Recompense și stimulente pentru profesorii implicați, instruire cu experți din nordul Europei, formare pilotată prin masterul didactic introdus în 2020 – ce se așteaptă de la cadrele didactice și ce li propune acestora în raportul prezidențial privind educația de mediu

4.195 de vizualizări
Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com
Activitățile legate de combaterea schimbărilor climatice și protecția mediului ar putea fi introduse în metodologia după care profesorii primesc stimulente salariale și participă la mobilități, potrivit raportului privind educația de mediu, lansat în dezbatere publică, marți, de președinție. Cadrele didactice, afirmă documentul, ar urma să fie instruite în programe de formare inițială și continuă pentru a preda chestiuni de mediu, instruire pentru care se poate apela fie la specialiști locali, precum cei din universități, cât și la experți străini, “în special din țările nordice”.

Ce așteptări sunt creionate pentru profesori și predarea problemelor de mediu la clasă? “Ne dorim ca, în viitor, cadrele didactice să adopte un nou tip de pedagogie care include între valorile sale fundamentale responsabilitatea față de mediul înconjurător. În acest sens, cadrele didactice adoptă la clasă perspective interdisciplinare și transdisciplinare asupra problemelor de mediu și schimbări climatice și a manifestărilor lor locale, alături de cele pe disciplină”, spune documentul.

Acesta notează că resursa umană pentru predarea problemelor de mediu există, dar o problemă semnificativă este lipsa de pregătire a acesteia. Pentru instruirea ei, raportul oferă mai multe opțiuni, vorbind inclusiv despre includerea unui modul pilot în programele de master didactic introduse în 2020, dar care în 2021 au rămas deja fără sprijin din partea Ministerului Educației.

Resursele umane pe care raportul le ia în calcul pentru educația privind schimbările climatice și mediul sunt definite generic:

  • “toți profesorii din învățământul preuniversitar, directorii de școli și licee, membri ai ONG-urilor interesate de schimbările climatice și natură, reprezentanți ai mediului de afaceri cu responsabilitate socială, experți în domeniul protecției mediului și schimbărilor climatice”.

Nu există o problemă legată de numărul oamenilor, ci unele legate de pregătirea și motivare, în timp ce oferta furnizorilor de formare e limitată:

  • “Educația privind schimbările climatice și mediul, introdusă sistematic în programele elevilor, necesită resurse umane formate în aceste tematici care, prin natura lor, presupun o componentă de actualizare continuă a informațiilor și o abordare transdisciplinară și interdisciplinară. Dincolo de faptul că nu există o aplecare către schimbări climatice și mediu în sistemul actual de formare inițială a profesorilor, acesta din urmă este caracterizat și de o insuficiență a abordărilor interdisciplinare”.

După ce vorbește, tot în termeni generici, despre formarea unei “culturi a sustenabilității în școli”, raportul listează o serie de propuneri de măsuri care să răspundă problemelor legate de formarea cadrelor didactice pe temele menționate și de stimularea lor. Documentul menționează repetat nevoia de formare pentru o educație transdisciplinară, în care oamenii de știință și profesorii “ies din zona ultra-specializată a domeniului lor”.

Textul face referire la tema recompensei și stimulării financiare a profesorilor care se implică atât în predarea problemelor privind mediul și schimbările climatice, pe baza formării primite, cât și în creșterea sustenabilității școlilor.

Măsurile, încadrate în 3 obiective macro:

Obiectivul 1 – Promovarea unei culturi a sustenabilității la nivelul unităților de învățământ

Măsuri:

  • Oferirea de programe de formare, motivare și responsabilizare a managementului și personalului administrativ din școli în vederea adoptării unei culturi a sustenabilității (…);
  • Introducerea obligativității de a dezvolta un plan de mentenanţă sustenabilă a şcolii, care să fie integrat în planul de management al școlii (…)
  • Introducerea necesității desemnării, la nivelul fiecărei școli, a unui responsabil cu planul de mentenanţă sustenabilă a şcolii, care să susțină, pe termen lung, acest plan;
  • Recunoaşterea rezultatelor obţinute de cei care contribuie la creșterea gradului de sustenabilitate al școlii prin oferirea de stimulente, recompense, precum și organizarea de evenimente de sărbătorire.

Obiectivul 2 – Formarea profesională a cadrelor didactice

Măsuri:

  • Includerea competențelor specifice educației privind schimbările climatice și mediul în profilul de competențe pentru profesori, în general;
  • Includerea în oferta curriculară a programelor de formare inițială pentru cariera didactică a temelor de mediu și schimbări climatice, a pedagogiei responsabile față de mediu și a competenței de a realiza un act didactic în natură. Aceasta ar putea lua forma unui modul de curs pilotat, la început, în cadrul programelor de masterat didactic care s-au deschis în 2020 în câteva universități din țară și care oferă o pregătire aprofundată pentru cariera didactică;
  • Elaborarea și includerea în oferta de activități de formare continuă și dezvoltare profesională a profesorilor a unor cursuri/programe de formare pe teme de schimbări climatice, mediu și sustenabilitate, precum și pentru facilitarea experiențelor în natură și pregătirea pentru un act didactic în natură;
  • Pregătirea prealabilă a cadrelor didactice pentru facilitarea experiențelor și un act didactic în natură/ în aer liber ar include informații despre ce înseamnă să ieși cu copiii în natură (…);
  • Crearea unei rețele de formatori/mentori în fiecare județ, cu participarea unor experți din afara țării (în special din țările nordice). Nodurile acesteia ar putea fi centrele universitare și institutele naționale de cercetare relevante. Formatorii pot fi cercetători științifici, cadre didactice universitare, studenți în ciclul de master sau doctorat sau experți din sectorul ONG;
  • Includerea schimbărilor climatice și a mediului în setul de priorități tematice pentru programele de formare acreditate la nivel național;
  • Recunoașterea și validarea contextelor alternative de dezvoltare profesională în domeniul schimbărilor climatice și mediului prin acordarea de credite profesionale transferabile (CPT) și utilizarea lor în evaluările periodice ale profesorilor.
Măsuri centrale pentru profesori menționate în Raportul președinției privind educația de mediu

Obiectivul 3 – Motivarea inspectorilor, directorilor de școală și a cadrelor didactice

Măsuri:

  • Recompensarea în cadrul sistemelor de evaluare a inspectorilor, directorilor și a cadrelor didactice pentru implicarea în educația privind schimbările climatice și mediul;
  • Includerea activităților legate de combaterea schimbărilor climatice și protecția mediului în metodologia de acordare a unor stimulente salariale și a unor bonusuri sub formă de participare la mobilități externe/interne (…).
Documentul complet (capitolul dedicat formării și recompensării resurselor umane – la pagina 81):

Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mandatele rectorilor să rămână de 4 ani și să fie luate în considerare și cele de până acum în calculul limitei maxime de două mandate – cererile Alianței organizațiilor studențești pentru proiectul Legii Învățământului Superior

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România anunță că “se opune inițiativei prelungirii mandatelor rectorilor și membrilor senatelor universităților de la 4 la 5 ani”, așa cum este propus în…
Vezi articolul

Elevii care dau admitere la clasa a V-a pentru clasele cu predare într-o limbă străină intensiv/bilingv nu pot aplica la mai multe școli, ca până acum, după ce Ministerul a decis că subiectele sunt unice și se dau în aceeași zi / Mâine, 9 iunie, este examenul pentru clasele de limba engleză

Un ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial în luna aprilie, stabilește că “testul de competențe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a la clasele cu predare într-o limbă străină…
Vezi articolul