“Primul pas în rezolvarea oricărei probleme este recunoașterea ei”, a spus rectorul Universității din București, profesorul Marian Preda, în discursul prin care a anunțat, marți, decizia de exmatriculare a studenților de la Drept acuzați de fraudarea examenelor. El a arătat că “schimbarea trebuie să înceapă cu noi, profesorii. Nu putem cere Studenților noștri să fie integri atât timp cât încă mai avem profesori în universitate în legătură cu care mai sunt sesizări cu privire la comportamentul lor sau la lipsa de integritate.”
Marian Preda a spus că va cere membrilor comunității academice a Universității să conceapă și să implementeze “măsuri în câteva direcții strategice”:
- adaptarea la societatea digitală
- creșterea calității și performanței profesorilor în paralel cu creșterea exigenței
- adaptarea la nevoile noilor generații
- adaptarea la “revoluția digitală”.
Principalele declarații ale rectorului Marian Preda cu privire la schimbările care “trebuie să înceapă cu noi, profesorii”:
- “Primul pas în rezolvarea oricărei probleme este recunoașterea ei. Trebuie să recunoaștem cu toții că astfel de situații sunt simptome pentru problemele mai profunde ale învățământului universitar, probleme originate atât la noi, profesori și studenți, cât și la mediul social în care funcționăm și pe care avem datoria să îl înțelegem și, pe cât posibil, să îl influențăm în bine.
- Dar schimbarea trebuie să înceapă cu noi, profesorii. Nu putem cere studenților noștri să fie integri atât timp cât încă mai avem profesori în universitate în legătură cu care mai sunt sesizări cu privire la comportamentul lor sau la lipsa de integritate.
- În acest sens, voi solicita nu doar colegilor de la drept, ci și celor din întreaga noastră comunitate academică, să reflecteze asupra contextului actual, să propună, să discute și să implementeze măsuri în câteva direcții strategice.”
- “E nevoie de o mai bună adaptare a procesului de predare-învățare la societatea digitală și la generațiile actuale de studenți, profund diferite de generațiile noastre, ale profesorilor lor. Creșterea exigenței în învățământ – și e foarte bine dacă se întâmplă acest lucru – trebuie în mod obligatoriu corelată cu o creștere a calității și a performanței profesorilor. Criza pandemică și efectele ei vor trece, pentru ea s-au găsit vaccinuri. Criza educației, accentuată de pandemie, va trebui să-și găsească și ea propriile vaccinuri care să ne furnizeze anticorpi. Educația trebuie să răspundă revoluției digitale și dinamicii socio-economice asociate acesteia, nevoilor noilor generații de studenți cu propriile trăsături, capabilități și aspirații.”