Elevii de clasa a VIII-a ar trebui să-și dezvolte capacitatea de a înțelege o cerințele prin activități de literație sau să rezolve rebusuri matematice “pentru a facilita fixarea definițiilor”, recomandă specialiștii în raportul publicat de ISMB după simularea Evaluării Naționale. De asemenea se recomandă și simulări la nivel de școală “cu utilizarea unor subiecte de tip examen”. Potrivit documentului, 35% dintre elevii bucureșteni nu au luat nota 5 la matematică, iar elevii din sectorul 1 au avut cel mai ridicat procent al notelor peste 5.
- Activitate de gramatică, de 5 minute, la începutul fiecărei ore de Limba română, exerciții de redactare a unui text și ateliere de lucru pentru profesorii evaluatori, printre măsurile propuse de ISMB după rezultatele de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024
Elevii de clasa a VIII-a care se pregătesc de Evaluarea Națională ar trebui să facă la clasă, chiar și la ora de matematică, activități de literație “pentru a dezvolta capacitatea de a înțelege un text, de a crea conexiuni și pentru înțelegerea sarcinilor de lucru”. Este una dintre recomandările specialiștilor prezentate în raportul ISMB, după rezultatele simulării. Rezultatele simulării în școlile din București, arată că procentul celor care au luat peste 5 la matematică este puțin peste media pe țară din acest an, adică 64%. ( n. red media pe țară este 57% și a fost cel mai mic procent de elevi care nu au luat nota 5 la această disciplină).
O altă recomandare pentru profesorii de matematică este “gruparea elevilor în grupe de același nivel pentru ore remediale și rezolvarea unor probleme practice”.
La nivel de școală ISMB recomandă organizarea de simulări, la nivel de unitate de învățământ sau la nivelul municipiului București, cu utilizarea unor subiecte de tip examen.
Recomandările ISMB
- rezolvarea de subiecte de tip grilă, fără a le da elevilor variantele de răspuns;
- rezolvarea de rebusuri matematice, pentru a facilita fixarea definițiilor;
- derularea de activități de literație, pentru dezvoltarea capacității elevilor de a înțelege
un text, de a crea conexiuni și pentru înțelegerea sarcinilor de lucru; - alegerea unității de măsură pentru estimarea lungimilor/distanțelor, ariilor și volumelor
în diferite situații practice; - rezolvarea unor probleme practice de determinare a unor lungimi sau distanțe folosind
raza cercului (de exemplu, calcularea numărului de rotații complete ale roții unui
automobil folosind distanța parcursă); - folosirea materialelor RED existente;
- activitățile de învățare remedială să fie organizate pe grupe, în funcție de nivelul de
pregătire al elevilor; - elevii cu CES să folosească efectiv materialele compensatorii în cadrul activităților
curente la clasă; - organizarea unor ateliere de lucru pentru profesorii evaluatori, în vederea uniformizării
evaluării; - organizarea de lectorate cu elevii claselor a VIII-a la care să participe profesorii de
matematică, diriginții, consilierii școlari, la care să fie abordată problematică
gestionării timpului de lucru și a emoțiilor; - organizarea de simulări, la nivel de unitate de învățământ sau la nivelul municipiului
București, cu utilizarea unor subiecte de tip examen
În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica “greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.
Rezultatele la matematică în București
Peste 60% dintre elevii bucureșteni au obținut note peste 5 la proba de matematică, la simularea Evaluării Naționale.
De altfel, la nivel național anul acesta a fost înregistrat un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani – puțin peste jumătate nu au luat nota 5.
Clasamentul pe sectoare arată că elevii școlilor din sectorul 1 au obținut cele mai multe note peste 5 la proba de matematică. La polul opus, cele mai slabe rezultate s-au înregistrat la școlile din sectorul 5.
De precizat că la Evaluarea Națională nu există promovabilitate, fiind o evaluare a competențelor absolvenților a 9 ani de școală. Evaluarea Națională nu este condiția de intrare la liceu, elevii putând ajunge la liceu și fără acest examen, dar EN stabilește o ierarhie pentru repartizarea computerizată a elevilor la liceu, pe baza opțiunilor acestora.
Analiza pe itemi și grad de reușită
Elevii de clasa a VIII-a au primit 18 exerciții și probleme la simularea probei de Matematică de la Evaluarea Națională 2024. La primul subiect au fost 5 itemi de tip grilă și unul de precizat dacă o afirmație este adevărată sau falsă. Vezi aici subiectele la matematică
La subiectul I, despre care statistica Ministerului Educației la nivel național arată că 1 din 5 elevi nu au știut să îl rezolve, în București, 91% dintre elevi au obținut punctaj maxim. Este vorba despre exercițiul de clasa a II-a cu ordinea operațiilor.
- Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Andrei Șaguna” din Brașov a remarcat faptul că este îngrijorător că aproape 20% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au știut să rezolve un exercițiu de clasa a II-a.
La subiectul II, itemul 3, doar 40% dintre elevii bucureșteni au știut să rezolve problema de geometrie. Profesorul de matematică Cătălin Ciupală spunea că “nivelul de dificultate al acestui item a fost ridicat” și crede că mulți elevi au ghicit răspunsul.
La subiectul III, procentele elevilor care au știut să rezolve problemele a fost mai redus.
Informații de context
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, pentru Euronews România, că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție. Potrivit Ligiei Deca, planul de intervenție va fi monitorizat prin procesul de inspecţie.
Nota 5, folosită până anul trecut ca prag orientativ pentru cele mai slabe rezultate în raportarea inspectoratelor școlare către Ministerul Educației după rezultatele simulării Evaluării Naționale, a devenit în acest an nota 7. Asta reiese din mai multe documente oficiale.
Anul acesta la simularea – Evaluarea Națională 2024 s-a înregistrat un record negativ: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică.
“Rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați. Este o tragedie națională iar în 10 ani va fi un dezastru”, remarca recent profesorul Cătălin Ciupală.
În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica “greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.
În Iași, patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ a spus pentru Edupedu.ro: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date.
În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro.
„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa.
Profesorul Cătălin Ciupală a mai remarcat faptul că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.
ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate”.