Cei 45 de studenți de la Drept “care au fraudat mai multe examene” au fost exmatriculați, a decis rectorul de la Universitatea din București. “În calitate de rector al Universității din București, validez propunerea de exmatriculare ca urmare a fraudei constatate” de Consiliul Facultății de Drept, a anunțat astăzi Marian Preda. “Pentru fraudarea examenelor nu există decât o singură sancțiune, și anume exmatricularea”, a precizat rectorul, în cadrul unei declarații de presă.
“Dovezile care stau la baza deciziilor arată, fără niciun dubiu, că studenții în cauză au încălcat în mod evident și în mod repetat, la mai multe examene din sesiune, regulamentele facultății și universității. Avem și mărturii ale studenților care au recunoscut, în cadrul discuțiilor avute cu reprezentanții facultății, că au fraudat examenele”, a declarat rectorul Universității din București, Marian Preda.
- Edupedu.ro a transmis LIVE VIDEO declarația rectorului Marian Preda:
Anunțul făcut de Marian Preda, rectorul Universității din București:
- Intervenția mea de astăzi este în legătură cu situația de la Facultatea de Drept a Universității din București și cu propunerea Consiliului Facultății de exmatriculare a 45 de studenți care au fraudat mai multe examene din sesiunea de iarnă a acestui an universitar.
- Este o situație care a suscitat în ultimele zile atenția întregii opinii publice și cred că este momentul să vin în fața dvs. cu o serie de clarificări în calitatea de rector al Universității din București.
- Am analizat cu mare atenție propunerea de exmatriculare transmisă de Consiliul Facultății de Drept pe care am discutat-o și cu colegii mei prorectori. Am discutat cu conducerea facultății, am citit memoriul studenților în discuție și i-am ascultat pe cei doi dintre ei care ne-au solicitat acest lucru.
- Dovezile care stau la baza deciziilor arată, fără niciun dubiu, că studenții în cauză au încălcat în mod evident și în mod repetat, la mai multe examene din sesiune, regulamentele facultății și universității.
- Avem și mărturii ale studenților care au recunoscut, în cadrul discuțiilor avute cu reprezentanții facultății, că au fraudat examenele. În consecință, Consiliul Facultății de Drept format din cei mai reputați specialiști în drept la nivel național a votat cu o largă majoritate pentru propunerea de exmatriculare.
- În fața acestor evidențe, regulamentele în vigoare ale Facultății de Drept și normele pe care se întemeiază activitatea academică a Universității din București ne conduc la un singur răspuns instituțional legal. Nu aș vrea să trecem ușor peste componenta morală a acestei situații, cu atât mai mult cu cât actualii studenți ai Facultății de Drept sunt cei care vor înfăptui justiția în viitor, iar un stat puternic, un stat de drept are nevoie de juriști corecți, integri și buni profesioniști.
- Prin urmare, în calitate de rector al Universității din București validez propunerea de exmatriculare ca urmare a fraudei constatate cu o largă majoritate de Consiliul Facultății de Drept.
- Menționez că, în luarea deciziei, Consiliul Facultății de Drept a aplicat regulamentul actual care spune clar că pentru fraudarea examenelor nu există decât o singură sancțiune: exmatricularea. Este o situație dificilă pentru noi ca universitate și pentru mine ca rector, dar și ca profesor și părinte, pe care mi-aș fi dorit să o putem evita prin măsuri de prevenție.
- În acest caz am avut de ales între a aplica regulamentele facultății și ale Universității, validând sancțiunea de exmatriculare care unora li se poate părea dură și prin numărul mare de studenți sancționați, și lipsa oricăror sancțiuni pentru practici dovedit frauduloase, o alternativă inacceptabilă la Universitatea din București.
- Mutarea activității academice în mediul virtual vedem, iată, că e un proces dificil, care necesită adaptare continuă, un proces în care avem nevoie de eforturi constante, susținute din partea tuturor profesori și studenți.
- Pandemia se adaugă altor schimbări majore pe care le-au traversat învățământul și societatea în general în ultimele decenii. Unele dintre ele, precum scăderea dramatică a calității educației la toate nivelurile, au generat efecte negative și în învățământul superior, afectat de masificare, de procesul Bologna, de apariția fabricilor de diplome, de subfinanțarea universităților performante, de lipsa de finanțare a cercetării și de multe altele.
- La toate aceste probleme structurale s-a adăugat în ultimul an pandemia. În cadrul Universității din București avem discuții constante despre îmbunătățirea procesului didactic, despre îmbunătățirea relațiilor student-profesor, despre educația centrată pe nevoile studentului și pe cele ale societății.
- Primul pas în rezolvarea oricărei probleme este recunoașterea ei. Trebuie să recunoaștem cu toții că astfel de situații sunt simptome pentru problemele mai profunde ale învățământului universitar, probleme originate atât la noi, profesori și studenți, cat și la mediul social în care funcționăm și pe care avem datoria să-l înțelegem și, pe cât posibil, să-l influențăm în bine. Dar schimbarea trebuie să înceapă cu noi, profesorii.
