Rectorul Daniel David: Universitatea Babeș-Bolyai este “de acord cu renunțarea” la titlul de doctor, dar “cu anumite condiții” – să fie recunoscută problema de integritate academică și să existe implicații administrative / Comisia care preia parțial atribuțiile CNATDCU “este prea dependentă de universități”

1.429 de vizualizări
Daniel David / Foto: UBB
Daniel David / Foto: UBB
Noua Comisie care va prelua o parte dintre atribuțiile CNATDCU, potrivit proiectelor noilor legi ale educației, “este prea dependentă de universități și nu are nicio funcție puternică de control a universităților”, fapt pentru care “trebuie să îi dai o autonomie față de universități, forță de control și de sancționare”, afirmă Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, într-un interviu acordat Europa Liberă. El spune, cu aceeași ocazie, că UBB este “de acord cu renunțarea” la titlul de doctor, de către deținătorii acestor titluri, “dar numai cu anumite condiții”.
  • Prin declarațiile oferite de rectorul Daniel David în interviul Europa Liberă, Babeș-Bolyai devine prima universitate care abordează direct tema plagiatelor, a CNATDCU și a doctoratelor, în cadrul dezbaterilor desfășurate după anunțarea noilor legi ale educației. Pe de altă parte, reprezentantul UBB a refuzat să răspundă la întrebările ce vizau cazul anume al premierului Nicolae Ciucă, acuzat de plagiat.

Reprezentantul UBB spune că “am formulat aproximativ 38 de pagini de comentarii legate de lege”, pe lângă poziția transmisă de Consorțiul Universitaria, ce a vizat chestiuni de finanțare și de reprezentare națională.

Rectorul clujean a enumerat în interviul citat o parte dintre punctele de vedere pe tema pachetului legislativ. Între altele:

  • “CNATDCU trebuie să fie format din specialiști care să aibă o oarecare independență de universități, adică nu numiți cu acordul universităților.”
  • “Ideea este ca eu ca ministru să nu mă duc să întreb UBB-ul: ‘pe care mi-l dai în Comisie?’ Ci să fac o Comisie de experți națională și internațională care selectează oamenii buni din universitățile românești, dar fără să le întreb pe acestea.”
  • “Indiferent de cum se va chema, și noua Comisie este prea dependentă de universități și nu are nicio funcție puternică de control a universităților. Trebuie să îi dai o autonomie față de universități, forță de control și de sancționare dacă nu se respectă regulamentele stabilite de CNATDCU, sau de noul format al Consiliului.”
  • “Ne-am referit apoi la renunțarea la titlul de doctor. Am spus că suntem de acord cu renunțarea, dar numai cu anumite condiții: renunți la titlu în condițiile în care recunoști că a fost o problemă de integritate academică, iar instituția pe care ai sesizat-o urmărește procesul după aceea, fiindcă sunt implicații legale, administrative… Mă refer în primul rând la universitate. Ideea este că nu poți renunța tu la titlu doar că vrei să renunți. Renunțarea la titlu se face recunoscând că renunți din cauza unei probleme academice și trebuie să se angajeze proceduri administrative care să vadă ce consecințe sunt. Sau a doua variantă: poți să renunți, dacă o Comisie de Etică a găsit probleme de integritate academică și ca să nu mai ajungi în instanță, să simplifici toată procedura, renunți tu la titlul respectiv, iarăși, cu consecințele stabilite de Comisia de Etică.”

Citește interviul integral pe site-ul Europa Liberă.


1 comment
  1. Intrebarea cea mai importanta la momentul actual este: cand se va incepe analiza lucrarilor de licenta sustinute in ultimii 32 ani? Acolo sunt cele mai grosolane plagiate, cu lucrari cumparate, etc!

    Lucrarile de licenta sunt mult mai usor de analizat, deoarece sunt mult mai scurte decat o lucrare de doctorat.

    Si ce se va intampla, din punct de vedere administrativ, cu cei care s-au folosit de diploma de licenta (obtinuta in urma plagierii) la angajare?

    Plagiatele din lucrarile de doctorat sunt epsilon comparativ cu cele de la licenta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Educație media pentru liceeni: ce își propune acest proiect

BREAKING Ordinul de ministru care introduce testarea standardizată pilot începând cu acest final de an școlar la toate clasele, mai puțin a VIII-a și a XII-a, la limba română și matematică, a fost trimis pentru consultare partenerilor de dialog social – DRAFT

Un document prin care se introduce din acest final de an școlar 2021-2022, evaluarea standardizată pentru clasele I-VII, și IX-XII-a, a fost trimis către partenerii de dialog social: părinți, elevi,…
Vezi articolul

Ipoteze privind declinul Imperiului Roman, contestate de câteva dovezi arheologice dintr-un oraș italian care ar fi început să regreseze cu 300 de ani mai târziu decât s-a crezut inițial – studiu al Universității Cambridge

Arheologii au dezgropat rămăşiţele unui teatru acoperit, ale unei pieţe şi ale unui port fluvial în situl unui oraş roman situat în centrul Italiei, descoperiri care contestă ipotezele privind declinul…
Vezi articolul

Ministrul Muncii, Marius Budăi, luat prin surprindere de propunerea sindicatelor din Educație, anunțată de 4 zile, ca salariul profesorului debutant să fie 3.000 de lei net: Este o propunere nouă, trebuie s-o calculăm, să o prezentăm președinților de coaliție

La întâlnirea de luni de la sediul ministerului Muncii, sindicatele din Educație au propus din nou, ca salariul pentru un profesor debutant să pornească de la 3000 de lei. Ministrul…
Vezi articolul

Universitatea de Vest din Timișoara se delimitează ferm, explicit și de îndată de astfel de comportamente – reacția UVT după arestarea profesorului Doru Marcel Bălțățeanu, acuzat de coruperea sexuală a unei fete de 13 ani în timpul meditațiilor

Universitatea de Vest din Timișoara se delimitează ferm, explicit și de îndată de astfel de comportamente, susține într-un comunicat instituția de învățământ superior. Aceasta este reacția UVT după arestarea pentru…
Vezi articolul

Proiectul câștigător în apelul pentru dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, de 78 milioane de euro, anunțat de ministerul Educației / Pilotarea platformei se va face în 42 de școli din toată țara și vor fi instruiți 4.700 de profesori – surse

Proiectul câștigător în apelul pentru dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, de 78 milioane de euro, a fost anunțat de ministerul Educației. Este vorba de…
Vezi articolul