Reconsiderarea numărului de discipline la liceu, Istoria comunismului și Istoria evreilor-Holocaustul să fie unități de învățare, Religia să fie o oră la două săptămâni și modificarea legii educației – propunerile profesorilor Merito pentru planurile-cadru de liceu 2025

Foto: Proiectul Merito

Comunitatea de profesori Merito propune modificări semnificative asupra planurilor-cadru pentru liceu, printre care reducerea numărului de discipline, integrarea Istoriei comunismului și a Holocaustului ca unități de învățare în disciplina Istorie și modificarea statutului orelor de Religie, conform unui document cu propunerile pentru proiectele de planuri-cadru de liceu remis miercuri.

În document, care poate fi descărcat integral mai jos din articol, profesorii subliniază că în actuala formă a planurilor-cadru de liceu elevii din România studiază un număr mult prea mare de discipline, comparativ cu sistemele educaționale din alte țări europene, ceea ce fragmentează învățarea și împiedică aprofundarea reală a cunoștințelor. De aceea, ei propun reorganizarea materiei, astfel încât să existe o concentrare mai mare pe disciplinele fundamentale.

În ceea ce privește Istoria comunismului și Istoria Holocaustului, comunitatea Merito consideră că acestea nu ar trebui să fie discipline separate, ci unități de învățare integrate în cadrul materiei de Istorie. Profesorii argumentează că această abordare ar oferi un context mai amplu și coerent asupra evenimentelor istorice, evitând separarea artificială a unor episoade din trecutul României și al Europei.

O altă schimbare majoră propusă vizează disciplina Religie. Profesorii Merito sugerează reducerea frecvenței acestei materii la o oră la două săptămâni și subliniază necesitatea unei abordări mai echilibrate în planurile-cadru. Ei menționează că religia este singura disciplină cu regim special, unde prezența este facultativă, ceea ce creează dificultăți organizatorice în școli.

Profesorii din comunitate atrag atenția și asupra discrepanțelor dintre alocarea orelor pentru diferite materii și cerințele examenului național. De exemplu, elevii de la profilurile umaniste susțin bacalaureatul la Limba și literatura română având 5 ore pe săptămână, în timp ce elevii de la profilurile reale au doar 2-3 ore, dar vor susține aceeași probă la examenul de BAC prevăzut de legea educației 198/2023, ceea ce poate crea inechitate în evaluare.

Merito subliniază că un număr mare de opționale necesită resurse umane bine pregătite, iar în prezent există un deficit major de profesori în multe discipline. În plus, „există soluții pentru colaborare între licee sau platforme online de opționale, astfel încât toți elevii să beneficieze de diversitatea curriculară?”. Se ridică problema modului în care vor fi acoperite aceste posturi și dacă profesorii vor primi stimulente financiare pentru a elabora și susține noile discipline.

Profesorii din comunitatea Merito mai propun ca orele din Curriculum la Decizia Școlii (CDEOȘ) să fie o extindere a curriculumului de specialitate și să permită elevilor să-și personalizeze mai clar traseul educațional. De asemenea, subliniază necesitatea unui sistem național de monitorizare anuală a impactului curriculumului, pentru a asigura o evaluare continuă a eficienței reformei educaționale.

Din propunerile Merito pentru fiecare specializare liceală în parte, în sinteză:
FOTO DOCUMENT DESCARCĂ Poziția comunității Merito referitoare la planurile-cadru de liceu 2025:
Exit mobile version