- Nu putem cere studenților noștri să fie integri, atâta timp cât încă mai avem profesori în universitate asupra cărora mai sunt sesizări cu privire la comportamentul lor sau la lipsa de integritate. În acest sens, voi solicita nu doar colegilor de la Drept, ci și celor din întreaga noastră comunitate academică să reflecteze asupra contextului actual, să propună, să discute și să implementeze măsuri în câteva direcții strategice.
- E nevoie de o mai bună adaptare a procesului de predare-învățare la societatea digitală și la generațiile actuale de studenți, profund diferite de generațiile noastre, ale profesorilor lor.
- Creșterea exigențe în învățământ, și e foarte bine dacă se întâmpla acest lucru, trebuie în mod obligatoriu corelată cu creșterea calității și a performanței profesorilor. Criza pandemică și efectele ei vor trece, pentru ea s-au găsit vaccinuri, criza educației accentuate de pandemie va trebui să-și găsească și ea propriile vaccinuri care să le furnizeze anticorpi.
- Voi demara ample consultări cu studenții de la toate facultățile noastre, astfel încât vocea studenților să poată să ne conducă spre cele mai bune decizii.
- Cred că trebuie să supervizăm mai bine procesul de evaluare a profesorilor de către studenți, pentru a preveni situațiile disfuncționale.
Informații de background
Amintim că Decanul Facultății de Drept i-a înaintat rectorului propunerea de exmatriculare a 45 de studenți din anul I, pentru că “au conlucrat pe grupuri de comunicare Whatsapp, în paralel cu desfășurarea examenelor online supravegheate audio/video de profesorii titulari”, cu scopul de a rezolva “împreună” subiectele de la unele dintre examenele scrise susținute online în luna februarie 2021″, după cum a precizat Universitatea.
Rectorul Universității din București a anunțat astăzi decizia în cazul celor 45 de studenți de la Drept propuși a fi exmatriculați. “Astăzi, 2 martie 2021, Rectorul Universității din București, profesorul Marian Preda, va susține o declarație de presă cu privire la propunerea Facultății de Drept de exmatriculare a 45 de studenți care au conlucrat în vederea fraudării unor examene din sesiunea de iarnă 2021 a anului I”, a anunțat în cursul după-amiezii Universitatea din București, într-un comunicat remis Edupedu.ro.
Comunicatul integral al Universității din București:
“Declarație de presă a Rectorului Universității din București, profesorul Marian Preda, cu privire la propunerea Facultății de Drept de exmatriculare a 45 de studenți care au fraudat examenele din sesiunea de iarnă 2021
Astăzi, 2 martie 2021, Rectorul Universității din București, profesorul Marian Preda, va susține o declarație de presă cu privire la propunerea Facultății de Drept de exmatriculare a 45 de studenți care au conlucrat în vederea fraudării unor examene din sesiunea de iarnă 2021 a anului I.
Declarația va fi susținută online, pe pagina de Facebook a Universității din București (www.facebook.com/unibuc.ro), începând cu ora 14:00.
Amintim că vineri, 26 februarie 2021, ca urmare a sesizărilor formulate de o serie de studenți, sesizări însoțite de dovezi certe, pertinente și concludente cu privire la fraudarea unor examene în sesiunea derulată în luna februarie a.c., Consiliul Facultății de Drept și Decanul Facultății de Drept a Universității din București a înaintat Rectorului UB propunerea de exmatriculare a 45 de studenți din anul I.
Studenții pentru care s-a propus exmatricularea au conlucrat pe grupuri de comunicare Whatsapp, în paralel cu desfășurarea examenelor online supravegheate audio/video de profesorii titulari. Scopul conlucrării a fost identificarea răspunsurilor și rezolvarea împreună a subiectelor de la unele dintre examenele scrise susținute online în luna februarie 2021.”
Edupedu.ro a publicat în exclusivitate săptămâna trecută informația că mai mulți studenți din anul I de la Facultatea de Drept a Universității din București au fost propuși pentru exmatriculare, pe motiv de fraudare a mai multor examene. „Sunt două grupuri alcătuite de studenți din anul I unde rezolvau în comun subiectele, existau schimburi și chiar filmulețe în care unii studenți explicau metode de copiere și cum să își așeze ecranele astfel încât să aibă acces la o sursă de inspirație”, au explicat sursele pentru Edupedu.ro.
Informația a fost confirmată apoi pentru Edupedu.ro de către decanul Facultății de Drept. „Nu am mai avut în istoria facultății și nici a universității o astfel de situație, este o premieră”, a declarat atunci decanul Răzvan Dincă. Acesta a precizat că situația este cu atât mai gravă fiind vorba de oamenii școliți să devină viitorii magistrați, avocați, juriști, profesioniști ai dreptului, deci tocmai cei care ar trebui să practice echitate și corectitudine și să judece conform acestor valori.
Reprezentanții studenților Facultății de Drept au reacționat vineri seară într-un comunicat de presă în care nu au făcut nicio referire la fraudarea examenelor de către cei 45 de colegi propuși oficial spre exmatriculare, au transmis în schimb că „studenții reprezentanți în Consiliul Facultății au agreat, unanim, ideea că forma de evaluare trebuie să urmeze forma de desfășurare a activității didactice – dacă seminarele s-ar desfășura fizic, examenele s-ar desfășura fizic, dacă seminarele s-ar desfășura online, examenele s-ar desfășura online.”
Marian Preda / Foto: Inquam Photos – George Calin