Reacție dură a Societății Române de Geografie, la ideile vehiculate de Ecaterina Andronescu privind ba eliminarea Geografiei de la BAC, ba introducerea materiei într-un examen numit “probă de creativitate”. Explicațiile ministrului Educației “nu fac altceva decât să provoace haos în sistem”, “proba respectivă s-ar numi ‘Elevii au talent'”, spune profesorul Corneliu Iațu, președintele Societății Române de Geografie, într-o reacție oficială semnată “în numele întregii comunități geografice din România”.
“Includerea geografiei în această probă, o altă ‘invenție’ a reformei în educație, ne provoacă o nemulțumire profundă, întrucât alimentează temerile noastre că geografia va fi eliminată de la Bacalaureat”, spune președintele Societății Române de Geografie, într-o luare de poziție trimisă Edupedu.ro.
Reacția vine după ce Ecaterina Andronescu și-a prezentat ”viziunea” asupra viitoarei legi a Educației, iar din planurile prezentate lipsește materia Geografie pentru toate variantele de Bacalaureat. În cadrul unei emisiuni la Digi 24, Andronescu a declarat că lipsa Geografiei din planurile sale de BAC a fost “o scăpare” și că va reveni, probabil, prin “includerea geografiei, alături de alte discipline, la proba de creativitate…”.
Reacția geografilor la explicațiile ministrului Ecaterina Andronescu privind eliminarea geografiei de la BAC
“Dacă, în declarațiile recente, doamna ministru s-ar fi oprit la afirmația: ‘a fost o scăpare și urmează să o remediem’, am fi considerat răspunsul ca fiind acceptabil, chiar și fără prezentarea scuzelor Domniei Sale. Dar doamna ministru a continuat afirmând că problema se va rezolva, probabil, prin ‘includerea geografiei, alături de alte discipline, la proba de creativitate…’.
Includerea geografiei în această probă, o altă ‘invenție’ a reformei în educație, ne provoacă o nemulțumire profundă, întrucât alimentează temerile noastre că geografia va fi eliminată de la Bacalaureat.
Ca specialiști în domeniu, aducem următoarele argumente:
- Creativitatea este o competență importantă a sistemului de educație, desigur. Deprinderile în acest sens se formează de la vârste foarte mici și continuă pe toată perioada de școlarizare. De fapt, continuă toată viața.
- Urmărirea evoluției funcției creative la copii/elevi este, într-adevăr, absolut necesară în orientarea profesională.
- Dar această competență nu trebuie să contribuie la formarea mediei de la BAC, nu trebuie să schimbe sau să mutileze destine.
- Nu pot exista descriptori obiectivi pe baza cărora să se poată face o evaluare comună de ‘creativitate’ pentru aproximativ 140.000 de participanți anual la examenul de BAC! Creativitatea unui artist, de pildă, nu poate fi pusă în comparație și în notare cu aceea a altor activități necesare, dar de rutină, funcționărești. Cum pot fi creativi copiii la bacalaureat, dacă, pe durata școlarizării, ei nu dezvoltă această competență?
Știința Geografiei – parte din Științele Pământului – se bazează pe conținuturi obiective și riguroase, incompatibile cu o evaluare subiectivă, tip ‘creativitate…’. Altfel, proba respectivă s-ar numi ‘Elevii au talent’.
Explicațiile doamnei ministru, fără temei legal și fără fundament didactic, nu fac altceva decât să provoace haos în sistem, prin impunerea domniei arbitrariului.
Încă o dată, noi solicităm ca geografia să fie inclusă la toate tipurile de Bacalaureat și cerem asigurări clare și ferme în acest sens. Așadar, fără subterfugii, promisiuni echivoce și declarații hazardate, care pot fi interpretate ca diversiuni de către comunitatea geografică din România.
Prof. univ. dr. Corneliu IAȚU
Președinte SGR
În numele întregii comunități geografice din România”
Citește și:
-
Matematica nu va fi inclusă în Bacalaureatul profesional. Patru tipuri de Bacalaureat, propuse de Ecaterina Andronescu pentru viitoarea lege a educației
-
Când o să intre în vigoare Legea Andronescu? ”Am acum draftul de lege, dar nu vreau să-l scoatem pentru că vreau să intre în dezbatere aceste idei”
3 comments
Nu inteleg cine ii furnizeaza ministrei studii cu privire la modificarile pe care le scoate. Nu pot sa ma lamuresc cat de bine cunoaste, pe viu, invatamantul preuniversitar. Nu il cunosc cu adevarat nici cei de la acel institut de “cercetare” in educatie (am scris voit cu minuscule pentru ca asa il consider!). In afara faptului ca intoarce pe dos tot sistemul, il va distruge in si mai mare masura. De ce trebuie sa copiem alte modele? Nu numai copiii vor fi afectati ci si cadrele didactice si viitorul acestei tari!
Acest ministru trebuie sa plece, demiteti habarnista asta care a facut si face foarte mult rau invatamantului romanesc!
Abia astept subiectele din fizica sau din istorie sau din geografie sau din biologie sau din chimie sau marematica la trasnaia de proba inventata de niste consilieri paraleli cu sistemul de educatie romanesc, cu denumirea de poveste: horror: ” creativitate, cunostinte, aptitudini, atitudini, abilitati”.
In scolile romanesti nu mai exista, cu exceptiile de rigoare, truse de baza de fizica, substante chimice, nici macar turnesol, nu se fac exoerimente de biologie, nu mai exista harti pentru geografie sau istorie. Este un mare dezastru, iar Reformista lui peste prajit, la baza profesoara de chimie, defileaza cu niste planse frumos colorate, desenate de alaiul de consilieri de la Asociatia parintilor pentru ora de religie(sotii Mosoiu), crezand ca, daca se da moderna pe o foaie de hartie, educatia romaneasca renaste.
Societatea de Geografie nu face altceva decat sa spuna negru pe alb ce haos va produce o proba despre care nici Abramburica nu are habar cum va arata sau ce va masura. Habar nu are, macar cu titlu de exemplu, sa arate ce tip de intrebari, ce format sau ce materii ca contine.
Inteleg ca asa-zisa dezbatere publica dureaza fix 24 de zile(2-26 aprilie) si are ca punct central de desfasurare o adresa de email ” viziune@edu.gov.ro“.
Avand in vedere marile probleme din invatamant, cred ca perioada aceasta atat de scurta e doar de fațadă si nimeni din MEN nu va lua in seama punctele de vedere transmise pe aceasta adresa.
De asemenea, mai cred ca educatia va fi “reformata” in cateva luni pentru ca Madam se vrea eroina.
Imi este teama ca asa-zisele schimbari ne vor afecta copiii foarte repede.