Reacții ale copiilor în condiții de stres, pe grupe de vârstă și sfaturi pentru părinți, prezentate pe noul site oficial cemafac.ro. Conținut avizat de Departamentul pentru Situații de Urgență

4.693 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Supărare, frustrare, irascibilitate, furie sau nevoia de a sta mai mult timp în brațele părinților – sunt doar cîteva dintre stările prin care copiii pot trece în situații de stres sau de urgență, potrivit unui nou portal lansat de autorități, cemafac.ro. Conținutul site-ului lansat prin parteneriat cu organizația Code4Romania este „avizat de Departamentul pentru Situații de Urgență”. Portalul conține și sfaturi pentru părinți, ca să înțeleagă mai bine ce se întâmplă cu copiii lor.

Redăm conținutul articolelor „Reacții obișnuite pentru copii și adolescenți” și „Stafuri pentru părinți”:

”Reacțiile obișnuite, ca urmare a situațiilor de stres, se vor diminua cu timpul, în cazul majorității copiilor. Copiii care au fost direct expuși la dezastre pot trece, din nou, prin stări de supărare; pot reveni comportamente legate de eveniment, dacă aceștia văd sau aud lucruri care să le reamintească de ceea ce s-a întâmplat. Dacă cei mici continuă să fie foarte afectați sau dacă reacțiile lor periclitează activitatea școlară ori relațiile cu ceilalți, părinții sunt sfătuiți să se adreseze unui specialist sau să discute cu cineva care are competențe în gestionarea nevoilor emoționale ale copiilor. Învață mai multe despre reacțiile obișnuite în condiții de stres:

Pentru bebeluși și copii de până la 2 ani

Bebelușii pot deveni mai irascibili. S-ar putea să plângă mai des ca în mod obișnuit sau să vrea să fie ținuți în brațe mai mult.

Pentru copii cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani

Preșcolarii și copiii de grădiniță s-ar putea întoarce la comportamente pe care le depășiseră deja. De exemplu, accidente în rutina legată de mersul la toaletă, urinat în pat sau stări de spaimă asociate separării de părinți sau de îngrijitori. E posibil să aibă accese de furie sau dificultăți în a dormi.

Pentru copii cu vârste cuprinse între 7 și 10 ani

Copiii mai mari pot resimți supărare, furie sau teama de repetare a evenimentului. Colegii lor pot transmite informații false; cu toate acestea, părinții sau îngrijitorii pot corecta dezinformările. Copiii mai mari se concentrează pe detaliile evenimentului și fie vor să vorbească despre asta tot timpul, fie refuză total să vorbească. Există posibilitatea ca aceștia să întâmpine dificultăți în menținerea concentrării.

Pentru pre-adolescenți și adolescenți

Unii pre-adolescenți și adolescenți răspund la traume prin izbucniri. De exemplu, pot ajunge să se comporte neglijent sau să apeleze la alcool sau la substanțe care pot da dependență. Alții se pot teme să iasă din casă. Unii ar putea să reducă timpul petrecut cu prietenii lor. S-ar putea lăsa copleșiți de emoții intense, simțind că nu sunt în stare să vorbească despre ele. Emoțiile pot să-i facă să devină mai iritați și chiar să ajungă să se certe cu frații, părinții, îngrijitorii sau alți adulți.

Pentru copii cu nevoi speciale

Copiii care au nevoie permanentă de aparate care să le susțină sistemul respirator sau cei care sunt imobilizați într-un scaun cu rotile sau la pat, pot avea reacții mai puternice în fața unui dezastru iminent sau în desfășurare. Ar putea să resimtă mai intens momentele de stres, îngrijorare sau furie, în comparație cu ceilalți copii, pentru că au mai puțin control asupra stării lor generale. Același lucru este valabil pentru copii cu alte tipuri de limitări de natură fizică, emoțională sau intelectuală. Copiii cu nevoi speciale pot avea nevoie de încurajări suplimentare, de mai multe explicații legate de eveniment, de mai mult confort și de alte forme de contact fizic, precum îmbrățișări din partea celor dragi.”

Sfaturi pentru părinți

”Copiii și adolescenții reacționează, în mare parte, la ceea ce văd la adulții din jurul lor. Când părinții și îngrijitorii gestionează situația cu calm și încredere, dau dovadă de cel mai bun sprijin pentru copiii lor. Părinții pot oferi mai multă siguranță celor din jurul lor, în special copiilor, dacă sunt bine pregătiți.

Nu toți copiii și adolescenții răspund la stres în același fel. Câteva din schimbările frecvente pe care le poți ține sub observație includ:

  • Plâns excesiv sau comportamente care arată iritarea în rândul copiilor mici
  • Întoarcerea la comportamente pe care le depășiseră (de exemplu, accidente în rutina legată de mersul la toaletă sau urinat în pat)
  • Grijă excesivă sau tristețe
  • Alimentație nesănătoasă sau deviații ale rutinei de somn
  • Iritabilitate sau comportament rebel în rândul adolescenților
  • Performanțe școlare slabe sau evitarea cursurilor
  • Dificultate în a menține atenția sau concentrarea
  • Evitarea activităților care le făceau plăcere în trecut
  • Dureri inexplicabile de cap sau ale corpului
  • Uz de alcool, tutun sau alte substanțe care pot provoca dependență
Sunt multe lucruri pe care le poți face pentru a-ți susține copilul:
  • Fă-ți timp pentru a discuta cu copilul tău despre epidemia COVID-19. Răspunde-i la întrebări și împărtășește-i informații despre COVID-19, într-un mod pe care să-l poată înțelege copilul sau adolescentul.
  • Asigură-ți copilul sau adolescentul că e în siguranță. Fă-l să conștientizeze că e ok dacă se simte supărat. Spune-i felul în care procedezi tu în momentele de stres, ca să poată să învețe de la tine cum să gestioneze situația.
  • Limitează expunerea familiei tale la știri despre evenimente, inclusiv cele apărute pe social media. Copiii pot interpreta greșit ceea ce aud și pot fi speriați de lucruri pe care nu le înțeleg
  • Încearcă să ții pasul cu ritualurile zilnice. Dacă școlile sunt închise, creează un program dedicat activităților de învățare, celor de relaxare sau de divertisment.
  • Fii un model pentru ei. Ia pauze, încearcă să dormi suficient, să faci mișcare și să mănânci echilibrat. Ia legătura cu prietenii și cu membrii familiei.”

FOTO: pexels.com

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

La Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cinci facultăți din 15 vor avea activități doar față în față, unele vor face online până la limitele maxime admise, la studiile de licență

Cinci dintre cele 15 facultăți ale Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cu profile deopotrivă teoretice și aplicate, au optat să facă exclusiv față în față activitățile de curs, de…
Vezi articolul

Evaluarea Națională 2023. Înscrierile au început, iar elevii de clasa a VIII-a sunt înscriși automat de școli până pe 9 iunie / Surse: Mediile din gimnaziu ale elevilor încă figurează în aplicație, deși nu mai contează în nota de admitere la liceu

Înscrierile absolvenților de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională 2023 au început marți, 6 iunie, și durează până vineri, 9 iunie, conform calendarului oficial al evaluării. Elevii sunt înscriși automat…
Vezi articolul