Realitatea lor. Liderii țării au “pilotat” prima zi de școală: educația – prezentată prin proiecții de viitor, în școli de excepție. Totul – sub umbrela României educate, care nu e gata / La guvern, câțiva copii au manifestat pentru lucrurile de bază care lipsesc din școli

2.570 de vizualizări
Foto: George Călin – Inquam Photos / presidency.ro
Președintele Klaus Iohannis, premierul Florin Cîțu și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, au profitat luni de decizia luată în august, ca, în pofida înrăutățirii situației epidemiologice, școlile să poată organiza festivități de început de an școlar. Dacă lipsa acestor evenimente, pe motiv de Covid-19, a fost o problemă în ajunul alegerilor de acum un an, astăzi ei au recuperat cu băi de mulțime în mai multe unități de învățământ nu de elită, ci de excepție: unele care vor desfășura programe-pilot, unele cu rezultate ieșite din comun sau care au furnizat un erou olimpic. În careurile-gazdă, clase întregi au fost adunate să asculte alocuțiunile oficiale, despre lucruri care vor fi, dar nu sunt încă, sau dacă sunt, ele reprezintă o excepție. Totul, sub umbrela României Educate, care iarăși va fi, dar nu e încă. Între timp, în fața guvernului o mână de elevi au organizat un protest în care au cerut socoteală echipei Cîțu pentru “eșecurile educației” și au solicitat lucruri de bază care ar fi trebuit să fie, dar nu sunt, decât tot prin excepție: masă caldă, servicii de consiliere, ore remediale.

Președintele Klaus Iohannis s-a dus la un liceu din provincie, cu o rată a abandonului școlar 0%, cu un laborator de robotică în dezvoltare și cu aproape toți profesorii trecuți prin module avansate de competențe digitale. În țară, abandonul școlar era o problemă acută care persistă cu mult dinaintea pandemiei care a determinat închiderea școlilor perioade lungi de timp și în pofida eforturilor de combatere a părăsirii timpurii a școlii.

În acel liceu, șeful statului a vorbit despre “competiția pe bază de meritocrație” – trimitere la concursul pentru posturile de directori. Concurs care ar fi trebuit să înceapă deja, conform planificărilor inițiale, iar a cărui amânare a permis președintelui, printr-o serie de artificii legislative (retrimiterea unei legi în Parlament), să se asigure că școlile încep cursurile sub influența politică a PNL, prin intermediul unor directori interimari aleși de inspectori numiți politic.

Șeful statului a vorbit de propriul proiect de reformă a educației, România Educată. Dar, lăsând deoparte criticile primite în ultimele luni la adresa inițiativei prezidențiale, veche de câțiva ani, el a omis să spună că Legea pentru punerea în practică a acestuia, asumată prim memorandum, ca proiect, pentru 1 octombrie, a fost amânată până la anul, pentru că, după anii de consultări de până acum, vor mai fi alte consultări până în 31 mai 2022.

Obiectivul România Educată a fost reluat și de premierul Florin Cîțu, în discursul de la Colegiul Lazăr din București, ales nu atât pentru că e o școală de elită, ci pentru că este centrul unui program-pilot. Adică un loc în care se testează lucruri, o reformă care ar fi trebuit să se petreacă de ani de zile, dar care încă așteaptă să fie testată. Cîțu a vorbit despre un “program pilot care înseamnă model curricular de secol 21, un program pilot bazat pe coordonatele definite de România Educată”, uitând la rândul său să spună că, după ani, România Educată nu există decât ca bază de discuții și consultări.

Premierul “rocker” a dansat pe melodia “Ca la 20 de ani”, amintind se recentul scandal cu arestarea sa din SUA, când avea 28 de ani. Dar a prezentat ținuta de după 20 de ani, păstrând ritmul cu mișcări sacadate, sumare, cât îi permiteau sacoul și cravata. Și și-a bazat angajamentele față de reforma educației, pe lângă viitoarea Românie Educată, pe o altă resursă de viitor, care nu are încă ultimele semnături, dar e promisă, la sacou și cravată, permanent din iarnă încoace: Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Ministrul Sorin Cîmpeanu a fost alături de președinte și de premier deopotrivă, iar alături de acesta din urmă chiar a schițat, la rândul său, câțiva pași stânga-dreapta, pe ritmurile trupei Voltaj.

Alături de președinte, el a expus niște date și a vorbit de încredere. Alături de premier, a vorbit despre convingerile sale. La Valea Doftanei, a spus, referitor la vaccinarea a 10.000 de elevi în ultimele 10 zile: “Asta îmi dă încredere că părinții vor înțelege (…) că vaccinarea este unicul gest care poate pune capăt crizei sanitare”. Nu a făcut nicio trimitere la faptul că numărul vaccinărilor în sistemul de educație a crescut strict simbolic în pofida apelurilor sale repetate, de pe parcursul ultimei luni, ca lumea să se vaccineze.

A avut ocazia să facă asta la Colegiul Lazăr, școală la care a remarcat faptul că aproape toți profesorii s-au vaccinat, le-a mulțumit și a spus că e mulțumit și de elevii care s-au vaccinat.

