doresc un control asupra evoluției lumii / Se contestă și în Europa că ce e aia matematică, chimie, fizică, istorie, geografie? Punem în loc educație sexuală și pentru igienă, educație financiară, pentru protecția mediului, pentru circulația pe drumuri publice
După Academia Română, și Comitetul Istoricilor Români, condus tot de Ioan Aurel Pop, cere Ministerului Educației două ore de istorie în gimnaziu și trei ore pentru liceeni, indiferent de profil / Pop dă exemplul Ungariei

2 comments
  1. astia-s tampiti; daca s-ar uita in mesajele unui elev ar constata ca trebuie marit numarul orelor de limba romana, nu scazut; sa bage istoria holocaustului si a romilor inapoi in materia istorie si se face loc, sau si mai bine, educatia antreprenoriala s-o bage in cadrul educatiei tehnologice

  2. Atunci sa fie două ore de economie pe săptămână sau una în clasa a X a și una în clasa a XI a.Daca și economia e nazbatie…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii aleg manualele pentru anul școlar 2023-2024, inclusiv dintre cele 11 ale Editurii Booklet / Profesoara Andreea Coroian Goldiș, coordonatoarea manualului de Limba și literatura română, clasa a VI-a: Pentru niciun profesor nu e ușor să aleagă un manual, este vorba de un sprijin pentru tot anul școlar (P)

Anul școlar 2023-2024 începe cu manuale noi! Editura Booklet s-a numărat printre cei 22 de participanți la licitația publică pentru manuale organizată de Ministerul Educației. Toate cele 11 manuale Booklet…
Vezi articolul

Klaus Iohannis, mesaj pentru elevi despre integritate, în timp ce legile educației prevăd amnistierea plagiatorilor: Să nu vă temeți de competiția justă și să nu deveniți niciodată tributari lucrurilor obținute facil – VIDEO

„Să nu deveniți niciodată tributari lucrurilor obținute facil, să protejați valorile democratice, să credeți în știință și în profesioniști, să reacționați în fața abuzurilor și a dezinformării și să nu…
Vezi articolul

Școala în campania electorală. Candidați PSD-PNL din Bacău – întâlniri cu „absolvenții”, înainte de sfârșitul școlii, plus promovare prin vizite la școli  pentru elevi cu dificultăți de învățare

Campania electorală pentru alegerile locale la Bacău a inclus, pentru președintele Consiliului Județean, Valentin Ivancea, în prezent candidat al alianței PSD-PNL pentru postul de primar al Municipiului Bacău, dar și…
Vezi articolul