Alături de premier, ministrul și-a exprimat convingerea că programul-pilot al liceului Lazăr va da rezultate bune și că “veți face tot posibilul ca școala, și acum sunteți încă și mai interesați decât erați înainte, să se poată derula cu prezență fizică”. El a reluat, astfel, tema exprimată tot azi, pe pagina de Facebook a Ministerului Educației, care mută integral responsabilitatea privind menținerea școlilor deschise, de la autorități către părinți, elevi, profesori: “Dragi elevi, învățători, profesori, părinți și bunici, (…) Vă îndemn să luați toate măsurile necesare, astfel încât pandemia să nu ne aducă din nou în situația de a trece la cursuri online!”.

Astăzi, ministrul nu a amintit de alte convingeri ale sale, precum cele din primăvară, că școala nu se va închide (s-a închis o lună, în aprilie) sau că vor exista testări de Covid-19 în școli (au fost ca și inexistente).

Nu în ultimul rând, ministrul a fost, în cursul după-amiezii, la două deschideri de cursuri alături de David Popovici, elevul participant la Jocurile Olimpice de la Tokyo, în condițiile în care singura inițiativă legată de sport a ministerului, în ultimul an, a fost premierea lui Popovici după JO și implicarea într-o acțiune de curățare a parcului Cireșarii, la presiunea Primăriei Sector 1, în contextul unor fricțiuni politice între ministrul Cîmpeanu și primarul Clotilde Armand. Între timp, în cazul sportului pentru copii, discuția se poartă în termeni de vise și șansă.

Șirul de oficialități care s-au auzit vorbind în prima zi de școală a fost Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, care a vorbit despre “cuvântul de ordine” din sistemul de educație, anume “cât mai mult învățământ față în față”, insistând pe intenția de a ține școlile deschise cât mai mult. În condițiile în care pe 13 septembrie 7.000 de elevi au început școala online, iar estimările spun că pragul de trecere în online se apropie vertiginos în metropole, inclusiv București.

  • Contrastul zilei a fost oferit de un grup mic de elevi, cam cât o clasă dintr-o școală mai mare, reprezentând asociații ale elevilor din mai multe județe, care s-au strâns luni în Piața Victoriei pentru a protesta față de prestația guvernului în educație și pentru a cere lucruri precum masă caldă în școli, ore remediale, consiliere școlară, burse. Lucruri de bază, dar care există ca excepție, nu ca regulă în sistemul educațional românesc, descris azi de autorități prin intermediul unor proiecții de viitor și prin prezențe unice în materie de pilotare, management, sport. Dacă la liceul vizitat de Florin Cîțu Voltaj tuna din difuzoare pentru mulțimea de elevi, profesori și oficialități, în fața Guvernului vocile puținilor elevi prezenți plus o portavoce se luptau cu claxoanele și hărmălaia străzii.

Foto: George Călin – Inquam Photos / presidency.ro


5 comments
  1. Am o intrebare: De ce in judetul Olt sunt scoli care organizeaza invatamant online pentru anumite cicluri sau clase, dar aceste scoli nu apar in comunicatele oficiale referitoare la scoala online?

  2. Le mai lipsea o bară la care să danseze. Câtă penibilitate, să vă fie rușine că vă bateți joc de atâtea generații de elevi.

  3. Penibil.
    Cum ar veni, ,,gardul” e dărâmat și putred, dar…
    câteva uluci sunt vopsite totuși. Unele în roz.

    Aceste școli pilot nu vor aduce nicio schimbare.
    ,, România educată” e doar un slogan pe care politicul încearcă sa îl lipească de fruntea președintelui ca sa rămână in ,, istorie” cu un ,,proiect” de anvergură.
    Idei fixe si puține.

  4. Mi a placut foarte mult parul roz in aceasta poveste.Daca atitudinea directorului din acest liceu este sinonima cu implementarea programului pilot inseamna ca suntem pe jumatate o Romanie educata.

    1. Suntem fraieri ca ii primim sa isi faca campanie in scoli, dar atat timp cat directorii sunt numiti politic nu ai ce sa faci. Trebuie sa le spunem pas cum ne spun si ei pas noua.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Op Ed / Profesoara Oana Serban, lector la Facultatea de Filosofie a Universității din București, despre cazul Hasdeu: Nu e doar o problemă a sistemului faptul că ajunge într-o poziție privilegiată, ca profesor, un individ care nu leagă două fraze coerent. E și o problemă a inspectoratelor care funcționează ca un fel de poliție a școlii – inspectează ore, oameni, avantaje – dar nu evaluează mai nimic / Ministerul trebuie să facă ceva

Faptul că la Colegiul B.P. Hasdeu o profesoară de limba română, complet agramată, rămâne la catedră prin pasivitatea inspectoratului, în ciuda scrisorilor deschise ale elevilor, părinților și profesorilor, nu e…
Vezi articolul
Principalii indicatori pentru Educația din România

În jumătate dintre localitățile fără niciun caz de Covid-19 raportat, elevii nu pot merge la clasă pentru că școlile au sub 60% dintre angajați vaccinați / În 3 comune, semnalul de telefonie necesar școlii online e slab sau inexistent

Un număr de 46 de localități din România au fost identificate de Edupedu.ro ca având zero cazuri de Covid-19 raportate (rată de infectare 0,00 la mie), conform datelor agregate de…
Vezi articolul